جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۷۲۴۹۸
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴

فکرشهر: این رو‌زها بسیاری از افراد درگیر مشکلات سلامتی خود شده اند. شیوع کرونا نگرانی‌هایی را در سطح بین الملل ایجاد کرده است و از پیر و جوان تا زن و مرد در تلاشند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ابتلا به کرونا پیشگیری کنند، اما به نظر می‌رسد باید نگران شیوع همه گیری بعدی باشیم.

به گزارش فکرشهر وبه نقل از انتخاب، مطالعات اخیر چندین مورد از بروز مشکلات بهداشت روان را در جریان بحران فعلی بهداشت جهانی ثبت کرده است و نشان می‌دهد که این مشکلات روانی می‌تواند مقدمه بیماری همه گیر بعدی باشد.

در سایه شیوع کرونا بسیاری از افراد درگیر بیماری شده اند. برخی عزیزان خود را از دست داده اند و برخی بیمار شده و بهبود یافته اند. با این وجود، چیزی که بین همه افراد مشترک است احساس اضطراب و افسردگی است. درواقع مردم در سراسر جهان به علت قرنطینه، هراس از ابتلا به بیماری و نگرانی‌هایی مشابه، احساساتی ناخوشایند را تجربه می‌کنند. به نظر می‌رسد کرونا سلامت روانی میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند. درست همانطور که وقایعی مثل جنگ و برخی بلایای ناگهانی سلامت روان هزاران یا میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند.

به طور معمول، رویداد‌های فاجعه آمیز باعث ایجاد واکنش‌های آسیب زایی در والدین و کودکان می‌شود. گاهی این واکنش‌ها مدت‌ها بعد از وقوع این رویداد بروز پیدا می‌کنند. به این حالت اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) گفته می‌شود که معمولا با علائم افسردگی و اضطراب، وحشت، انزوای شدید اجتماعی و مواردی مشابه تشخیص داده می‌شود.

حالات روانی افراد پس از شیوع کرونا را می‌توان مشابه با حالات روانی پس از جنگ‌های جهانی دانست؛ زمانی که بسیاری از افراد در استرس بودند، فرجام زندگی‌ها نامشخص بود و آوارگی، مرگ و حتی شیوع بیماری‌های واگیردار در کمین افراد زیادی بود. در سال ۲۰۱۳، محققان مرکز کودکان، دانشگاه کنتاکی، واکنش‌های روانی اجتماعی والدین و فرزندان به بیماری‌های همه گیر را بررسی کردند. براساس پاسخ والدین به نمایندگی از فرزندان، ۳۰ درصد از کودکان علائم PTSD را نشان می‌دادند، در حالی که ۲۵ درصد والدین نیز علائم PTSD را گزارش کرده اند.

پژوهشگران دانشگاه تورنتو کانادا نیز به نتایح مشابهی دست یافته اند. نتایج آنان نشان می‌دهد که کودکان در معرض خطر بیماری‌های سخت یا در شرایط خطرناک علائم اختلالات روانی زمینه‌ای را نشان می‌دهند. با توجه به کم سابقه بودن و طولانی شدن ابعاد بیماری کرونا، احتمال این که همه گیری بعدی پس از کرونا نوعی اختلال روانی باشد، بسیار محتمل است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر