پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۲۸۸۲
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱

فکرشهر: خرید کردن برای اقشار مختلف مردم به ویژه بانوان همیشه یکی از لذت‌های وصف‌ نشدنی است، مخصوصا اگر پای خرید لباس، روسری، شال گردن، کت، چکمه، کفش و ... در میان باشد، حاضری ساعت‌ها در مراکز خرید بدون خستگی قدم بزنی تا بتوانی لباس مورد علاقه‌ات را خریداری کنی، اما به‌نظر می‌رسد امروز پیدا کردن لباس مناسب برای بانوان به یکی از چالش‌های این قشر تبدیل شده است.

به گزارش فکرشهر از  ایسنا، ساعت‌ها و شاید روزها را برای پیدا کردن یک مانتو یا پوشاک مطابق با معیارهای ایرانی- اسلامی صرف می‌کنی، اما در نهایت مجبور می‌شوی، پوشاکی را خریداری کنی که چندان باب میل تو نیست و شاید آن را نتوان در محل کار یا مراسمات رسمی استفاده کنی زیرا یا رنگ آن مناسب مراسمات رسمی نیست یا مدل آن.

کیفیت پارچه در انتخاب پوشاک نیز یکی دیگر از دغدغه‌های اقشار مختلف مردم است، اما متأسفانه در سال‌های اخیر کیفیت پارچه‌های به‌کار برده در پوشاک با وجود قیمت‌های نجومی بسیارپایین آمده است و بعد از چند بار شستشو، لباس قابل استفاده نیست.

هرساله تعداد زیادی از دانش‌آموزان و دانشجویان در رشته‌های طراحی دوخت، طراحی پارچه و نساجی فارغ‌التحصیل می‌شود، این موضوع یک ظرفیت عظیم در کشور و استان برای تحول در صنعت مد و پوشاک است، اما تاکنون برنامه‌ریزی منسجمی برای استفاده از این ظرفیت صورت نگرفته و حجم عظیمی از پوشاک موجود در بازار یا وارداتی است و یا در کارگاه‌های تولیدی داخلی بدون در نظر گرفتن استانداردها تولید می‌شود و اندک پوشاک تولیدی با کیفیت و مطابق با معیارهای ایرانی و اسلامی با قیمت بسیار بالایی در برخی از مراکز فروش پوشاک عرضه می‌شود که بسیاری از افراد جامعه توانایی خرید آن‌ها را ندارند.

دست پنهان و آشکار مافیا و دلال‌ها در صنعت مد و پوشاک

معصومه سلیمیان مدیرگروه رشته طراحی دوخت آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران شهرکرد با بیان اینکه هرساله تعداد زیادی از دانشجویان در رشته طراحی دوخت در مقطع متوسطه و کاردانی فارغ‌التحصیل می‌شوند، اظهار کرد: بسیاری از این دانشجویان برای کسب مهارت بیش‌تر و جستجوی شغل مناسب و مرتبط با رشته تحصیلی خود اقدام به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر می‌کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در چهارمحال و بختیاری انجمنی برای تحت پوشش قرار دادن فارغ‌التحصیلان رشته طراحی دوخت وجود ندارد، این مراکز یک ظرفیت بزرگ برای هدایت دانشجویان به سمت راه‌اندازی کسب و کار است.

سلیمیان با بیان اینکه راه‌اندازی کارگاه تولیدی پوشاک هزینه‌ بالایی دارد، خاطرنشان کرد: فارغ‌التحصیلان رشته طراحی دوخت به علت نداشتن مکان و سرمایه اولیه برای ایجاد کارگاه تولید و طراحی پوشاک بیش‌تر به دنبال تدریس در این رشته هستند تا حداقل بتوانند درآمدی را کسب کنند.

مدیرگروه رشته طراحی دوخت آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران شهرکرد در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره‌های مد و لباس در کشور، یادآور شد: سالیان متمادی  نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های متعدد با موضوع مد و لباس برگزار می‌شود و طراحان و علاقه‌مندان به طراحی لباس و پارچه آثار خود را در این مکان‌ها ارائه می‌دهند، اما پس از پایان این جشنواره‌ها تحولی در صنعت پوشاک و پارچه صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: برنامه‌ریزی منسجمی در سطح کلان برای استفاده از ظرفیت این افراد در صنعت مد و پوشاک وجود ندارد و امروز متأسفانه صنعت مد و پوشاک در دست مافیا و عده‌ای دلال است، در این صنعت جایگاهی برای طراحان پارچه و پوشاک دیده نشده است.

سلیمیان در پایان برگزاری شوی لباس و نمایشگاه مد و لباس را فرصت مناسبی برای ارائه توانمندی فعالان این حوزه عنوان کرد و گفت: دیده شدن استعدادهای طراحان دوخت لباس و پارچه می‌تواند موجب افزایش انگیزه در این قشر شود و شاهد رشد و شکوفایی در صنعت مد و لباس باشیم.

تولید انبوه پوشاک موجب پایین آمدن قیمت پوشاک تولیدی می‌شود

فرخنده کبیری مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری در خصوص فعالیت‌های مراکز فنی و حرفه‌ای در زمینه آموزش علاقه‌مندان در زمینه طراحی و دوخت پوشاک، اظهار کرد: مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌های زیر نظر این سازمان به صورت تخصصی مباحث طراحی دوخت لباس سنتی و امروزی را به علاقه‌مندان این حوزه آموزش می‌دهند.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و کمیته عفاف و حجاب دانشگاه شهرکرد چند نمایشگاه عرضه پوشاک با محوریت نقوش ایرانی و اسلامی در شهرکرد برگزار شد، اما متأسفانه قیمت بالای محصولات تولیدی موجب شد استقبال چندانی از خرید این محصولات صورت نگیرد.

کبیری با بیان اینکه تولید انبوه پوشاک موجب پایین آمدن قیمت پوشاک تولیدی می‌شود، خاطرنشان کرد: رویکرد ما در سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش در جهت اشتغال بر مبنای سند آمایش سرزمین است و ما آمادگی داریم در صورت راه‌اندازی کارگاه‌ و کارخانجات بزرگ تولید پوشاک نیروی ماهر در این زمینه را آموزش دهیم.

مدیرکل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری در پایان با بیان اینکه این سازمان مستقیما نمی‌تواند وارد بحث تولید پوشاک شود، عنوان کرد: اما این آمادگی برای آموزش علاقه‌مندان در این حوزه وجود دارد، همچنین مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای لردگان در بحث تولید لباس محلی و سنتی بختیاری به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کند.

قطعا تولید پوشاک مطابق بر معیارهای ایرانی- اسلامی یکی از مطالبات اصلی مردم جامعه به ویژه بانوان بوده است، اما متأسفانه باوجود مطالبات از سوی نهادهای فرهنگی و اقشار مختلف مردم به وعده‌ها، جامعه‌ عمل پوشانده نشده است و وضعیت صنعت مد و پوشاک روز به روز نامناسب‌تر از گذشته می‌شود، به طوری‌که ویترین بیش از ۹۰ درصد مراکز عرضه پوشاک هیچ سنخیتی با فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی ندارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر