پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۶۴۸۷
جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۴

فکرشهر: وفاء العم در المیادین نوشت: خبر ترور سردار سلیمانی، مانند صاعقه بر سر سران دولتهای عربی خلیج فارس فرود آمد؛ بویژه در ریاض و ابوظبی، که از اواخر سال گذشته، برای کاهش تنش با تهران، تلاش می کردند.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: تلاشهای سعودی از طریق کانال عراق و تلاشهای اماراتی از طریق تاجران ایرانی که در دبی سرمایه گذاری می کنند، به اضافه دیگر کانال های مستقیم، در نهایت منجر به دیدارهای امنیتی و دیپلماتیک میان انها شد، که بارزترین آن، سفر شیخ طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی ولی عهد ابوظبی، به تهران است؛ شخصی که یکی از شخصیتهای مهم در صف اول مراکز تصمیم گیری در ابوظبی محسوب می شود. این تفاهم ها باعث شد نیروهای اماراتی در یمن کاهش پیدا کرده و در مقابل، امنیت مراکز حیاتی و اقتصادی در امارات، تامین شود.

به طور خلاصه، این توافقها نشان دهنده چرخش امارات به سمت تجدید نظر در روابط با ایران است؛ که مهمترین دلایل آن، شکست ائتلاف سعودی در تحقق پیروزی واقعی در جنگ علیه یمن است. علاوه بر اینکه امارات نگران هدف گرفته شدن اقتصاد خود است، که بر نفت و سرمایه گذاریهای اقتصادی خارجی، تکیه دارد.

اما عامل مهمتری که امارات را به سمت تغییر روابط با ایران سوق داد، بی اعتمادی به دولت فعلی آمریکا و رفتار ترامپ است و این نکته ای است که یک منبع اماراتی بلند پایه به آن اشاره کرده و می افزاید:«ما اطمینان نداریم که ترامپ دولتهای خلیج فارس را در مقابل توافق با ایران، قربانی نکند.»

به گفته این منبع اماراتی، اقدام آمریکا در مورد ترور سلیمانی، باعث ناخوشایندی این کشور عربی و همچنین، عربستان سعودی شده است؛ چرا که این اتفاق درست در زمانی بوقوع پیوست که تفاهمها و میانجی گریهایی برای رسیدن به آتش بس با ایران، در حال انجام بود. ضمن آنکه منبع اماراتی تاکید می کند در خصوص ترور سردار سلیمانی، هیچگونه هماهنگی با سران دولتهای عربی خلیج فارس نشده بود و ایشان هیچ اطلاع قبلی از این عملیات نداشتند.

به نظر نمی رسد نظر عربستان سعودی در این باره متفاوت باشد؛ همانطور که پس از ترور سلیمانی، به سرعت سعودیها بیانیه ای صادر کرده و تاکید کردند که هیچ نقشی در جریان این عملیات نداشته اند. علاوه بر اینکه طی پیامی به تهران، آن را دعوت به خویشتنداری کردند.

عربستان نمی خواهد مسیر توافقهای جاری با ایران، که از طریق عراق در حال انجام است، دچار مشکل شود. برخلاق توقعات، سعودیها از اقدام آمریکا مبنی بر ترور سردار سلیمانی، خوشحال نشدند؛ به چند دلیل، که مهمترین آنها مربوط به قانع شدن عربستان درباره ضرورت خروج از باتلاق یمن، از طریق توافق با ایران است. در واقع، سعودیها می خواهند خروج ابرومندانه ای از جنگ یمن داشته باشند.

به گفته حسام الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، سردار قاسم سلیمانی در سفر خود به عراق، حامل پیامی برای مسئولان این کشور، بعنوان واسطه با ریاض بود.

قطعا دولتهای عربی خلیج فارس علیه جنگ و مقابله با ایران، اتفاق نظر دارند. از زمان بحران با قطر، این نخستین باری است که دولتهای عربی خلیج فارس در رابطه با یک موضوع، نظر واحدی دارند.

در این راستا، نمی توان از سفر شیخ تمیم بن حمد، به تهران و دیدار با رهبر جمهوری اسلامی، پس از ترور سلیمانی، به اسانی گذشت؛ بدین معنا، امنیت، بیش از هر چیز برای دولتهای عربی خلیج فارس اهمیت دارد و این دولتها، با تمام توان خود برای جلوگیری از وقوع جنگ تلاش می کنند؛ چرا که در صورت وقوع جنگ، این کشورها خارج از معرکه نخواهند بود و حتی ممکن است در قلب مقابله ای قرار گیرند که آمادگی نظامی و اقتصادی ورود به آن را ندارند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر