جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور گفت: گزارش معاون وزارت بهداشت می‌گوید که ۲۵ میلیون جمعیت ایرانی از کرونا عبور کرده‌اند و بقیه جمعیت حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر در معرض ابتلاء در ماه‌های آینده خواهد بود...
کد خبر: ۷۳۴۲۵
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹

فکرشهر: رئیس جمهور گفت: گزارش معاون وزارت بهداشت می‌گوید که ۲۵ میلیون جمعیت ایرانی از کرونا عبور کرده‌اند و بقیه جمعیت حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر در معرض ابتلاء در ماه‌های آینده خواهد بود.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا طی سخنانی اظهار داشت: چون شرایط ما در شرایطی است که هنوز دارو و واکسن قطعی برای مقابله با بیماری کرونا وجود ندارد و به ایمنی جامع نرسیدیم بنابراین راهی نداریم که دست به دست هم دهیم و زنجیره ابتلا را بتوانیم قطع کنیم تا بتوانیم شرایط را برای کشور و ساماندهی محیط بهداشتی و فعالیت های مورد نیاز کشور آماده کنیم.

وی با اشاره به گزارش وزارت بهداشت در خصوص وضعیت ابتلای مردم به کرونا گفت: تخمین ما بر این است که تاکنون 25 میلیون ایرانی به این ویروس مبتلا شدند و غریب حدود 14 هزار نفر هم عمرشان را در این مدت از دست داده‌اند. تعداد زیادی از افراد بستری بودند و در طول این 150 روز آمده است که مجموعاً بیش از 200 هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری بودند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در این گزارش آمده است که ما باید این احتمال را بدهیم که 30 تا 35 میلیون نفر در معرض ابتلا خواهند بود. در این گزارش را مبنا قرار دهیم که 25 میلیون جمعیت از آن عبور کرده است و بقیه جمعیت حدود 30 تا 35 میلیون نفر دیگر در معرض ابتلاء در ماه های آینده خواهد بود در همین گزارش پیش‌بینی شده است که تعداد بستری هایی که در آینده باید پیش بینی کنیم حدود دو برابر آن مقداری است که ما در طول 150 روز شاهد آن بوده ایم

روحانی تصریح کرد: خودمان را باید از نظر درمان و تخت‌های بیمارستانی آماده کنیم و با شرایط پیش رو مقابله کنیم. در این گزارش همچنین آمده است که از هر 1000 نفری که به این ویروس مبتلا می شوند 500 نفر آنها علامتی ندارند و متوجه هم ممکن است نشوند که به این ویروس مبتلا شدند. حدود 350 نفر علائم خفیف دارند و نیازی به بستری شدن ندارند اما ممکن است 150 نفر از هر 1000 نفر نیاز به بستری شدن داشته باشند بنابراین ما یک جمعیت چند ده میلیونی پیش رو داریم که در میان هر هزار نفری که مبتلا می شوند ممکن است بیشتر از صد نفر نیاز به بستری شدن داشته باشند و خودمان را باید برای آن آماده کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان این مطلب که در برابر این بیماری باید «تاب‌آوری ملی» را افزایش دهیم، گفت:‌شهر سفید در وضعیت فعلی معنایی ندارد.

روحانی با بیان اینکه ما تاکنون دو موج از این بیماری را شاهد بودیم، اظهار داشت: موج اول در اسفند و فروردین بود که در اواخر فروردین نوعی آرامش نسبی برقرار شد و موج دوم نیز از اواخر خرداد آغاز شد و هنوز درگیر آن هستیم. مکان‌های شیوع این موج مشابه نبود و برخی استان‌ها درگیر موج اول و برخی دیگر در موج دوم با آن مواجه شدند.

وی گفت: قم و گیلان در رأس ابتلا در موج اول بودند؛ گزارش‌هایی داریم که احتمالا انتشار ابتلا در کشور از قم و گیلان بوده و این به خاطر مسافرانی است که از ووهان وارد کشور شدند. در قم به علت روابط تجاری و در گیلان نیز جنبه ورزشی و دانشجویی داشته که این بیماری وارد کشور شده و بیماری گسترش یافته است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: موج اول این بیماری با غافلگیری توأم بود و بیماری وارد کشور شد و شاید تا روزی که ما متوجه شویم دو یا سه هفته طول کشیده باشد و بعد از مثبت شدن تست، این موضوع را اعلام کردیم.

روحانی ادامه داد: موج دوم عمدتا به پایبندی مردم به آداب و سنن مربوط می‌شود. شروع موج دوم به این دلیل است که عروسی‌ها، عزاها و مهمانی‌ها و روابط اجتماعی وضع خاص خود را دارد و تعطیلات تابستان آداب و رسومی دارد و توجه کافی هم به این بیماری نشده است.

وی خاطر نشان کرد: طبق نموداری که آقای دکتر رئیسی ارائه کردند در بیماری‌های اپیدیمیک که وقتی بیماری اوج می‌گیرد ترس عمومی افزایش می‌یابد و وقتی بیماری مقداری کنترل می‌شود، ترس‌ها از بیماری کاهش می‌یابد. بعد از اینکه ترس از بیماری کاهش یافت، مردم فعالیت‌ها و رفت و آمدهای خود را ادامه می‌دهند و بیماری دوباره اوج می‌گیرد. موج دوم به این خاطر است که ترس‌ها از بیماری ریخته شد و آداب و رسومی که باید ترک می‌شد، صورت نگرفت. ما باید فعلا و حداقل تا پایان سال این آداب و رسوم را کنار بگذاریم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: موضوع عجیبی در این بیماری که مشکلات را مضاعف کرده، بیماران بدون علامت است. 500 نفر از هر 1000 نفر بدون علامت هستند و این افرادِ بدونِ علامت مشکل ایجاد می‌کنند. چنین فردی می‌گوید من سلامتم و مشکلی ندارم و بیشترین انتشار ویروس توسط کسانی انجام می‌شود که علامت ندارند؛ این معضلی است که در این بیماری وجود دارد. مشکل دوم این است که ممکن است در کشورهای دیگر هم باشد و در کشور ما فشار خون بالا و چربی خون و دیگری بیماری‌های زمینه‌ای وجود دارد که کار ما را سخت‌تر می‌کند.

روحانی با اشاره به راه‌حل‌های موجود گفت: در این شرایط سه راه‌حل اساسی وجود دارد که وزارت بهداشت و درمان بر این راه‌حل‌ها تاکید می‌کند و همه ما باید بر این توصیه‌ها توجه کنیم؛ ساده‌ترین، موثرترین و کم‌هزینه‌ترینِ آن ماسک است. ماسک هم هزینه کمی دارد و آسان و راحت است و هم‌چنین عامل خوبی برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری است. باید در کنار ماسک، فاصله اجتماعی را رعایت کنیم و جلوی اجتماعات را بگیریم و بهداشت فردی و خصوصا شستن دست باید مد نظر باشد.

وی افزود: خوشبختانه هم وزارت بهداشت و هم شرکت‌های دانش‌بنیان برای داروهایی که می‌تواند در روند درمان این بیماری تأثیرگذار باشد تلاش خوبی کردند و 5 دارو در در این زمینه در اختیار است و یک دارو نیز در هفته‌های پیش رو در اختیار ما قرار خواهد گرفت. در زمینه دارویی که می‌تواند تاثیرگذار باشد کار خوبی صورت گرفته و از کسانی که در این زمینه تلاش کردند تشکر می‌کنیم و البته در زمینه واکسن نیز تلاش می‌کنند و امیدواریم به نتایج خوبی دست یابند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در برخی کشورهای شرق آسیا می‌بینیم که این بیماری سریع‌تر کنترل شده و مشکلات کاهش یافته است؛ برخی کشورها تعداد مبتلایشان از چند صد هزار نفر هم تجاوز نکرده و علت این است که آنها تجربه گذشته را دارند. این کشورها در سال 2003 تجرب «سارس» داشتند و بعد از آن نیز آنفولانزای خوکی و مرغی را تجربه کردند و مردم‌شان به محض مواجهه، خودشان را آماده کردند و آمادگی کاملی در این کشورها وجود داشت. همچنینی اطاعت خوب از دستورالعمل‌های پزشکی صورت گرفته و مردم‌شان نیز صادقانه اعلام کردند که مبتلا شدند و کسی ابتلای خود را مخفی نکرده است.

روحانی ادامه داد: کسی که مبتلا می‌شود اگر صادقانه عمل نکند و به تعهدی که باید 14 روز قرنطینه شود عمل نکند، برای خود و جامعه مشکل‌ساز می‌شود.

وی هم‌چنین تصریح کرد: باید تاب‌آوری ملی و تاب‌آوری جامعه را در برابر این بیماری بالا بریم، به ویژه در بخش سلامت و اقتصاد. اولین بخشی که در زمینه اقتصادی برای ما اهمیت دارد موضوع تولید است. تولید باید افزایش یابد و کالای مورد نیاز مردم در دسترس آنان قرار بگیرد. اشتغال وابسته به تولید است و اگر تولید تعطیل شود، فرد بیکار می‌شود و زندگی‌اش متلاشی می‌شود. حدود 15 میلیون نفر کارگر، کارفرما و فعال تولیدی داریم که جمعیتی حدود 50 میلیون نفر با خانواده‌هایشان هستند. اول باید از اینها حفاظت شود و دستورالعمل‌های حفاطتی باید با شدت در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها اجرا شود و اگر دقیق عمل نکنیم تولید و زندگی مردم متوقف می‌شود.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: بخش بزرگی از تولید به شوینده‌ها، ماسک، کیت‌ها، دستگاه تنفسی و تجیهیزات پزشکی مربوط می‌شود. خوشبختانه ما می‌توانیم همه این اقلام و همه داروهایی که می‌تواند موثر باشد را در داخل کشور تولید کنیم و نیازمندی ما خیلی کم است و در اکثر موارد به خارج از کشور بی‌نیاز هستیم.

روحانی افزود: در بخش سلامت نیز به تاب‌آوری نیاز داریم؛ نیروی انسانی اولین قسمت از این بخش است. پرستار، بهیار، پزشک، متخصص و کادر درمانی ما دست به دست یکدیگر می‌دهند و جبهه دفاع سلامت را به وجود می‌آورند، اهمیت زیادی دارند. باید به تعداد کافی نیروی انسانی داشته باشیم و نیروی انسانی ما باید به موقع استراحت کند و اگر 5 روز مداوم کار کند و استراحت نداشته باشد، اذیت می‌شود. انگیزه کادر درمانی ما بالاست.

وی با اشاره به اینکه کادر درمانی ما انگیزه بالایی دارند، گفت: اول باید خود کادر پزشکی سالم بماند و باید برای اینکه سلامت باشند همه امکانات برایشان فراهم شود و مواد ضدعفونی و ماسک و گان لازم باید در اختیارشان قرار بگیرد. وزارت بهداشت ما بار سنگینی بر دوش دارد تا سلامت این کادر درمانی حفظ شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: نکته بعدی مسائل مالی است و ما باید نیازمندی‌های کادر درمانی را برای خریدهای داخلی و خارجی و و حقوق و کارانه‌شان را تامین کنیم تا زندگی این عزیزان بچرخد.

روحانی گفت: بیماری که با آن مواجه هستیم بیماری همه‌گیر و عالم‌گیر است؛ اگر یک بیماری و یا حادثه‌ای برای یک شهر رخ دهد، سایر شهرها و اگر بیماری و یا حادثه برای یک کشور رخ دهد، سایر کشورها به کمک می‌آیند؛ امروز همه استان‌های ما درگیر هستند و اینکه ما می‌گوییم برخی مناطق در وضعیت هستند به این معنا نیست که کرونا در آن‌جا وجود ندارد، بلکه آن‌جا هم درگیر هستند، الان همه کشورها درگیر این بیماری هستند و ما باید روی پای خود بایستیم. قدرت ما مخصوصا در بخش سلامت و اقتصادی باید به گونه‌ای باشد که روی پای خود بایستیم. زمانی بود که کسی به ما ماسک و سی‌تی‌اسکن نمی‌داد؛ ما از کشوری برای احتیاط مقادیری گندم خریداری کرده بودیم ولی تا موضوع کرونا پیش آمد، آنها گفتند مقداری به تأخیر بیفتد و تا امروز هم به تأخیر انداخته‌اند، نه اینکه به واردات گندم نیازی داشته باشیم و امسال و سال هم به واردات نیازی نداریم و این برای احتیاط بود.

وی تصریح کرد: یکی از نکاتی خیلی مهم است اخلاق در کروناست. اگر به موقع دنبال تست، مراقبه و عمل به دستور العمل‌ها نباشیم، دچار مشکل خواهیم شد. باید به اخلاق در این زمینه توجه کنیم.

رئیس‌جمهور در پایان با تأکید بر اینکه نباید برای در اضطراب به وجود بیاوریم، خاطر نشان کرد: هم‌چنین نباید احساس مقهور بودن داشته باشیم، ما در برابر این بیماری پیروز خواهیم شد و این ممکن است زمان‌بر ویا سخت باشد ولی در نهایت پیروز خواهیم شد. از روان‌شناسان و نخبگان می‌خواهم که برای آرامش مردم کمک کنند و دست به دست هم دهیم تا بتوانیم به خوبی از این بیماری عبور کنیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر