پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۳۲۴۸
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲

فکرشهر: پزشک متخصص بیماری های عفونی مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج فارس بوشهر تاکید کرد: بیمارانی که دوره بیماری کرونا را سپری کرده‌اند مانند سایر افراد از ماسک استفاده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، فرهاد عباسی بیان کرد: هم‌اکنون تعداد افرادی که بیماری کرونا را به شکل شدیدتر می‌گیرند، افزایش یافته است و افراد باید نقش عوامل محافظتی را جدی‌تر بگیرند.

وی افزود: گستردگی شیوع ویروس در جامعه و مراجعه نکردن بموقع افراد با علائم خفیف برای تشخیص و درمان از دلایل افزایش شمار بیماران شدید کرونایی است.

عباسی اضافه کرد: هرچند مطالعات نتایج متفاوتی را نشان داده‌است اما به نظر نمی‌رسد رفتار ویروس تغییر کرده باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: با توجه به اینکه سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل گرما شایع نیست، افراد با مشاهده علائمی مانند سرفه، عطسه، تنگی نفس و تب احتمال ابتلا به کرونا را جدی بگیرند و هرچه زودتر برای تشخیص مراجعه کنند.

عباسی با بیان اینکه نگرانی از آلودگی مراکز تشخیصی کرونا و احتمال ابتلا در مراجعه به این مراکز بجا است، ادامه داد: با این وجود به دلیل گستردگی ویروس در همه نقاط شهر امتناع از مراجعه برای تشخیص به دلیل ترس کار صحیحی نیست زیرا مراجعه دیر هنگام سبب پیشرفت ویروس می‌شود و جان فرد را تهدید می‌کند.

وی عنوان کرد: علائم کرونا مانند سرفه و عطسه، تب، مشکلات گوارشی مانند اسهال و دل پیچه و به خصوص از دست دادن حس چشایی و بویایی در افرادی که با فرد بیمار تماس داشته‌اند به احتمال بسیار بالا نشان دهنده ابتلا به کرونا است.

متخصص بیماری های عفونی مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج فارس در باره احتمال ابتلا به کووید ۱۹ از طریق سطوح، گفت: با بررسی‌های انجام شده احتمال‌ انتقال ویروس از طریق تماس با سطوح کمرنگ شده‌است و در زمان حاضر راه اصلی شیوع، انتقال از مجرای تنفسی است هر چند انتقال از راه سطوح نیز همچنان متصور است.

عباسی توضیح داد: براساس مطالعات انجام شده با هر عطسه فرد بیمار بیش از ۲۰۰ میلیون ویروس در هوا پراکنده می‌شود. علاوه بر آن ذرات تنفسی منتشر شده از طریق تنفس و صحبت کردن عامل ابتلا به کرونا بویژه در محیط‌های سربسته است.

وی با تاکید بر اهمیت استفاده از ماسک در کاهش چشمیگیر احتمال ابتلا به کرونا، گفت: ماسک ان ۹۵ به گونه‌ای طراحی شده است که بازدم برای فرد آسان‌تر شود به این صورت که در هنگام بازدم دریجه ماسک باز می‌شود و ذرات تنفسی از آن خارج می‌شود بنابراین استفاده از ماسک‌های ان ۹۵ برای بیماران توصیه نمی‌شود زیرا در هنگام بازدم ویروس از آن خارج می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی توصیه کرد: همه افراد از ماسک سرجیکال استفاده کنند و در صورتی که اصرار به استفاده از ماسک ان ۹۵ دارند دریچه آن را با چسب بپوشانند زیرا احتمال ابتلا به بیماری با ذرات تنفسی با قوت وجود دارد.

عباسی بیان کرد: تا کنون در مورد ابتلای مجدد به بیماری کووید ۱۹ نتیجه قطعی به دست نیامده است و اینکه به ابتلا به کرونا چند درصد نقش حفاظتی برای فرد بهبود یافته دارد یا ایمنی تا چه مدت پایدار است جای سوال دارد.

متخصص بیماری های عفونی مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج فارس گفت: در صورتی که فرد بدون ماسک در فضایی قرار گرفت یا ارتباط با فرد مشکوک ارتباط داشت، قبل از بروز علائم  می‌توانند به طور مکرر از غرغره آب نمک در مجرای دهان و بینی استفاده کند تا تجمع ویروس در مجاری تنفسی کاهش یابد و درصورت بروز علائم مراجعه به مراکز تشخیصی را به تعویق نیندازند.

عباسی تاکید کرد: مردم تجمع‌های غیر ضروری برگزار نکنند، از حضور بیهوده در فضاهای شلوغ و سرپوشیده اجتناب و در صورت حضور ضروری در اجتماع حتما فاصله فیزیکی را رعایت و از ماسک استفاده کنند زیرا استفاده همگانی از ماسک جان بسیاری از هم استانی‌ها را نجات می‌دهد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر