سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
مدیرکل محیط زیست استان بوشهر در پاسخ به «فکرشهر»
فکرشهر: استان بوشهر محیط زیست شاخصی دارد/ پتروشیمی ها موظف شده اند که در سال ۹۹ انبارهایی برای گوگرد در نظر بگیرند/ مهم ترین اولویت‌های زیست محیطی استان بوشهر/ آب شیرین کن ها و شوری خلیج فارس بسیار مهم است/ رخورد با صید ترال در حوزه بوشهر...
کد خبر: ۷۲۳۹۵
دوشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۱

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر در نشست خبری که برخط برگزار شد، گفت که تاثیرپذیری آلایندگی استان های همجوار با پارس جنوبی قطعی نیست، نه تنها سیمان دشتستان بلکه همه کارخانه ها ممکن است آلودگی داشته باشند و در کل، حال محیط زیست کشور خوب نیست.

تاثیرپذیری آلایندگی استان های همجوار با پارس جنوبی قطعی نیست
به گزارش «فکرشهر»، فرهاد قلی نژاد اظهارداشت: برخی از شهرستان ها و همچنین استان های همجوار مدعی تاثیرپذیری از آلایندگی پارس جنوبی هستند که این مهم در دست بررسی است و هم اینک تنها بر اساس مدل‌سازی مشخص شده شهرستان‌های عسلویه، کنگان، جم و دیر از استان بوشهر متاثر از آلودگی منطقه ویژه پارس جنوبی هستند.
وی ادامه داد: استان‌های فارس و هرمزگان نیز مدعی تاثیرپذیری هستند که سازمان محیط زیست در روزهای پایانی سال گذشته ضریب‌هایی را اعلام کرده ولی تا امروز هنوز قطعیت پیدا نکرده چراکه تحقق این مهم نیازمند اثبات با بررسی مدل‎های علمی است.
قلی نژاد گفت: سازمان محیط زیست به دنبال یک مدل و مطالعه برای اعمال محدودیت های جدی برای استقرار صنایع است و در این راستا به صنایع بزرگی که بار آلودگی زیادی به منطقه تحمیل می‌کنند اجازه راه‌اندازی داده نمی‎شود چراکه اثر تجمعی و تمرکز صنایع در مناطقی چون عسلویه ایجاد کننده آلودگی مضاعف است.

شهرداری ها و دهیاری عوارض آلایندگی را صرف امور دیگر می کنند
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در خصوص سهم عسلویه از عوارض آلایندگی گفت: طبق تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدی آلاینده محیط ‌زیست که استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی‌کنند، طبق تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، مشمول پرداخت یک درصد از فروش خود به عنوان عوارض آلایندگی می‎شوند.
وی افزود: در واقع، عوارض آلایندگی پس از تایید محیط زیست که آن صنعت آلاینده است پرداخت می شود و سال گذشته ـ 1398 ـ همه آن عوارض به حساب شهرداری ها و دهیاری ها واریز شد؛ اما امسال قرار است ۳۵ درصد عوارض آلایندگی به حساب محیط زیست واریز شود تا صرف کارهای محیط زیستی شود اما این که به کجا به چه مقدار واریز می‌شود هنوز مشخص نیست.
قلی نژاد اضافه کرد: از شهرداران و مسوولین خواهش می کنم پولی را که برای آلایندگی زیست محیطی به آنها تعلق می گیرد، صرف موارد مخصوص آن کنند ولی هنوز شهرداری های ما این کار را انجام نمی‌دهند و عوارض آلایندگی را صرف امور دیگر می کنند.

امروز محیط زیست کشور ما حال و روز خوبی ندارد
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر، درباره آتش سوزی های اخیر در استان بوشهر نیز گفت: امروز محیط زیست کشور ما حال و روز خوبی ندارد، آتشی که به جان نیمه غربی کشور ما و کوهستان ها، مراتع، بیشه ها و جنگل‌های کشور ما افتاده، نشان دهنده تغییرات اقلیمی و آب و هوایی و همچنین افزایش گازهای گلخانه‌ای است که منجر به خشک شدن طبیعت و کاهش رطوبت شده و یکی از نشانه های آن نیز همین آتش‌سوزی‌ها است و نشان می دهد که حقابه ها باید واقعا در نظر گرفته شود. 
وی ادامه داد: فراموش نکنیم که ما اجازه نداریم با استفاده بی رویه در حوزه های مختلف، آبشارها و چشمه هایمان را خشک کنیم یا رودخانه هایمان را تغییر مسیر دهیم. در این آتش سوزی ها، دخالت های انسان و عوامل انسانی هم موثر بوده که باید همه ما بیشتر هوای طبیعت را داشته باشیم و حضور در طبیعت را رعایت کنیم.

استان بوشهر محیط زیست شاخصی دارد
این مسوول افزود: استان بوشهر محیط زیست شاخصی دارد و حتی برخی گونه های در حال انقراض در آن قرار دارند و همین می طلبد که هرگونه توسعه و بهره برداری که در طبیعت به عنوان نیاز اولیه انسان ها انجام می دهیم با ارزیابی اثرات زیست محیطی باشد.
وی ادامه داد: در استان بوشهر و به ویژه عسلویه در حال محدود کردن صنایع نفت و گاز هستیم تا با توجه به توان ایکولوژی استان در طرح آمایش سرزمینی نیز دیده شود تا صنایع پایین دست احداث شود.

برای تمام مشاغل باید گزارشات زیست محیطی دیده شود
قلی نژاد توضیح داد: بعضی اوقات، طرح های کوچک مقیاس سال گذشته بدون مجوز محیط زیست شروع به کار کردند که همه آنها شناسایی شده و در حال پیگیری هستیم و یکی از معدن ها که سال گذشته سر و صدای زیادی به پا کرده بود با مجوز صمت در حال بررسی آن و پیگیر گزارش زیست محیطی آن هستیم و این مشکل هم به دلیل ناهماهنگی به وجود آمد.
وی اضافه کرد: برای تمام مشاغل باید گزارشات زیست محیطی دیده شود؛ من جمله برای خورها و تالاب ها که در حال بررسی محدوده آن با همکاری منطقه ای هستیم، چون خورها آغازگر اکوسیستم دریایی هستند.
وی این را هم گفت که محیط زیست استان در حال پیگیری احداث تصفیه خانه است تا پس از راه اندازی، از ورود مقدار زیادی از پساب ها به دریا جلوگیری شود.

پتروشیمی ها موظف شده اند که در سال ۹۹ انبارهایی برای گوگرد در نظر بگیرند
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر درباره بوی نامطبوع در جنوب استان نیز اظهارداشت: پتروشیمی ها موظف شده اند که در سال ۹۹ انبارهایی برای گوگرد در نظر بگیرند تا این معضل حل شود؛ ضمن این که مرکز پایش آلایندگی عسلویه در حال راه اندازی است که تا پایان شهریورماه راه اندازی خواهد شد تا هوای عسلویه را بررسی کنیم و از مهرماه پایش آن منطقه به طور دقیق انجام شود. 
وی افزود: در روی دریا نیز در حال انجام کارهایی هستیم و برای منابع بو نامطبوع هم که این مورد موجب اذیت مردم شده، در حال پیگیری هستیم که امیدواریم بعد از شناسایی رفع شود.

کارخانه سیمان دشتستان سال گذشته آلودگی داشت
فرهاد قلی نژاد در پاسخ به سوال «فکرشهر» درباره آلودگی سرکت سیمان دشتستان نیز گفت: نه تنها سیمان دشتستان، بلکه همه کارخانه ها ممکن است سالی چند روز خروجیشان بیش از حد باشد، اما امروز خروجی کارخانه سیمان دشتستان پایش آنلاین می شود و وضعیت مناسبی دارد؛ البته در سال گذشته روزهایی بوده که آلودگی داشته و اعلام کرده ایم که کارخانه مشکلات آن را رفع کرده است و در حال رفع سایر موارد نیز است.

برنامه های حفاظت از پلنگ ایرانی در دشتستان
وی در پاسخ به دیگر سوال «فکرشهر» درباره «طرح حفاظت از پلنگ ایرانی که پایگاه آن در دشتستان است» نیز گفت: در سال قبل اقدامات آموزشی آن انجام شد و بسته های آموزشی تدوین و توزیع شد. امسال پایش زیستگاه را نیز در کنار آموزش و با دوربین های مداربسته و مخصوص این کار حفاظت از این مورد را انجام خواهیم داد.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر افزود: با کارهای آموزشی سال گذشته تعارض انسان با پلنگ به حداقل خود رسید و علی رغم حمله پلنگ به دام ها، دامداران به پلنگ آسیبی نرساندند و ما نیز در حال پرداخت خسارت به دامداران هستیم و از آنها خواهش کرده ایم از حمله به پلنگ خودداری کنند.

مهم ترین اولویت‌های زیست محیطی استان بوشهر
این مسوول، مهم ترین اولویت‌های زیست محیطی استان بوشهر در سال جاری را، کاهش آلودگی ها، حفاظت از سواحل و جزایر استان و حفاظت از گونه های جانوری استان عنوان کرد و افزود: از جمله اقداماتی که در استان در حال انجام است بحث فرهنگ سازی و آموزش است که این برنامه، همکاری رسانه ها و سمن ها را می‌طلبد و شروع آن با همیاران محیط زیست در مدارس بود و امسال نیز همراه کردن صیادان بومی برای حفظ دریا در دستور کار است؛ طرحی نیز برای محله های شهرهای استان بوشهر است که با اولویت پسماند و درختکاری در طرح محله سبز است.
وی گفت: مناطق حفاظت شده استان امروزه ۷/۵ درصد است در حالی که استاندارد کشوری آن 10 درصد است و چند منطقه را زیر نظر داریم تا به مناطق حفاظت شده اضافه کنیم تا به استاندارد کشوری نزدیک شویم.
قلی نژاد، آهو، کل و قوچ و میش، پلنگ، پرندگان، لاک پشت و...، از گونه های خاصی عنوان کرد که در اولویت حفاظت قرار دارند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر همکاری با نمایندگان جدید نیز گفت: حفاظت از تالاب‌ها و معضل فاضلاب های شهری از مشکلات ما است که امیدواریم با همکاری نمایندگان مجلس یازدهم آن ها را رفع کنیم. 
وی این را هم گفت که چندین مورد از پرونده‌های محیط زیست استان بوشهر، منجر به رای شده و در تعداد زیادی از پرونده های کوچک، رای سبز صادر شده است.

آب شیرین کن ها و شوری خلیج فارس بسیار مهم است
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر درباره آب شیرین کن ها نیز گفت: ما در حال ظرفیت سنجی آب شیرین کن ها هستیم که باید استانداردهای لازم را دارا باشند و از تکنولوژی‌های روز استفاده کنند تا کم ترین ضرر را به محیط زیست وارد کنیم؛ چرا که شوری خلیج فارس بسیار مهم است و کم ترین شوری بر روی زیست گاه تاثیر دارد.
وی اضافه کرد: البته همه آب شیرین کن های در حال احداث فعلی، دارای مجوز هستند.

برخورد با صید ترال در حوزه بوشهر
فرهاد قلی نژاد درباره صید ترال نیز اظهارداشت: صید ترال یکی از مخرب ترین کارها است و طبق جلساتی که در مرکز و استان با ارکان ها و اداره های دیگر داشته ایم، در حوزه استان بوشهر و با همکاری شیلات، قصد ورود جدی به موضوع را داریم؛ چون این صید علاوه بر ماهی، دلفین و سایر حیوانات را هم در معرض خطر قرار می دهد.
وی از رسانه ها خواست که ارتباطات خود با محیط زیست را بیشتر کنند و افزود: برای این که مطالبات را هدفمند کنیم، باید همکاری بیشتر شود، چون ما ارگانی نظارتی هستیم و کار اجرایی را باید اداره های دیگر انجام دهند؛ همچنین رسانه ها اخبار را از منابع رسمی دنبال کرده و به فضای مجازی اعتماد نکنند و ابهامات را از طریق روابط عمومی اداره کل پیگیری کنند.
مدیرکل محیط زیست بوشهر با اشاره به بودجه های سازمان محیط زیست نیز گفت: حفاظت از زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت شده و همچنین پایش های زیست محیطی بر عهده سازمان محیط زیست است که یکی از مشکلات ما نیز در حوزه پایش است چون بودجه‌ها در این زمینه کافی نیست و نیاز است که سازمان محیط زیست در این زمینه تقویت شود. بخشی از بودجه محیط زیست به دستگاه‌های دیگر داده می‌شود مثلاً در حوزه تصفیه خانه ها که وزارت نیرو باید این کار را انجام دهد و یا منابع طبیعی که بر عهده سازمان جنگل‌ها است. در سفر رئیس‌جمهور به استان بوشهر ۲۰ میلیارد تومان به پایش زیست محیطی عسلویه و کنگان اختصاص یافت و در حوزه گرد و غبار نیز کمک شایانی صورت گرفت، ولی در مجموع انتظار داریم اولویت‌ها و پروژه‌های زیست‌محیطی دیده شوند و نیاز به تقویت بودجه در حوزه محیط زیست داریم.
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر