جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۶۷۹۰۵
سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۳

فکرشهر: وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا تعطیلی مدارس تا ۱۵ فروردین صحت دارد؟ اظهار کرد: نخیر، ما در تعطیلات، تابع سیاست‌ها و صلاح‌دید وزارت بهداشت هستیم و اگر در منطقه و استانی وزارت بهداشت تشخیص بدهد که تعطیلی ضرورت دارد ما حتما این کار را انجام خواهیم داد.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، محسن حاجی میرزایی در برنامه‌ای تلویزیونی با اشاره به تمهیدات آموزش و پرورش برای مقابله با کرونا گفت: به محض آنکه نخستین تست کرونا مثبت اعلام شد، ما مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را آغاز کردیم و همه معاونین سلامت استان‌ها و معاونین بهداشت وزارت بهداشت در یک ویدئو کنفرانس شرکت کردند و تمام ضرورت‌ها و اولویت‌ها را مرور کردند و با کارهایی که باید انجام بدهند آشنا شدند.

وی افزود: دستورالعمل‌هایی برای مدیران مدارس، معلمان و دانش‌آموزان تدوین شد که شامل نحوه پیشگیری و مراقبت‌ها و اقداماتی بود که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش درباره ضدعفونی کردن مدارس گفت: ما به همه مدارس ابلاغ کردیم و آنها کار را شروع کرده‌اند. سلامت بچه‌ها فوق‌العاده اهمیت دارد و تلاش می‌کنیم شرایط مناسبی را فراهم کنیم.

حاجی میرزایی درباره مشکل مدارس برای تامین مواد ضدعفونی کننده گفت: روز یکشنبه در هیئت وزیران گزارشی از سرانه بهداشت مدارس ارائه دادم. امسال از حیث سرانه مورد نیاز مدارس اولویت را به مناطق محروم داده بودیم. هیئت دولت به سازمان برنامه تاکید کرد که اعتباری را برای مدارس پیش بینی کند تا امکانات و تجهیزات مورد نیاز را تهیه کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا تعطیلی مدارس تا ۱۵ فروردین صحت دارد؟ اظهار کرد: نخیر، ما در تعطیلات، تابع سیاست‌ها و صلاح‌دید وزارت بهداشت هستیم و اگر در منطقه و استانی وزارت بهداشت تشخیص بدهد که تعطیلی ضرورت دارد ما حتما این کار را انجام خواهیم داد.

تعطیلی مدارس تا ۱۵ فروردین صرفا پیشنهاد کمیسیون آموزش مجلس بود

وی درباره اعلام اخباری از سوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره تعطیلی مدارس تا پایان تعطیلات نوروزی گفت: آنها پیشنهادی تهیه و به رئیس مجلس داده‌اند. موضوع تخصصی و در صلاحیت وزارت بهداشت است که تشخیص بدهد چه نوع اجتماعاتی خطرناک است و آیا مدارس باید تعطیل شوند یا خیر؟.

وی افزود: این روزها برخی مناطق به علت توصیه‌ها تعطیل شده‌اند، اما از این پس منحصرا از مسیر وزارت بهداشت و اعلام ضرورت از سوی آنها، تعطیلی را اعلام خواهیم کرد.

ارائه آموزش‌های مجازی در صورت تداوم تعطیلات

وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه آیا کلاس‌های جبرانی برگزار می شود یا سال تحصیلی با تاخیر تمام می‌شود؟ گفت: ما برای اینکه شرایط تحصیل را تامین کنیم اگر در جایی تعطیلات بلندمدت تری نیاز بود برای جبران فرصت از دست رفته از روش‌های مجازی استفاده می‌کنیم. گروهی را مامور کردیم تا آخر این هفته این کار را انجام بدهند و زمینه آموزش مجازی را فراهم کنند. اگر ادامه تعطیلی لازم بود از طریق فضای مجازی آموزش غیرحضوری را در دستورکار داریم.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا اگر فرزند مدرسه‌ای داشتید اجازه می‌دادید در این شرایط به مدرسه برود؟ گفت: یک فضای عمومی در جامعه دامن زده می‌شود که ممکن است خیلی واقع بینانه نباشد. این موضوع در تخصص من نیست و موضوعی بهداشتی است.

وی ادامه داد: بنده در جایگاه یک پدر، به مجموعه بهداشت و درمان اعتماد می‌کنم و اگر وزارت بهداشت در جایی تشخیص بدهد که مشکلی برای بچه‌ها وجود ندارد به گفته آنها اعتماد می‌کنم.

سیاست قطره چکانی اعلام تعطیلات برای جلوگیری از سفر است؟

وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه آیا شما که متولی مدارس هستید، اعلام تعطیلی را به مجموعه دیگری می سپارید؟ اظهار کرد: مرجع تخصصی اعلام ضرورت تعطیلی، وزارت بهداشت است. ما نمی‌دانیم که این کار ضرر دارد و در چه حدی و کجا باید تدابیری اتخاذ شود. از قلمرو بیماری اطلاع دقیق نداریم اما وزارت بهداشت قلمرو و میزان شیوع را می‌داند. ما بر اساس صلاحدید آنها تصمیم می‌گیریم.

وی درباره سیاست قطره چکانی اعلام تعطیلی مدارس به منظور جلوگیری از به سفر رفتن مردم نیز گفت: خیر، اینطور نبوده و در این روزها شوراهای تامین استانی اختیاراتی داشتند و به صلاحدید خودشان روزهایی را تعطیل اعلام کرده‌اند. به منظور انسجام بخشیدن به تعطیلات پراکنده در دولت بحث و مقرر شد که وزارت بهداشت تشخیص بدهد چه موقعی و در کجا لازم است تعطیلی را اعلام کند.

مدارس و دانشگاه‌ها را تا عید تعطیل کنید

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خطاب به وزرای آموزش و پرورش و علوم گفت: تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها باید تا عید نوروز ادامه داشته باشد تا نسل نوجوان و جوان در معرض خطر کرونا قرار نگیرند.

میرحمایت میرزاده ۶ اسفند ماه در جلسه شورای آموزش و پرورش اظهار کرد: با توجه به شیوع کروناویروس که همه افراد جامعه را نگران کرده است و در این بین خانواده‌ها نگران فرزندان خود هستند، ضرورت دارد با یک تدبیر مناسب اسفندماه را برای مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل کنیم تا این دوره بحران و خطر شیوع ویرویس کرونا سپری شود.

وی با بیان اینکه بهترین گزینه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز پرتجمع در جامعه است، خاطرنشان کرد: با یک تدبیر مناسب می‌توان ضمن کاهش نگرانی خانواده‌ها نسبت به تعویق یک ماهه پایان سالتحصیلی تا خرداد ماه اقدام کرد تا جبرانی بر ایام تعطیلات و فرصتی برای ارائه تدریس از سوی معلمان و اساتید دانشگاه‌ها فراهم آید.

نماینده گرمی در مجلس افزود: به جای امتحان خرداد می‌توان این امتحانات را در نیمه اول تیرماه برگزار کرد تا از لحاظ تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان عقب نمانند.

میرزاده بیان کرد: البته بخشی از مولفه تحصیل دانش‌آموزان را از راه دور می‌توان از طریق صداوسیما انجام داد تا با همکاری اولیای دانش‌آموزان و دانشجویان این قشر بتوانند تحصیل خود را در منزل و به صورت غیرحضوری انجام دهند.

وی به شرایط خاص کشور در کنترل و توسعه امور پیشگیری بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در شرایط کنونی آمادگی لازم و کامل برای رویارویی با این بیماری را نداریم و کنترل آن نیز سخت است، بهتر است مسئولان کشور تدبیری بیندیشند تا مدارس و دانشگاه‌ها تا ۱۵ فروردین تعطیل شوند تا امکان رفع این دغدغه جدی با یک تلاش فراگیر فراهم آید.

نماینده مردم گرمی در مجلس اظهار کرد: البته در جامعه باید جلوی شایعات و التهاب فضای عمومی گرفته شده و همه با آرامش به ارتقای سلامت مردم و جامعه کمک کرده و تا پایان اسفند شرایط عادی را به جامعه برگردانیم تا آرامش روانی خانواده‌ها برقرار شود.

یک مورد تست مثبت کرونا در کرمانشاه تایید شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تایید یک مورد تست مثبت کرونا در کرمانشاه، گفت: بیمار پس از بهبودی ترخیص شده است.

محمدابراهیم شکیبا روز سه شنبه به ایرنا افزود: همانگونه که‌ پیش بینی می شد و برآوردهای علمی نشان می داد که احتمال ابتلا به ویروس کرونا در استان کرمانشاه دور از انتظار نیست، پس از ارسال نمونه های متعدد از موارد مشکوک به کرونا و انجام آزمایش های مربوطه و اعلام موارد منفی، توسط آزمایشگاه تخصصی در تهران، امروز یک‌ مورد تست ابتلا به ویروس کرونا در کرمانشاه مثبت اعلام شد.

او گفت: بیمار مذکور که تحت مراقبت سیستم‌ درمانی بود، پس از اقدامات درمانی و مراقبت های پرستاری خوشبختانه بهبودی یافته و هم اکنون از بیمارستان ترخیص شده است.

وی اظهار داشت: این فرد و خانواده وی که به تازگی به قم مسافرت کرده اند در برنامه اقدامات بهداشتی قرار گرفتند که خوشبختانه اعضای خانواده، مشکلی در زمینه علایم ابتلا به ویروس را نداشتند.

یک فوتی در البرز

سید حسن اینانلو معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز ابتلای سه نفر در استان به ویروس کرونا را تایید کرد. وی گفت: متاسفانه یک نفر از سه بیمار مبتلا به کرونا در این استان جان باخت.

نتیجه آزمایش اولیه سه بیمار مشکوک به کرونا در شیراز مثبت اعلام شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نتیجه آزمایش اولیه سه بیمار مشکوک به ویروس کرونا در شیراز مثبت است.

مهرزاد لطفی، افزود: برای تشخیص قطعی، آزمایش این افراد به تهران فرستاده می‌شود اما حال این سه نفر خوب است که یکی از آنها تحت مراقبت خانگی قرار دارد و ۲ نفر دیگر بستری هستند.

وی ادامه داد: حدود ۵۰ بیمار دارای علائم عفونت تنفسی نیز در بیمارستان علی اصغر شیراز که برای مقابله با گسترش ویروس کرونا اختصاص یافته هم اینک تحت مراقبت قرار دارند و آزمایش‌های لازم برای مشخص شدن ابتلا یا عدم ابتلای آنها به ویروس کرونا انجام خواهد شد.

یک مورد کرونا در هرمزگان مثبت اعلام شد
حسین فرشیدی سه شنبه در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار داشت: این بیمار، یک بانوی ۷۰ ساله اهل قم است که به منظور دیدار دخترش به جزیره قشم سفر کرده است.

وی افزود: بیمار پنج روز پیش با علایم کرونا به بیمارستان پیامبر اعظم (ص) قشم مراجعه و تحت مراقبت قرار گرفته و آزمایش های لازم بر روی وی انجام شده است.

وی تصریح کرد: نتیجه نمونه ارسال شده جهت تایید وضعیت ابتلای این بیمار به کرونا ، مثبت اعلام شده ، در حال حاضر وضعیت این بیمار رو به بهبودی رفته و از بیمارستان ترخیص و در خانه تحت مراقبت علوم پزشکی است.

این مقام مسوول با بیان اینکه دیگر موارد مشکوک نیز در استان وجود دارد، گفت: نمونه برداری های لازم انجام شده و جهت تایید ارسال شده اما هنوز نتیجه این آزمایش ها اعلام نشده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهارداشت: این بیماری خطرش از آنفلوآنزای اچ وان ان وان کمتر است و امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد قطع ارتباط زنجیره انتقال آن باشیم.

فرشیدی، از آمادگی کامل بیمارستان های استان و کادر درمان برای مقابله با کرونا خبر داد و گفت: بخش عفونی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس جهت ایزوله بیماران در مرکز استان در نظر گرفته شده است.

برگرفته از ایسنا، ایرنا و مهر

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر