جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۲۴۴۷
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۰

فکرشهر: مدیرکل ثبت احوال استان بوشهرگفت: دو سوم جمعیت این استان در پنجره طلایی جمعیت ( ۱۵ تا ۶۵ سال)قرار دارد  که با برخورداری از بیشترین فعالیت در حوزه اجتماعی و اقتصادی محور تولید، اشتغال و اقتصاد هستند.

به گزارش فکرشهر، اسکندر پاسالار در گفت‌و گو با ایرنا افزود: اکنون  ۶۹.۶  درصد جمعیت استان بوشهر در پنجره طلایی جمعیت قرار دارند و بیشترین میزان از این جمعیت  ۲۵ تا ۲۹ ساله هستند اما با کاهش فرزندآوری هر چه این جمعیت در پنجره طلایی بالا رود و از آن خارج شود جمعیت رو به پیری می‌رود که برای کشور آسیب زا است.

وی یادآورشد:استان بوشهر در مولفه‌های مربوط به پیری جمعیت وضعیت مناسبی در کشور دارد اما با افزایش مرگ و میر و کاهش ولادت  در سال‌های اخیر زنگ خطر در این زمینه به صدا درآمده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر ادامه داد: هر چند در حال حاضر ۴.۲ درصد از جمعیت استان را افراد بالای ۶۵ ساله تشکیل می‌دهد، اما با کاهش ۱۷ درصدی ولادت و افزایش ۷.۷ درصدی ولادت در سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن جمعیت استان به سمت پیری حرکت می‌کند.

پاسالار گفت: اکنون تعداد فرزند آوری کاهش پیدا کرده است، بسیاری از خانواده ها به تک فرزندی روی آورده‌اند و برخی اساسا اعتقادی به فرزندآوری ندارند که باید با همکاری دستگاه فرهنگی مردم را به افزایش تعداد فرزندان ترغیب کرد.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر افزود: آمار فوتی ۳ ماهه اول امسال در این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها ۱ درصد افزایش داشته است که این میزان افزایش قابل اعتنایی نیست و در سال‌های مختلف متغیر است.

پاسالار گفت: در ۳ ماهه امسال تعداد یک‌هزار و ۳۴ فوت به ثبت رسیده است و بیماری‌های قلبی و عروقی، حوادث غیر عمد و سرطان‌ها و تومورها بیشترین عامل مرگ و میر در بوشهر را تشکیل می‌دهند.

وی یادآورشد: در سه ماهه اخیر به ازای هر ۱۰۰ زن  تعداد۱۲۵ مرد فوت شده اند که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۲۹ بوده است که امکان دارد این تغییر میزان ناشی از خانه‌نشینی و تعطیلات بسیاری از مشاغل پس از شیوع کرونا باشد.

وی افزود: بیشترین فوت در شهرستان های دشتستان، بوشهر و گناوه و کمترین میزان در عسلویه و جم به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر بیان کرد: همچنین در ۳ ماه گذشته تعداد ۳ هزار و۷۳۶ مورد تولد در استان ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه گذشته ۷ درصد کاهش داشته است.

پاسالار ادامه داد: ۷۷ درصد از ولادت‌های ۳ ماه اخیر در شهرها و ۲۳ درصد در روستاها بوده است که به ازای هر ۱۰۰ تولد در روستا ۳۳۶ نفر به جمعیت شهری اضافه شده است و به ازای هر ۱۰۴ تولد پسر ۱۰۰ تولد دختر وجود داشته است.

وی گفت: جمعیت استان بوشهر تا پایان خرداد ماه امسال یک  میلیون و ۱۷۷ هزار و ۷۴۳ نفر است که ۵۳ درصد آن را مردان و ۴۷ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر عنوان کرد: بیشترین نام‌های انتخاب شده در سال ۹۹ در استان برای پسرها محمد، علی، حسین، امیر علی و امیرحسن و برای دختران فاطمه، زهرا، زینب، فاطمه زهرا و حلما بوده است.

بر خلاف تصورها سن ازدواج افزایش نداشته است

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر بیان کرد: سن ازدواج بار اول از سال ۹۲ تاکنون تغییر چشم‌گیری نداشته است و همواره برای پسران از سن ۲۷ تا ۲۷.۹ و برای زنان از ۲۲ تا ۲۳ متغیر بوده است.

 پاسالار گفت: میزان ازدواج تا پایان سال ۹۸ تعداد ۶ هزار و ۱۶۸ ازدواج است. میانگین سن ازدواج در ازدواج بار اول برای مردان ۲۷.۸ و برای زنان ۲۲.۹ سال است و در ۷۷.۶ درصد از موارد مردان بزرگتر از زنان بوده‌اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر