پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر ـ مصطفی منفرد: در شهرستان گناوه ومرکز شهرستان، با احداث مجتمع های تجاری بدون پارکینگ، سرمایه گذاران سود خود را تضمین می کنند ولی در عوض مسوولیت تامین پارکینگ را به دوش شهرداری و شهروندان می اندازند؛ برحسب نیازهای شهر و شهرستان، برخی از سرمایه گذاران محلی در صدد راه اندازی مجموعه های تجاری (پاساژ) شدند که این مجتمع ها...
کد خبر: ۶۶۸۵۶
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۸

فکرشهر ـ مصطفی منفرد: در شهرستان گناوه ومرکز شهرستان، با احداث مجتمع های تجاری بدون پارکینگ، سرمایه گذاران سود خود را تضمین می کنند ولی در عوض مسوولیت تامین پارکینگ را به دوش شهرداری و شهروندان می اندازند؛ برحسب نیازهای شهر و شهرستان، برخی از سرمایه گذاران محلی در صدد راه اندازی مجموعه های تجاری (پاساژ) شدند که این مجتمع ها یکی پس از دیگری در خیابان اصلی شهر رشد قارچ گونه ای دارد به طوری که در کم ترین فاصله مکانی می توان چندین مجموعه را یافت که برخی از آنان به دلیل نبود شرایط خاص، برخی از مغازه ها خالی شده و یا در حال تخلیه هستند. این مجموعه های عریض و طویل با دارا بودن این تعداد مغازه و محلی برای رفت و آمدن مشتریان و صاحبان و مالکان مغازه ها این سوال را مطرح می کنند که تکلیف خودروهای آنان چه می شود؟

برخی از مشتریان برای خرید از این مجموعه ها برای پارک نمودن خودروها می بایست مدت زمانی طولانی را برای پیدا نمودن جای پارک وسیله نقلیه خود صرف کنند؛ چه بسا نبود جای مناسب برای پارک خودروها باعث می شود تا خریدار از خرید خود منصرف شود.

نکته دیگر این است که مالکان اصلی این مجتمع های تجاری، به جای در نظر گرفتن فضایی برای پارک خودروها، آنها را تبدیل به مغازه هایی برای بالابردن بهره وری و حداکثر استفاده منافع شخصی نموده اند. برابر ضوابط طرح تفصیلی، مجتمع های تجاری ملزم به تامین پارکینگ به تناسب تعداد و متراژ واحدهای تجاری هستند، ولی مگر طرح تفصیلی در شهر گناوه بهایی دارد؟

بسیار جای تاسف است که دود این پاساژهای بدون پارکینگ و همچنین نبود پارکینگ های طبقاتی کافی، فقط به چشم شهروندان عادی رفته و هزینه های ناشی از کسری پارکینگ یا عدم تامین پارکینگ این مجتمع ها را شهروندان گناوه ای باید بپردازند. اتلاف وقت و کلافگی شهروندان و رانندگان در ترافیک مرکزی شهر و سلب آسایش ساکنان خیابان ها و کوچه های بافت مرکزی شهر، شاید همگی از تبعات عدم رعایت ضوابط و مقررات طرح تفصیلی و قوانین شهرسازی است.

پارکینگ های طبقاطی یک الزام و خواسته به حق شهروندان شهر گناوه

ترافیک سنگین شهری یکی از مشکلات زندگی شهری جدید و ماشینی شدن جوامع بشری است. با افزایش جمعیت و رشد غیر اصولی شهرها از یک طرف و افزایش خودروها از طرف دیگر به منظور کاهش ترافیک در شهر، احداث پارکینگ های طبقاتی به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر، می تواند مد نظر قرار گیرد. این مشکل در شهرهای بزرگی همچون گناوه، به خصوص مراکز تجاری - اداری شهرها مشهود است، زیرا قرارگیری کاربری های عمده از قبیل کاربری های اداری و تجاری و مراکز عمده خرید در مرکز شهر، موجب بیشترین جذب سفرهای روزانه درون شهری شده است و با افزایش تقاضا، قیمت زمین نیز به همان نسبت افزایش می یابد، لذا اختصاص دادن فضای شهری برای پارک وسایل نقلیه آخرین فکری است که به ذهن طراحان می رسد. 

شهرداری گناوه و مسوولین امر به موضوع عدم وجود پارکینگ مناسب به صورت جدی ورود کنند

شهرسازی، پیش از آن که به عنوان دانش یا هنر مطرح باشد، مجموعه ای از تکنیک ها و کاربردها و مداخله آنها در عمران شهری است و بر این اساس، شهرسازان و مدیران شهری در ساختار شهرها با مسائلی از جمله اشغال زمین و منطقه بندی آن، تراکم شهری و شهرگرایی و مسائل مربوط به بخش مرکزی و هسته شهر و چگونگی حفاظت آن روبرو هستند. بر این اساس اگر فرض کنیم که شهرها مانند موجودات زنده و جاندار و فعال هستند، بخش مرکزی شهرها به صورت قلب آن ها خواهد بود؛ جایی که آثار و علائم و زخم هایی از حوادث تاریخی و مذهبی در حساس ترین بخش این موجود زنده به صورت عامل شکننده و خرد کننده ظاهر خواهد شد؛ زیرا ظهور و پیدایش رویدادهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در گسترش فعالیت رشد و توقف و رکود این بخش موثر است. مرکز شهر هسته ای است که اصولأ جوانه زنی شهر از همین جا آغاز می شود و از نظر شهرسازان و مدیران شهری چنین مرکزی به واقع برش پیچیده و با ارزشی است. مدیریت پارکینگ یکی از مهم ترین ابزار در مدیریت شهری است.

سطوح مختلف امکانات پارکینگ می تواند به کارآیی ترافیک و کیفیت زندگی شهری تاثیر بگذارد. تصمیمات درست و مدیریت غیر استاندارد موجب تاثیر نامطلوب بر سیستم ترافیک شهری، صدمه و تخریب محیط زیست، افزایش در هزینه ساخت و مانع پیشرفت اقتصادی می شود. بعد از گذشت چندین دهه، افزایش اتومبیل و نبود فضای کافی برای پارک و در نهایت هزینه زیاد ساختن امکانات پارکینگ، ارزیابی دقیق برای مدیریت و مکان یابی پارکینگ را ضروری ساخته است. مقوله پارکینگ در برنامه ریزی حمل و نقل درون شهری مبحثی خاص است که در آن به موضوعاتی مانند سطح توقف خودرو و مشکلات احداث محل پارکینگ و انواع پارکینگ پرداخته و نکات کاربردی در خصوص این مساله مورد اشاره واقع شده است؛ به طور کلی، پارکینگ در شهر به عنوان یک عامل مهم که نشان دهنده یک برنامه ریزی اصولی و سیستماتیک شهری است، شناخته می شود؛ تعداد زیاد خودروها به خصوص در بافت مرکزی، در شهر گناوه، استفاده از پارک های حاشیه ای توسط مالکان خودروها، عدم وجود پارکینگ عمومی، فرهنگ نادرست برای استفاده از پارکینگ های محدود موجود به ویژه از جانب کاسبان و بازاریان محلی، این بافت از شهر را در ساعاتی از روز به یک منطقه نامنظم و آشفته تبدیل کرده است که نه تنها میزان نابهنجاری را افزایش می دهد، بلکه بر اعصاب و روان شهروندان نیز تاثیری منفی گذاشته و باعث می شود شهروندان زمان زیادی را برای دسترسی به پارکینگ صرف کنند و با خودروهای خود هر خیابان را به دنبال جایی برای پارک خودروی خود چندین بار طی کرده که در بسیاری از مواقع بدون نتیجه بوده و مجبور به پارک دوبله خواهند شد، که به آشفتگی و بی نظمی ترافیکی دامن می زنند و زمان خود را از دست می دهند. 

احداث پارکینگ در خارج از سطح راه در بافت مرکزی و یا در فواصل استاندارد از این بافت باعث کاهش سفرهای شهری به داخل این بافت با خودروها می شود و شهروندان می توانند بعد از انتقال خودروها به داخل پارکینگ وارد این بافت شوند؛ از طرفی باعث صرفه جویی اقتصادی شده و در مصرف بنزین و حرکت اضافی و بیهوده خودروها جلوگیری می کند که این خود باعث بهبود در میزان آلودگی محیط زیست خواهد شد و امکان دسترسی مردم را به داخل این بافت و استفاده از خدمات را آسان می نماید. بنابراین اگر این نیاز بررسی و برنامه ریزی نشود، به ایمنی و روانی جریان ترافیک و همچنین محیط زیست شهری لطمه وارد می شود، در نتیجه اقدام برای مرتفع ساختن این مشکل در شهر گناوه ضروری به نظر می رسد.
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر