جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۲۴۲۲
دوشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸

فکرشهر:  اهالی روستای گردشگری چاهک بخش مرکزی گناوه در اعتراض به اجرای یک طرح که آن را عامل تخریب طبیعت و محیط زیست می‌دانند، با تهیه نامه‌ای به مسئولان استانی و شهرستانی خواستار ممانعت از اجرای آن شدند.

به گزارش فکرشهر ازایرنا، اهالی این روستا در این نامه نوشتند: با واگذاری غیراصولی چند هکتار از زمین‌های مرتعی ساحلی روستای چاهک از توابع شهرستان گناوه به یک شرکت پرورش میگو، مخالفت خود را با اجرای این طرح در قالب نامه‌ای خطاب به استاندار بوشهر ابراز کرده‌اند.

در این نامه آمده‌است: به فرموده مقام معظم رهبری تخریب محیط زیست معلول نابرابری‌های اجتماعی و استفاده غلط از طبیعت و یکی از عوامل تضییع حقوق آن سال‌ها است که در جهان امروز اقلیتی مرفه و ثروتمند از همه امکانات و مواهب طبیعی و سالم بهره‌برداری می‌کنند اما بیشتر ملت‌ها محکوم به زندگی در شرایط محیطی آلوده و غیر بهداشتی به انواع بیماری‌ها مبتلا می‌شوند.

در این نامه با اشاره به اصول ۴۰ و ۴۵ و ۵۰ قانون اساسی آورده‌اند: طبیعت بکر روستای چاهک که در استان بوشهر الگو و نمونه مثال زدنی است، قسمت‌هایی از خود را مدیون درختان کناری است که بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارند و این بیان گر همت و کاردانی و نبود طمع‌ورزی روستانشینانی است که سالیان متمادی با همه مشکلات کمر خم نکرده و با تلاش و پیگیری، حراست و باغبانی توانسته‌اند چنین صحنه‌ای از خود بر جای بگذارند.

اهالی این روستا تاکید کردند: تنظیم گردش آب در طبیعت، ایجاد فضای سبز در تلطیف کردن هوا، تامین غذا و مامن برای حیات وحش به ویژه پرندگان، تامین علوفه مورد نیاز دام، تولید محصولاتی نظیر گیاهان دارویی و صنعتی، مرتع مناسب برای دامداران از عمده مزایا و فواید زیست محیطی و طبیعت این نقطه است و هرگونه  شغل یا هر نوع سرمایه‌گذاری و اشتغال دیگر برای اهالی مقدور نیست و نباید زمین این منطقه به طرح‌هایی که باعث نابودی محیط زیست، می‌شود، واگذار شود.

در ادامه این نامه نوشتند: باتوجه به اینکه چشم‌انداز روستا موقعیتی مناسب برای طرح‌های گردشگری با محوریت سکنه و درآمدزایی اهالی است،  پس از سال‌ها رنج و مشقت می‌طلبد ضمن حفظ طبیعت بی نظیر آن برای بهبود و گسترش آن برای نسل‌های آینده گام برداشته شود.

آنان نوشته‌اند: شرکت سرمایه‌گذار بیش از ۲۵۰هکتار زمین برای فعالیت خود در اختیار دارد و با وجود شهرک‌های شیلاتی و داشتن زمین‌های مناسب در مجاورت آنها، در عمل زمینه برای توسعه چنین اقداماتی فراهم آمده‌است.

اهالی نوشتند: در سال ۱۳۹۱ مجوز محیط زیست برای شرکت در فاصله ۷۵۰ متری روستا صادر شده بود که بعد از مرز چاهک است اما شرکت با اشتباه آگاهانه در فاصله ۲۴۰ متری روستا و آن هم در سال ۱۳۹۸ که مجوزش باطل شده بود اقدام به تخریب زمین و درختان کرده‌است.

آنان در این نامه ضمن جبران خسارت، خواستار هدایت و راهنمایی شرکت سرمایه‌گذار به شهرک‌های شیلاتی شدند.

رونوشت این نامه به دفتر پیگیری شکایات مردمی قوه قضاییه، سازمان بازرسی و نظارت استان بوشهر، نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی ، نهاد ریاست جمهوری استان بوشهر، دفتر نهاد رهبری استان بوشهر، دادستان عمومی و انقلاب، امور اراضی، اطلاعات، جهاد کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی، امام جمعه، سپاه پاسداران و فرمانداری گناوه تهیه شده‌است.

شماری از اهالی روستای چاهک و دوستداران محیط زیست در شهریور پارسال در محل اجرای طرح با تجمع و تشکیل زنجیره انسانی خواستار متوقف شدن آن و انتقال به نقطه دیگری شدند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر