پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۷۱۷۲۸
پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵

فکرشهر:  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: برخی از شهرستان ها و همچنین استان های همجوار مدعی تاثیرپذیری از آلایندگی پارس جنوبی هستند که این مهم در دست بررسی است.

 به گزارش فکرشهر از ایرنا، فرهاد قلی نژاد  افزود: هم اینک تنها بر اساس مدل‌سازی مشخص شده شهرستان‌های عسلویه، کنگان، جم و دیر از استان بوشهر متاثر از آلودگی منطقه ویژه پارس جنوبی هستند.

وی یادآورشد: استان‌های فارس و هرمزگان نیز مدعی تاثیرپذیری هستند که سازمان محیط زیست در روزهای پایانی سال گذشته ضریب‌هایی را اعلام کرده ولی تا امروز هنوز قطعیت پیدا نکرده چراکه تحقق این مهم نیازمند اثبات با بررسی مدل‎های علمی است.

وی گفت: سازمان محیط زیست به دنبال یک مدل و مطالعه برای اعمال محدودیت های جدی برای استقرار صنایع است و در این راستا به صنایع بزرگی که بار آلودگی زیادی به منطقه تحمیل می‌کنند اجازه راه‌اندازی داده نمی‎شود چراکه اثر تجمعی و تمرکز صنایع در مناطقی چون عسلویه ایجاد کننده آلودگی مضاعف است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در خصوص سهم عسلویه از عوارض آلایندگی گفت: طبق تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدی آلاینده محیط ‌زیست که استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی‌کنند، طبق تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، مشمول پرداخت یک درصد از فروش خود به عنوان عوارض آلایندگی می‎شوند.

قلی نژاد عنوان کرد: این عوارض در سال ۹۸ به حساب دهیاری ها و شهرداری ها رفته اما تاکنون در بسیاری از موارد در مسائل زیست محیطی هزینه نشده است.

وی گفت:آب شیرین کن‌ها از نگرانی‌های مهم محیط زیست  در خلیج فارس و دریای عمان است که در این زمینه ظرفیت سنجی برای اینکه کمترین تهدید ممکن متوجه این حوزه‏‎ها شود در اولویت محیط زیست است که در این رابطه بهره‎گیری از آب شیرین کن های متمرکز و بزرگ به جای پراکندگی آب شیرین‎‌کن‌ها حایز اهمیت ویژه‎ای است.

وی بیان کرد: رویکرد محیط زیست نیز استقرار آب شیرین کن ها و محل دفع پساب آن در مکان‎های مناسب است تا با بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته و نوین عامل خطرناک شوری آب در خلیج فارس به کمترین میزان ممکن برسد.

قلی نژاد گفت: در حال حاضر تمام آب‌‍شیرین کن‌های در حال احداث این استان دارای مجوز هستند و نگرانی پیرامون احداث آنها وجود ندارد.

وی افزود: براساس قانون آب شیرین کن‌های در مقیاس بزرگ باید مجوز زیست محیطی واحدهای کوچک مقیاس نیز باید گزارش توجیهی برای محیط زیست داشته باشند.

وی ادامه داد: برای عسلویه احداث مرکز پایش زیست محیطی با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته که با تحقق این مهم هوای منطقه به لحاظ ترکیبات نیتروژن، اوزون، و حتی فلزات سنگین مورد بررسی قرار می‏‎گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: پیش بینی شده مرکز پایش زیست محیطی عسلویه تا اوایل مهرماه و پاییز سال جاری آغاز بکار کند.

قلی نژاد افزود: یکی از دغدغه‌های مردم عسلویه و کنگان انتشار بوهای نامطبوع است که در این زمینه منابع آلوده کننده انتشار بو در منطقه شناسایی شده و در ۲ مورد با پیگیری‎های انجام شده پرونده قضایی نیز تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: شهرستان‏های جنوبی از حیث فضای سبز در فقر شدید هستند که در این راستا افزایش سرانه فضای سبز و اجرا کمربند سبز باید مورد توجه قرار گیرد.

قلی نژاد ادامه داد: عسلویه در حوزه پسماند فاقد سیستم دفع زباله بوده و سیستم دفع زباله کنگان نیز استاندارد نیست که این مهم منجر به آلودگی خاک و زمین شده و در همین راستا پیگیری‎های قضایی انجام شده است.

وی با اشاره به مهمترین اولویت‌های سازمان محیط زیست در استان بوشهر اظهار کرد: کاهش آلاینده‌های زیست محیطی ناشی از صنایع نفت و گاز در مناطقی همچون عسلویه، کنگان و سکوهای نفتی مستقر در خلیج فارس در اولویت اصلی محیط زیست استان بوشهر است.

قلی نژاد گفت در روند شتابان توسعه اثرات توسعه بر خورها و جزایر همواره مورد کنترل و نظارت است تا میزان آسیب‎ها به محیط زیست به حداقل برسد.

وی در ارتباط با آلایندگی کارخانه سیمان دشتستان نیز کرد: هر کارخانه‌ای ممکن است طی مدتی خارج از استاندارد عمل کند که به دلیل مشکلات داخلی آن است اما کارخانه سیمان دشتستان دارای سیستم آنلاین پایش بوده و خروجی های آن در محیط زیست قابل بررسی و پایش است.

قلی نژاد در ارتباط با معدن مرمریت در شهرستان دشتی اظهار داشت: مجوز این واحد توسط صنعت و معدن استان و بدون استعلام از محیط زیست گرفته شده است.

وی گفت: در این بین یک ناهماهنگی بین دستگاهی اتفاق افتاده که تا امروز فعالیت این معدن متوقف است.

قلی نژاد افزود: در این زمینه  پیرامون آب و زیستگاه بیرمی نگرانی وجود داد و چنانچه این نتیجه حاصل شود که مشکلات زیست محیطی دارد و ارزیابی ها منفی باشد به طور قطع این واحد اجازه فعالیت پیدا نخواهد کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر