پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۶۶۷۲
سه‌شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲

فکرشهر: طرح پرسشگری عوامل خطر مرتبط با سبک زندگی میانسالان در شهرستان گناوه توسط شبکه بهداشت و درمان اجرایی شد.

به گزارش فکرشهر، رئیس شبکه بهداشت ودرمان گناوه روز سه شنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهارداشت: بررسی و تحلیل عوامل خطر مرتبط با سبک زندگی و سرطان‌های پستان، دهانه رحم، روده بزرگ، بیماری قلبی - عروقی، پوکی استخوان و عفونت‌های آموزشی در افراد میانسال رده سنی ۳۰ تا ۵۹ ساله از عمده اهداف اجرای این طرح است.

محمد بازیاری افزود: این طرح برای ارتقای سلامت میانسالان و با هدف تعیین شیوع عوامل خطر مهم بیماری‌های غیرواگیر در جمعیت هدف اجرایی شده‌است تا با تعیین سیمای اپیدمیولوژیک عوامل خطر  مرتبط با این بیماری‌ها، نسبت به برنامه‌ریزی و انجام مداخلات مرتبط اقدام شود.

وی گفت: اجرای این طرح در شهرستان با پرسشگری حضوری  و در منزل ساکنان روستای شول و مال خلیفه آغاز شده‌است.

بازیاری  ادامه داد: در این طرح در صورت تمایل فرد میانسال با پاسخگویی، رضایت‌نامه کتبی اخذ و سپس با اندازه‌گیری فشارخون، پرسشگری آغاز می‌شود.

وی گفت: در این طرح  اطلاعات جمعیتی، سوابق پزشکی و مصرف دارو ، انجام اقدام‌های آزمایشگاهی و تشخیصی، شیوه و سبک زندگی فرد و در انتها نمایه توده بدنی فرد و فشار خون اندازه‌گیری می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه افزود: این شهرستان دارای ۶ خوشه شهری و روستایی است و ۶۰ نفر در این طرح مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: اساس برنامه‌های پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در برنامه‌های ارتقای سلامت، شناخت عوامل خطر و پیشگیری و کنترل آنها است.

 رئیس شبکه بهداشت ودرمان گناوه با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر با تغییر در سبک زندگی افراد کاهش می‌یابد، گفت: بیماری‌های غیرواگیر مسئول بیش از ۵۳ درصد بار بیماری‌ها است و براین اساس انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ میلادی عامل سببی، ، ۶۰ درصد بار بیماری‌ها و ۷۳ درصد تمام موارد مرگ از این نوع بیماری باشد.

بازیاری اظهار داشت: مصرف الکل و دخانیات، کم تحرکی، رژیم غذایی ناسالم از عوامل مهم خطر رفتاری بیماری‌های غیرواگیر است که باعث افزایش فشارخون، دیابت، افزایش یا اختلال چربی‌های خون و چاقی می‌شود.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر  ۱۰۳ هزار نفر جمعیت دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر