پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۱۴۶۲
چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷

فکرشهر: از ابتدای امسال تا کنون ۳۱ فقره آتش سوزی در استان بوشهر رخ داده است.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، آتش‌سوزی پدیده‌ای است که در فصل گرما پوشش گیاهی و مرتعی استان بوشهر را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد، به گونه‌ای که از آغاز سال تاکنون ۳۱ فقره حریق در استان رخ داده است و بیش از ۸۰۰ هکتار از مراتع، جنگل و باغ‌ها را در کام شعله‌های خود خاکستر کرده‌است.

استان گرم و خشک بوشهر باتوجه به شرایط آب و هوایی و موقعیت اقلیمی درسال‌های پرباران با پوشش گیاهی مطلوب با خطر آتش‌سوزی در فصل گرما و در خشکسالی‌ها با پدیده گردو غبار روبروست که هر دو عارضه در صورت برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده، مدیریت کارآمد و وجود امکانات مناسب و کافی قابل پیشگیری و کاهش خسارت است.

در دوسال گذشته که استان بوشهر بارش‌های مناسبی را پس از سال‌ها خشکسالی و کم بارانی تجربه کرده‌است، پدیده آتش‌سوزی نیز بر اثر عوامل مختلف در این استان افزایش یافته است طوری که در دو ماه نخست امسال و به ویژه در اوایل خرداد به طور تقریبی هر دو روز یکبار یک حادثه آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها در این استان رخ داده‌است.

با توجه به اینکه میزان بارش امسال ۳۸۴ میلیمتر است و این میزان بارش نسبت به بلند مدت بیش از ۴۴ درصد و نسبت به سال گذشته بیش از ۶ درصد افزایش یافته است به گفته مسئولان همین امر موجب انبوه گیاهان مرتعی شده است و از طرفی با آغاز فصل گرما و کاهش رطوبت، خشکیدگی مراتع و گیاهان و وزش باد از جمله دلایل آتش سوزی‌ها به شمار می‌رود، اما نباید از عوامل انسانی که در اثر بی توجهی برخی از افراد اتفاق می‌افتد نیز غفلت کرد.

پوشش انبوه گیاهی در ارتفاعات استان بوشهر جلوه زیبایی برای گردشگری به شمار می‌رود، اما به علت برخی بی احتیاطی‌ها و بی توجهی عده‌ای این طبیعت بکر و خدادادی طعمه آتش می‌شود. وجود تلاش‌های شبانه روزی نیرو‌های امدادی، آتش نشانی، هلال احمر، مدیریت بحران، مردم و ارگان‌ها و نهاد‌های نظامی بوشهر برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها در این استان، اما به دلیل نبود امکانات از جمله تامین نشدن بالگرد آب‌پاش و پشتیبانی و فقدان راه‌های دسترسی به مناطق سخت گذر و کوهستانی و همراه شدن شعله‌های آتش با باد باعث شده تا در هر فقره وسعت زیادی از پوشش گیاهی و مرتعی از بین برود و خسارت زیادی به محیط زیست و منابع طبیعی استان وارد شود.

کمبود و نبود امکانات اطفای حریق در استان بوشهر در شرایطی است که براساس گزارش اداره‌کل هواشناسی تابستان امسال با افزایش یک و نیم درجه گرمای هوا در استان روبرو هستیم و می‌طلبد مسئولان بیش از هر زمان دیگری به فکر پیشگیری از بروز حوادث آتش‌سوزی باشند.

هواشناسی استان بوشهر پیش بینی کرده که گرمای تابستان در مناطق ساحلی استان تا ۴۵ درجه و در مناطق غیر ساحلی تا ۵۰ درجه برسد که این وضعیت شرایط را برای وقوع آتش‌سوزی در مناطق گرم و خشک با پوشش گیاهی مناسب افزایش داده‌است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر