جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۹۱۴۷
سه‌شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰

فکرشهر: در پی شیوع ویروس کرونا برای حفظ سلامت جامعه عشایری کوچ ییلاقی آنان از استان بوشهر تا ۳۰ فروردین ماه به تاخیر افتاد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، مدیر امور عشایر استان بوشهر گفت: براساس تصمیم سازمان جنگل‌ها، مراتع، آبخیزداری و سازمان امور عشایر ایران خانوارهای عشایری باید تا ۳۰ فروردین در مناطق مختلف این استان باقی بمانند و از اوایل اردیبهشت ماه کوچ خود را آغاز کنند.

عبدالمحمد امینی زاده افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا برای قطع زنجیره انتقال این بیماری و کاهش شیوع آن در مناطق عشایری و بارش‌های مناسب فروردین ماه و خنک شدن هوا کوچ عشایر امسال متفاوتر از سال‌های قبل انجام می‌شود.

امینی زاده گفت: هر سال کوچ عشایر از نیمه اول فروردین ماه آغاز و تا اوایل اردیبهشت به پایان می‌رسید اما امسال با توجه به شرایط پیش آمده کوچ با تاخیر ۲ هفته‌ای انجام خواهدشد.

وی اضافه کرد: همچنین برای تاب‌آوری بیشتر عشایر این اداره کل نسبت به آبرسانی سیار، توزیع علوفه دامی، ارزاق، مایحتاح عمومی و مورد نیاز آنان تا آخرین روز کوچ خدمات رسانی خواهد کرد.

امینی زاده اضافه کرد: تاکنون موردی از اعلام شیوع ویروس کرونا در جامعه عشایری استان بوشهر ثبت نشده‌است.

وی تاکید کرد: هیچگونه خدمات رسانی به عشایری که زودتر از زمان تعیین شده اقدام به کوچ کنند ارائه نمی‌شود و حتی استان‌های میزبان آنها نیز اجازه ورود این قشر را نمی‌دهند.

امینی زاده گفت: انتظار می‌رود مراقبت‌های لازم از جامعه عشایری استان همانند جامعه‌های شهری و روستایی انجام و عشایر نیز با انجام پیشگیری‌های لازم کمک کنند همانطورکه تاکنون ویروس کرونا در این جامعه شیوع پیدا نکرده این روند ادامه یابد.

وی اضافه کرد: همچنین برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا  در مناطق عشایری استان هماهنگی با شبکه بهداشت و درمان شهرستان‌های عشایر نشین و اعزام اکیپ‌های مشترک آموزشی به مناطق مختلف عشایری شهرستان برای آموزش رعایت بهداشت و روش‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا انجام شده‌است.

امینی زاده گفت: تاکید حضوری و پیامکی به خانوارهای عشایری در مورد حضور نیافتن در شهرها و نقاط تجمعی، فعال تر کردن آبرسانی سیار برای عشایر برای دسترسی بهتر به آب سالم و رعایت بهداشت فردی و پیگیری مشکلات و نیازمندی‌های  عشایر بصورت تلفنی و غیر حضوری  نیز انجام شد.

وی یادآور شد: همچنین هماهنگی با بخشداران و فرمانداران شهرستان‌های عشایر نشین و مقام‌های  قضایی استان انجام شده تا از  طریق نیروهای انتظامی مردم شهرها و روستاها در مناطق طبیعی که عشایر حضور دارند بویژه در روزهای تعطیل و روز طبیعت جلوگیری شود.

امینی زاده گفت: برای جلوگیری از رفت و آمد افراد شهرها و استان‌های همجوار در مناطق عشایری با فرمانداری شهرستان‌هایی که عشایر دارند در زمینه مسدود کردن  ورودی راه‌های عشایری هماهنگی لازم صورت گرفته‌است.

مدیر امور عشایر استان بوشهر افزود: جمعیت عشایری در این استان ۳۱هزار نفر درقالب پنج هزار و ۲۰۰ خانوار است که از این شمار سه هزار و ۴۰۰ خانوار کوچ‌رو هستند و با سرد شدن هوا در مناطق ییلاقی استان‌های سردسیر برای گذراندن فصل‌های پاییز و زمستان و ماه اول فصل بهار به استان بوشهر کوچ می‌کنند.

وی اضافه کرد: عشایر استان بوشهر در قالب یک ایل و پنج طایفه دارای ۴۵۰ هزار راس واحد دامی در استان هستند که هر سال از اول مهرماه به مدت هفت ماه در این استان و مابقی ماه‌های سال را در استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و فارس می‌گذرانند.

وی بیان کرد: شغل اصلی عشایر استان بوشهر دامداری، کشاورزی و صنایع دستی است و سالانه ۱۹هزار ۵۰۰ تن  گوشت قرمز، شیر و سایر فروآرده‌های لبنی تولید می‌کنند.

امینی زاده گفت: همچنین عشایر استان بوشهر ۱۱ هزارهکتار زمین زراعی کشاورزی دیم و آبی دارند که سالانه ۸۰ هزار تن انواع و اقسام محصولات زراعی، باغی، سبزی و صیفی جات و سالانه ۳۰ هزار مترمربع صنایع دستی در استان تولید می‌کنند.

مدیر امور عشایر استان بوشهر ارزش تولیدات این قشر از جمعیت را در استان ۷۶۰ میلیارد تومان در سال عنوان کرد.

امینی‌زاده افزود: در استان بوشهر ۲۵ کانون اسکان عشایر برای ایجاد حاشیه امن در هشت شهرستان این استان وجود دارد که یک کانون آن در منطقه بوشکان شهرستان دشتستان به صورت هدایت شده و مابقی خودجوش است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر