جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۷۶۳۴
سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹

فکرشهر: "سلیاک" بیماری وراثتی شایع اما ناشناخته‌ مناطق گرمسیری بویژه در بندرگناوه است که به رغم روند افزایش مبتلایان به آن در این شهرستان عموم مردم از آگاهی و اطلاعی ندارند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، سلیاک ویروسی نیست بلکه این بیماری نوعی سوء جذب است به گونه‌ای که بدن فرد بیمار به یک سری از موادغذایی  واکنش و حساسیت نشان می‌دهد و مبتلایان با مشکلات عدیده‌ای برای جلوگیری از سرایت بیشتر آن مواجه هستند.

سلیاک یک بیماری گوارشی وراثتی است که در اثر حساسیت به پروتئینی به نام گلوتن (پروتئینی که در گندم، جو و چاودار وجود دارد) ایجاد می‌شود.

زمانی که فرد مبتلا، گلوتن دریافت می‌کند، سیستم ایمنی او فعال می‌شود و به سلول‌های روده حمله می‌کند و این امر منجر به آسیب سطح جذبی روده شده و در نتیجه بدن قادر نخواهد بود مواد مغذی مانند چربی، پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین‌ها و مواد معدنی را جذب کند.

باتوجه به اینکه سلیاک یک بیماری خود ایمنی است در همه عمر همراه فرد است و منجر به عدم تحمل گلوتن می‌شود و دارای علایمی نظیر سوء جذب ناشی از آسیب روده باریک، کم خونی، اسهال مزمن متناوب، درد شکم، اختلال رشد، خستگی، تهوع، سردرد، نفخ و یبوست است.

به گفته بیماران مبتلا، سلیاک با وجود اینکه جزو بیماری‌های خاص است، اما حمایت مناسب و خدماتی به آنان ارایه نمی‌شود و یکی از مشکلات این بیماران بالابودن هزینه درمانی و نبود نان مخصوص است که آنان را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده‌است.

یک متخصص داخلی در گناوه که مبتلایان به این بیماری را شناسایی و در حال درمان آنان است، به خبرنگار ایرنا گفت: بیماری سلیاکی یکی از بیماری‌های ناشناخته در این منطقه است به گونه‌ای که خیلی از افراد احتمال دارد  به آن مبتلا اما اطلاع نداشته  و حتی پزشکان همکار خیلی به آن دقت نکرده باشند.

دکتر عاطفه راستی افزود: بدن مبتلایان به این بیماری نسبت به گندم که دارای فاکتور گلوتن است حساسیت نشان می‌دهند.

وی بیان کرد: تشخیص این بیماری که نوعی بیماری خودایمنی است زمانی معلوم می‌شود که فرد با کاهش وزن، اسهال‌های متناوب و  کم خونی  مواجه و برای درمان خود به مطب پزشک مراجعه کرده که پس از آزمایش مشخص خواهد شد.

وی گفت: بیمارانی که به دچار کم کاری تیروئید و دیابت نوع یک هستند باید خیلی بیشتر حواسمان به آنان باشد که به این بیماری مبتلا نباشند.

راستی افزود: هر فردی که بیماری خود ایمنی مثل دیابت نوع یک و کم کاری تیروئید و یابطور متناوب دچار اسهال‌های متناوب شود و کاهش وزن  و کم خونی داشته باشد باید خیلی دقت در شناسایی این بیماران کنیم.

وی ادامه داد: سلیاک با آزمایش پاراکلینیکی و اندوسکوپی انجام می‌شود تا معلوم شود شود زمینه دچار شدن به این بیماری در فرد وجود دارد.

این پزشک گفت: بعداز تشخیص این بیماری ، بیمار باید تحت رژیم غذایی قرار گرفته و از مصرف یک سری غذاها که دارای گلوتن باشد پرهیز کند.

وی افزود: عمده مشکلی که بیماران سلیاکی با آن مواجه هستند بالابودن هزینه نان مخصوص است که در این شهرستان وجود ندارد و بدن آنان نیاز مبرم به این نوع نان دارد.

وی که  بیماران سلیاکی شناسایی شده را  زیر نظر دارد تاکنون ۲۰ نفر اعلام کرد و گفت: احتمال دارد مبتلایان به این بیماری در شهرستان بیشتر از تعدادی که شناسایی شده باشد.

وی افزود:  این بیماری درمان دارویی ندارد و  تنها با مراقبت های لازم و پرهیز از غذاهایی که گلوتن دارد از شیوع بیشتر آن در فرد مبتلا جلوگیری کرد.

راستی اظهارداشت: این بیماری در سنین جوانی خود را نشان می‌دهد و نشانه آن واکنش به حساسیت موادغذایی از جمله نان نانوایی ها است.

وی افزود: اگر فردی به این بیماری مبتلا باشد و از غذاهای گلوتن دار مصرف کند دچار مشکل گوارشی از جمله اسهال متناوب می شود.

این پزشک متخصص بیان کرد: این بیماران در زمینه تهیه نان و حتی بیسکویت بجد در تنگنا قرار دارند و بواسطه گرانی و نبود آن در منطقه باید مسئولان مربوطه فکری برای تامین  نیاز آنان کنند.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گناوه که در شبکه بهداشت ودرمان مشغول بکار است، گفت: سلیاک بیماری ناشاخته شده در این منطقه است که درمان دارویی ندارد و تنها با رعایت رژیم غذایی قابل کنترل است.

اسماء حسن زاده اظهارداشت: این نوع بیماری  جنبه گوارشی وراثتی دارد  که بدنشان در برابر پروتئین گلوتن حساسیت نشان داده و قادر به جذب آن نیست.

وی افزود: این بیماران باید رژیم غذایی را  رعایت و  از مصرف محصولات غذایی نظیر نان و غلات که دارای پروتئین گلوتن است، بدلیل حساسیت و واکنشی که بدن آنان خواهد داد، بجد پرهیز کنند.

این کارشناس اظهارداشت: سلیاک در مناطق گرمسیر بیشتر وجود دارد و بیماران مبتلا به آن باید تحت نظر قرار گیرند.

وی افزود: این افراد درصورتیکه درمان نشوند و نان مخصوص خود را  تامین نکنند، بیماری آنان خیلی شدید و حاد خواهد شد و حتی ممکن است به مرگ آنان بیانجامد.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت: عمده بیماران مبتلا برای درمان خود  از جمله آزمایشگاه، اندوسکوپی، مراجعه مکرر به پزشک و  و خرید نان مخصوص بدلیل وضعیت نامناسب مالی قادر  به پرداخت هزینه نیستند  و انتظار حمایت از مسئولان دارند.

حسن زاده  گفت: این بیماران برای خرید نان بدون گلوتن بدلیل گران بودن قادر به تامین آن نیستند و باید مسئولان فکری به حال آنان کنند.

یکی از بیماران مبتلا به سلیاکی در گناوه گفت: در سال ۹۴ برای کم خونی به پزشک مراجعه کردم تا خود را درمان کنم اما بدون اطلاع از اینکه مبتلا به سلیاک شده باشم پس از انجام آزمایش و اندوسکوپی، پزشک تشخیص داد که دچار آن شدم.

اکبر حاتمی افزود: باتوجه به اینکه سلیکا بیماری خاص است باید به بیماران مبتلا به آن توجه ویژه ای شود و  کارت بیماری‌های خاص صادر شود.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات مهم ما گران بودن نان مخصوص که وارداتی و هر بسته آن ۲۵۰ هزارتومان است که توان خرید آن را ندارم و درصورتیکه کارت بیماری های خاص برایمان درنظرگرفته شود خیلی از مشکلاتمان حل خواهد شد.

وی گفت: مشکلات گریبانگیر خودرا در سفری که استاندار بوشهر بمناسبت دهه فجر به این شهرستان سفر کرده بودم مطرح که قول پیگیری دادند و امیدوارم نتیجه ای دربرداشته باشد.

این بیمار سلیاکی اظهارداشت: اگرچه تحت پوشش بهزیستی قرار دارم اما مقدار کمکی که به ما می‌کند   ناکافی است و هزینه درمانی ما را جبران نخواهد کرد.

رئیس بهزیستی گناوه گفت:  ۶ بیمار مبتلا به بیماری سلیاکی تحت پوشش این نهاد قرار دارد که در طول سال خدمات به آنان ارایه می شود.

مختار حمیدی افزود: درصورتیکه دیگر بیمارانی در این زمینه وجود داشته باشد و به بهزیستی مراجعه کنند آنان را تحت پوشش قرار خواهیم داد و آماده همکاری با آنان هستیم.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قرار دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر