جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۶۵۳۶
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۸

فکرشهر: معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اعلام علت سقوط هواپیمای اوکراینی سه روز بعد از وقوع حادثه، گفت: یکی از بزرگترین ضربه هایی که در ماجرای سقوط هواپیما اوکراینی بیش از سقوط آن و کشته شدن ۱۷۶ نفر آدم محترم که مسافران هواپیما بودند، متحمل شدیم این بود که علت اتفاق را چند روز مبهم گذاشتیم.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صبح شنبه در همایش ملی گرامی‌داشت هفته شوراهای آموزش و پرورش که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: دی ماه امسال پردلهره، سخت و پر از خبرهای غیر مترقبه و داغ‌های بزرگ بود.

وی با اشاره به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی در روزهای ابتدای دی ماه، خاطرنشان کرد: سردار عزیز و بزرگ شهید سپهبد سلیمانی، یکی از سرمایه‌های کم نظیر جمهوری اسلامی ایران بود. او به ملت ایران خیلی عشق می‌ورزید و خدمت کرد و نهایتا نیز جان خود را در این مسیر تقدیم کرد و به وسیله شقی‌ترین افراد زمین به شهادت رسید.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اعتراف رئیس جمهور آمریکا به برنامه‌های این کشور برای به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی گفت: تا امروز شهیدی نداشتیم که رئیس جمهور آمریکا رسما کشتن او را بر عهده بگیرد. جهانگیری همچنین به حادثه کرمان و به شهادت رسیدن تعدادی از افراد حاضر در مراسم تشییع پیکر سپهبد شهید سلیمانی اشاره و اظهار کرد:‌ در دی ماه امسال شاهد وقوع حادثه‌ای بودیم که در پی آن جمعی از هموطنان عزیز در مراسم تشییع باشکوه سپهبد شهید سلیمانی جان خود را از دست دادند. همچنین در دی ماه در جریان سانحه‌ای که برای هواپیمای اوکراینی رخ داد جمع زیادی از مردم جان خود را از دست دادند که واقعه‌ای دردناک بود.

وی همچنین به حضور مردم برای تشییع پیکر سپهبد شهید سلیمانی در شهرهای مختلف کشور اشاره و خاطرنشان کرد: مردم ایران با حضور در مراسم تشییع پیکر سپهبد شهید سلیمانی کار بزرگی کردند و تصاویر عظیمی از خود به نمایش گذاشتند؛ آمریکایی ها واقعا باورشان این بود که برداشتی که آنها از سردار سلیمانی دارند، مردم ایران نیز دارند و این از بدبختی آنهاست که از گروه‌های تروریستی که دست‌شان به خون ایرانیان آغشته است اطلاعات می‌گیرند و بر مبنای آن عمل می‌کنند.

وی گفت: آمریکایی‌ها با موج عظیم مردمی که در ایران و عراق در مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت حضور یافتند مواجه و از این که سردار سلیمانی میان مردم جایگاه والایی دارد، شوکه شده‌اند.

به گزارش ایسنا، جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه امروز ایران در شرایط خطیر و دشواری قرار گرفته است، گفت: امروز از نظر سیاست خارجی در شرایط خاصی قرار گرفته‌ایم  و آمریکایی‌ها برای نخستین بار در تاریخ خود رسما یک سردار نامی کشورمان را ترور کرده‌اند. آنها می‌دانستند که ما به این اتفاق عکس‌العمل نشان می‌دهیم. بر همین اساس تهدید می‌کردند که اگر عکس‌العملی نشان دهیم 52 نقطه از کشورمان را مورد هدف قرار می دهند، اما برادران عزیز سپاهی ما پاسخ مهمی به آنها دادند.

وی با اشاره به قدرت هژمونی رسانه‌ای غرب اظهار کرد: از آنجایی که سیستم رسانه‌ای در انحصار آمریکایی‌هاست و هر طور که بخواهند فکر می‌کنند که می‌توانند افکار عمومی را جهت دهند بلافاصله بعد از پاسخ موشکی جمهوری اسلامی ایران، آمریکایی‌ها اعلام کردند اتفاقی نیفتاده و کسی نه زخمی شده و نه کشته شده است؛ آنها به گونه‌ای صحبت می‌کردند که انگار ما شهوت کشتن صد آدم را داشته‌ایم.

جهانگیری تصریح کرد:‌ بعد از جنگ جهانی دوم کسی به آمریکایی‌ها نگاه چپ نکرده بود و حتی در عراق نیز اگر فردی قصد داشت از مسیری حرکت کند که پایگاه‌های نظامی آمریکا در آن بود، باید از چند کیلومتر دورتر از آن پایگاه حرکت می‌کردند. در این شرایط ایران رسما اعلام کرد که پایگاه آمریکایی‌ها در عراق را موشک باران کرده است.

وی با اشاره به انتشار اخبار مربوط به تلفات حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در عراق بعد از چند روز از این اتفاق  گفت‌: از آنجایی که آمریکایی‌ها نمی‌توانند خیلی مسائل را مخفی کنند، یکی بعد از دیگری آمار تلفات مربوط به حمله موشکی ایران به عین الاسد را اعلام کردند.

وی با تاکید بر اهمیت شفافیت در مواجهه مسئولان با مردم اظهار کرد: هر کسی در هر مسئله ای پنهان کاری کند ضرر کرده است یکی از بزرگترین ضربه‌هایی که در ماجرای سقوط هواپیما اوکراینی بیش از سقوط آن و کشته شدن ۱۷۶ نفر آدم محترم که مسافران هواپیما بودند، متحمل شدیم این بود که علت اتفاق را چند روز مبهم گذاشتیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این که مردم بعد از آن ماجرا خیلی عصبانی شدند که چرا دو سه روز به آنها واقعیت گفته نشد، خاطرنشان کرد: شفافیت با مردم مهم ترین کاری است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

جهانگیری همچنین به شرایط منطقه‌ غرب آسیا اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در کانون منطقه پرتنشی قرار گرفته که دود و آتش جنگ از کشورهای منطقه بلند می‌شود. آمریکایی‌ها سال گذشته از برجام خارج شدند و ما نیز از ماه‌های گذشته گام‌های متعددی در کاهش تعهدات خود برداشته‌ایم و امروز اروپایی‌ها حرف‌های عجیب و غریبی می‌زنند؛ اروپایی‌ها با این که می‌دانند ما کسی نیستیم که برجام را بر هم بزنیم و رسما نیز اعلام کرده‌ایم که در اقدامی متقابل و به دلیل عدم اجرای تعهدات طرفین برجام، تعهدات خود را در چارچوب برجام کاهش می‌دهیم به نظر می آید که به دنبال آن هستند تا با طرح‌ موضوعاتی اخبار مربوط به شهادت سردار سلیمانی و حمله ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق را تحت تاثیر قرار دهند. آنها از این که کشورها احساس کنند می‌توانند مقابل‌شان بایستند خیلی ناراحت هستند.

به گزارش ایسنا، معاون اول رئیس جمهور در ادامه صحبت‌های خود به وضع زندگی مردم در داخل کشور اشاره کرد و گفت: شرایط اقتصادی داخل کشور سخت و وضع معیشت مردم دشوار است. در دهه 90 یکی در سال 90 و دیگری طی سال‌های 97 و 98 با دو شوک تورمی مواجه شدیم که قدرت خرید مردم را کاهش داد. همچنین بی سابقه ترین تحریم‌ها در تاریخ بین‌الملل علیه کشورمان اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: گرچه پیگیری اعمال تحریم‌ها به صورتی که امروز مشاهده می‌کنیم در تاریخ استثنایی است ؛ اما در شرایط اقتصادی نسبت به آنچه که آمریکایی‌ها فکر می‌کردند از ثبات و آرامش خوبی برخورداریم و وضع واردات، تولید و صادرات خوب است.

جهانگیری اظهار کرد:‌ البته  در موضوع نفت خام شرایط به گونه‌ دیگری است؛ چرا که به دلیل اعمال تحریم‌ها صادرات‌مان با محدودیت‌هایی مواجه شده و این در حالیست که یکی از منابع مهم درآمدی بودجه دولت نفت خام است.

وی در ادامه با اشاره به برخی حواشی ایجاد شده پیرامون سخنرانی اخیر رئیس جمهور در مجمع عمومی بانک مرکزی درباره‌ لزوم ارتباط اقتصاد کشور با فضای بین‌الملل گفت: گاهی اوقات وقتی گفته می‌شود اقتصاد باید با دنیا ارتباط داشته باشد، برخی فکر می‌کنند این یک کار غیر انقلابی است در حالی که این کار عین انقلاب است. اقتصاد به عنوان یک مجموعه دارای محیطی درونی و پیرامونی است و اثر بخش پیرامونی بیشتر از اثر درونی و مسائل داخلی است.

جهانگیری گفت: این موضوع حتی در مهمترین سیاست‌های اقتصادی نظام که تحت عنوان اقتصاد مقاومتی در حال اجراست لحاظ شده و یکی از 5 رویکرد اصلی این سیاست‌ها برون گرایی و تعامل و کار با دنیاست. در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی 4 اصل دیگر شامل درون زایی به معنای استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی کشور، دانش بنیانی، عدالت محوری و مردمی بودن اقتصادی مورد تاکید قرار گرفته است.

جهانگیری تصریح کرد: حتما نمی‌شود اقتصاد را حبس کرد بلکه باید با دنیا در زمینه مسائل اقتصادی همکاری کرد.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در همایش ملی گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه محصولی که از آموزش و پرورش خارج می‌شود، در نهایت به سرمایه انسانی به عنوان بزرگترین سرمایه در اختیار یک کشور برای توسعه تبدیل می‌شود، اظهار کرد: کشورهایی که به توسعه رسیدند، حتما از سرمایه انسانی خوبی برخوردار بودند. آموزش و پرورش یقینا کانون تربیت این سرمایه انسانی است.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه آموزش و پرورش مهمترین دستگاه حکومتی است که از کودکی تا جوانی وظیفه توانمندسازی انسان‌ها را دارد خاطرنشان کرد: ملت ایران در طول یک قرن گذشته به طور جدی به دنبال توسعه بوده‌اند؛ اگر امروز بخواهیم علت عقب ماندن ایران در توسعه نسبت به کشورهایی که همزمان یا حتی بعد از ما در مسیر توسعه گام برداشته‌اند را بررسی کنیم، با دلایل مختلفی از جمله سیاست گذاری‌های نامناسب و عدم استمرار سیاست‌ها مواجه می‌شویم که از جمله عوامل ظاهری محسوب می‌شوند؛ همه کشورهایی که در مسیر توسعه حرکت کردند، سیاست‌های دقیق علمی اتخاذ کرده‌اند و حتی در برخی از آنها پس از روی کار آمدن دولت کودتا، سیاست‌ها ثابت ماند اما گاهی اوقات در ایران با تغییر یک دولت، شاهد تغییر سیاست‌ها هستیم.

جهانگیری افزود: به جز عوامل ظاهری، در نظام تعلیم و تربیت با ضعف‌هایی مواجه بوده‌ایم که باید شناسایی شود. امروز به جایی رسیده‌ایم که می‌توانیم در نگرش‌ها، روندها و ساختارهای خود اصلاحاتی انجام دهیم و این کار نیز مجددا باید از آموزش و پرورش آغاز شود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که به روند توسعه ایران نگاه می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم کارهای شاخص زمانی انجام شده که افراد کاردرستی روی کار بودند؛ بعد از جنگ جهانی اول شاهد تاسیس مرکز دارالمعلمین بودیم. همچنین امیرکبیر نیز به محض آغاز به کار خود دارالفنون را راه اندازی کرد.

وی با تاکید بر لزوم قرار گرفتن آموزش و پرورش در اولویت نخست کشور خاطرنشان کرد: نباید آموزش و پرورش از اولویت اول خارج شود. در این شرایط آموزش و پرورش می‌تواند نیروی انسانی مناسب و مورد نیاز آینده کشور را تامین کند. آموزش و پرورش همچنین به عنوان مجموعه فرصت ساز می‌تواند تهدیدات را از کشور دور نماید.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم تبدیل آموزش و پرورش از حالت بخشی به فرابخشی اظهار کرد: آموزش و پرورش بدون مشارکت عمومی پیش نمی‌رود بلکه همه باید احساس کنند در برنامه‌های آموزش و پرورش مشارکت دارند. در این راستا شوراهای آموزش و پرورش فرصتی برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های نهادهای دیگر و همچنین مشارکت عمومی در برنامه ریزی و اجرا در حوزه آموزش و پرورش ایجاد کرده‌اند. این شوراها از نظر کمی و کیفی می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند و باید به دنبال یافتن چگونگی استفاده از ظرفیت‌های مختلف باشند.

وی با تاکید بر اینکه شوراهای آموزش و پرورش باید خود را مسئول آموزش و پرورش استان‌ها بدانند، گفت: در اولین فرصتی که قانون اساسی اصلاح می‌شود، باید موضوع نظام مدیریت متمرکز مورد توجه و اصلاح قرار بگیرد. امروز به محض تفویض اختیار به استان‌ها از سوی وزرا اعلام می‌شود که از آنجایی که وزیر در برابر رئیس جمهوری و مجلس پاسخگو است، این تفویض اختیار امکان پذیر نیست. این در حالیست که ایران کشور بزرگی است و مثلا یک وزیر نمی‌تواند از تهران برای فلان جاده در فلان منطقه کشور تصمیم گیری کند.

جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود به عضویت 17 دستگاه در شورای آموزش و پرورش استان‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: همه این دستگاه‌ها باید در کنار خیرین، سرمایه گذاران و علاقمندان به کارهای توسعه‌ای به آموزش و پرورش کمک کنند. سرمایه گذاران و خیرین بدانند هیچ کاری قابل قبول‌تر از کمک به آموزش و پرورش نیست.

وی با تاکید بر اهمیت پذیرفتن مسئولیت اجتماعی از سوی بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی خاطرنشان کرد: من در یکی از سفرهایی که به بوشهر داشتم درباره حوادث آبان ماه امسال گفتم که یکی از شهرهایی که بیشترین سرمایه گذاری بعد از انقلاب در آن انجام شده بود و امروز به عنوان یکی از نقاط کانونی توسعه کشور محسوب می‌شود، در آن ماجرا با بیشترین مشکلات مواجه شد و علت آن نیز تبعیض بود. بنگاه‌های اقتصادی باید به موضوع مسئولیت پذیری اجتماعی توجه بیشتری داشته باشند و نگذارند مردم اطراف آنها در فقر و مشکل قرار بگیرند.

معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم مولد سازی دارایی‌های دولتی گفت: دولت ایران جزء ثروتمندترین دولت‌های دنیاست و تمام منابع طبیعی، زمین متعلق به دولت و در اختیار اوست. ما باید تلاش کنیم تا این دارایی‌ها را به دارایی‌های مولد برای کشور تبدیل نماییم. در این راستا در لایحه بودجه سال 99، 50 هزار میلیارد تومان از این محل برای کشور درآمد پیش بینی شده است.

جهانگیری در پایان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش می‌تواند با مولد کردن دارایی‌های خود، از محل درآمدهای حاصل اقدام به بازسازی، نوسازی و تجهیز اماکن زیرمجموعه خود کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر