پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: گهگاه، اخباری در مورد مذاکرات قطر و ایران با عربستان سعودی، شنیده می شود و حتی این خبرها از نزدیکی حل بحران حکایت دارند. برخی افراد که ادعا می کنند از پشت پرده امور آگاهند، و روزنامه نگاران کویتی، اماراتی و حتی سعودی، از نزدیکی حل بحران و بازگشت روابط حسنه میان کشورهای همسایه صحبت می کنند...
کد خبر: ۶۷۶۸۵
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰

فکرشهر: مشاري الذايدي در الشرق الاوسط، روزنامه نزدیک به عربستان سعودی نوشت: گهگاه، اخباری در مورد مذاکرات قطر و ایران با عربستان سعودی، شنیده می شود و حتی این خبرها از نزدیکی حل بحران حکایت دارند. برخی افراد که ادعا می کنند از پشت پرده امور آگاهند، و روزنامه نگاران کویتی، اماراتی و حتی سعودی، از نزدیکی حل بحران و بازگشت روابط حسنه میان کشورهای همسایه صحبت می کنند.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: زمانی که امور به به بن بست می رسد، مقامات قطر و ایران از این حربه استفاده کرده و نقش قربانی را بازی می کنند.

در کنفرانس امنیتی مونیخ که اخیرا برگزار شد، وزیر خارجه قطر، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی تصریح کرد که تلاش ها برای حل بحران با عربستان سعودی و امارات، موفقیت آمیز نبوده و قطر مسئول این شکست نیست.

در همین نشست، وزیر خارجه ایران گفت: «اعتقاد ندارم که عربستان سعودی به دنبال حل بحران با ایران است؛ چرا که سعودیها به شدت تحت تاثیر آمریکا هستند».

این در حالی است که وزیر خارجه عربستان سعودی، فیصل بن فرحان، در خصوص اظهارات ظریف گفت: عربستان سعودی پیامهای سرّی برای ایران ارسال نکرده است و پیام ما برای ایران، تغییر رفتار آن، پیش از هر گونه مناقشه ای است.

تاکتیکی که قطر که از همان ابتدای تحریمها اتخاذ کرد، فروپاشی ائتلاف بین مصر، عربستان، امارات و بحرین و تمرکز بر خارج کردن عربستان از این ائتلاف، استوار بود؛ به این اعتبار که عربستان، مرکز ثقل اصلی در این تحریم هاست.

چند روز پیش، خبرگزاری رویترز از 6 منبع غربی و عربی نقل کرد که مذاکرات بین عربستان و قطر موفقیت آمیز نبوده است. ضمن آنکه از یک منبع نقل شد که اینطور که به نظر می آید، ظاهرا طرف قطری برای مذاکره جدی نبوده است.

جان کلام آن است که مقدمه مذاکره و گفتگوی صحیح با قطر، از میان رفتن تمام دلایلی است که باعث تحریم آن شده است؛ نه زرنگ بازی قطر، برای رسیدن به دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی و رسانه ای صلح با عربستان، بدون آنکه هیچگونه تلاش واقعی برای توقف توطئه های جهانی قطر علیه عربستان، در کار باشد.

مادامی که ایران و قطر از زرنگ بازی دست برندارند، عربستان با آنها وارد صلح نخواهد شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر