پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۲۵۲۸
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸

فکرشهر: رییس جمهور ایران قانون سزار را غیرانسانی و یک تروریسم اقتصادی خواند و تاکید کرد: این اقدامات نامشروع و غیر انسانی رژیم آمریکا هیچ خللی در اراده ملت های دوست با سوریه ایجاد نمی‌کند.

به گزارش فکرشهر و به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانیطی سخنانی در اجلاس فوق العاده روسای جمهور کشورهای ضامن صلح آستانه ایران روسیه و ترکیه که به میزبانی تهران برگزار شد، با بیان اینکه تعیین سرنوشت سوریه تنها به دست مردم این کشور و بدون مداخله خارجی ممکن است، اظهار کرد: امروز در حالی این نشست را برگزار می‌کنیم که جهان با پاندمی ویروس کرونا مواجه هستند و مردم سوریه هم از این قاعده مستثنی نیستند.

وی افزود: از آن روز که چنین اتفاقی افتاد  تلاش برای تسکین آلام مردم سوریه و بهبود اوضاع بهداشتی آنان لازم بوده است اما آمریکا تحریم‌های تازه‌ای موسوم به سزار را برای فشار بیشتر به مردم سوریه اعمال کرده است که غیرانسانی و یک تروریسم اقتصادی است.

رییس جمهوری ادامه داد: در شرایط شیوع کرونا، این تحریم‌های تحمیل‌شده به سوریه توسط رژیم آمریکا از سوی جمهوری اسلامی محکوم است و تاکید می‌کنیم که به حمایت‌های خود از مردم و دولت مشروع سوریه با قدرت بیشتری ادامه خواهیم داد.

روحانی تاکید کرد: ‌آمریکا مطمئن باشد ‌آنچه از طریق فشار نظامی و توسل به گروه‌های تروریستی به دست نیاورده، نمی‌تواند از طریق ابزار فشار اقتصادی با مجازات مردم سوریه به دست بیاورد.

وی گفت: این اقدامات نامشروع و غیر انسانی رژیم آمریکا هیچ خللی در اراده ملت های دوست با سوریه ایجاد نمی‌کند. مسئله آوارگان داخلی و پناهجویان سوری موضوع مهمی است که ما باید به آن کمک کنیم.

روحانی با یادآوری اینکه راه‌حل بحران سوریه نه نظامی که سیاسی است اظهار کرد: ما به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه همواره از گفت‌وگوهای سوری - سوری در چارچوب توافقات ایجاد شده در روند آستانه حمایت می‌کنیم و بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم داعش و القاعده و سایر مجمموعه‌های ذیل آنها در تمام منطقه از جمله سوریه تاکید داریم.

ریس جمهوری با بیان اینکه امروز با گذشت بیش از نه سال از آغاز جنگ سوریه جمهوری  اسلامی ایران معتقد به راه‌حل سیاسی برای حل آن است، گفت: ما از مذاکرات ایجاد شده در روند آستانه حمایت می‌کنیم. ما امروز در شرایطی از مبارزه با تروریسم سخن می‌گوییم که تا کنون تلاش‌های زیادی در این زمینه رخ داده و جا دارد از سپهبد قاسم سلیمانی یاد کنیم که مبارزه با تروریسم داشت و در این راه جان خود را گذاشت.

روحانی تصریح کرد: این در حالی است که آمریکا خود را مدعی مبارزه با تروریسم می‌داند اما قهرمان این مبارزه در منطقه و همراهانش را به شهادت رسانده که این نشانه ادعای دروغین رژیم آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم است.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه مبارزه با تروریسم تا محو کامل آن از سوریه و به طور کلی از منطقه ادامه خواهد داشت، تاکید کرد: در این مسیر نباید امنیت جان غیر نظامیان به خطر بیافتد و نباید اجازه دهیم تروریست‌ها از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده کنند.

وی افزود:  سوریه مستقل و متحد و گفتن از آن یک اصل کلی است و در این شرایط است که ثبات و امنیت منطقه تامین می‌شود. پس حضور نیروهای آمریکایی در سوریه به بیشتر شدن درگیری ها منجر شده و از سویی در حال غارت منابع این کشور هستند و لازم است این نیروها زودتر از منطقه و سوریه خارج شوند.

روحانی در پایان تاکید کرد: احترام به حاکمیت ملی و استقلال سوریه اصلی خدشه ناپذیر است و سوریه‌ای متحد و مستقل و بدون حضور نامشروع قدرت‌های خارجی است که منجر به بازگشت آرامش به این کشور پس از سال‌های طولانی رنج مردم می‌شود و به ثبات و امنیت همسایگان نیز کمک می‌کند.

پوتین: حفظ حاکمیت ملی سوریه هدف اعضای نشست آستانه است

هم‌چنین رئیس جمهوری روسیه با اشاره به برگزاری نشست آستانه به میزبانی ایران گفت: حفظ حاکمیت ملی سوریه هدف اعضای نشست آستانه است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه طی سخنانی در اجلاس فوق العاده روسای جمهور کشورهای ضامن صلح آستانه ایران روسیه و ترکیه که به میزبانی تهران برگزار شد، با تسلیت به رئیس جمهوری اسلامی ایران به دلیل بروز حادثه در یک مرکز درمانی در تهران، اظهار کرد: سال قبل به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه در آنکارا جمع شدیم و قرار بود در دور فعلی در تهران باشیم، اما به دلیل شرایط کرونا این اتفاق امکان پذیر نبود با این حال می‌دانیم ایران آمادگی برگزاری این نشست را داشت.

وی گفت: در این مدت توانستیم اقدامات بسیاری انجام و میزان خشونت‌ها را کاهش دهیم و زمینه لازم  را برای حل و فصل دیپلماتیک بحران سوریه با کمک سازمان ملل را فراهم کنیم.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: مطمئنا حفظ استقلال و حاکمیت ملی سوریه از جمله اهداف اصلی ما است که باید دنبال شود.

پوتین با بیان اینکه «می‌توانیم کارهای تکمیلی را انجام دهیم تا گام های روبه جلوی بیشتری برای عادی سازی برداشته شود»، خاطر نشان کرد: باید اقدامات تکمیلی‌تری برای خنثی سازی اقدامات تروریست‌هایی که همچنان در سوریه حضور دارند، انجام دهیم. همچنین باید به حاکمیت دولت سوریه بر کل کشور کمک کنیم. امروز همچنان در شرق فرات مشکلاتی وجود دارد که بر اساس تفاهم نامه‌ سال ۲۰۱۸ با همکاران ترک خود در حال فعالیت در این منطقه هستیم. در این منطقه برای کاهش خشونت ها فعالیت خواهیم کرد.

وی پیگیری پروسه آتش بس در مناطق کاهش تنش، پیگیری کمیته قانون اساسی در ژنو و همچنین کمک به اعضای این کمیته جهت دستیابی به اهداف مربوطه را از جمله اقداماتی عنوان کرد که نشست آستانه باید پیگیری کند و اظهار کرد: این مسأله ای است که در چارچوب گفت‌وگوی ملی در سال ۲۰۱۸ به آن پرداختیم و کشورهای ضامن روند آستانه نیز در آن حضور داشتند و آن را مورد تایید قرار دادند.

رئیس جمهوری روسیه گفت: توسعه اقتصادی بازگشت آوارگان و توسعه زیرساخت های سوریه می طلبد که سه کشور ایران، روسیه  ترکیه اقدامات خود را هماهنگ تر کنند و همکاری فعالانه تری با یکدیگر داشته باشند. مشکلات در سوریه همچنان باقی‌ست به ویژه در زمینه اقتصادی و تحریم های که با دور زدن سازمان ملل علیه سوریه اعمال می‌شود و مشکلات را بیشتر می‌کند.

پوتین با تاکید بر اینکه تحریم های اعمالی علیه سوریه غیر قانونی هستند خاطرنشان کرد: با توجه به همه این مسائل و فشارهایی که تحریم ها به سوریه وارد می‌کند، باید تلاش خود را در جهت کمک بیشتر به این کشور انجام دهیم به ویژه اینکه الان صحبت از اعمال تحریم های جدید است و مطمئناً این تحریم‌ها در راستای وخیم تر کردن شرایط اقتصادی در سوریه پیش‌بینی شده اند؛ بنابر این ما باید از طریق کانال‌های موجود بتوانیم کمک‌های انسان دوستانه را به این کشور انجام دهیم.

وی گفت: در بیانیه پایانی که تهیه شده به مسئله مناطق کاهش تنش و لزوم خنثی سازی تمامی گروه ها و اقدامات تروریستی می‌پردازیم و طرف روسی از این اعلامیه مشترک که توسط کارشناسان سه کشور تهیه شده حمایت می‌کند و می‌تواند به ایجاد ثبات هرچه بیشتر در این کشور

رئیس جمهوری روسیه در پایان برای انجام سفر به تهران پس از فراهم شدن شرایط اعلام آمادگی کرد.

اردوغان: برای تامین استقلال سوریه تمام تلاش خود را می‌کنیم

 پس از سخنان رییس جمهور روسیه رجب طیب اردوغان نیز طی سخنانی با تسلیت به مردم ایران به خاطر حادثه رخ داده در یکی از مراکز درمانی شهر تهران، با بیان اینکه ما برای امنیت سوریه و حفاظت تمامیت ارضی این کشور گام‌های بزرگی برداشتیم، گفت: برای تامین استقلال سوریه تمام تلاش خود را می‌کنیم و امروز هم به همین مسیر ادامه می‌دهیم و آغوش باز خود را برای پناهجویان سوری باز کردیم و دربرابر اقدامات تجزیه طلبانه ایستادگی می‌کنیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر