چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۳۵۲۵
دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱

فکرشهر: سرپرست پایگاه ملی میراث فرهنگی سیراف گفت: پاکسازی دره باستانی لیر از شاخص‌ترین آثار ارزشمند و مهم بندر سیراف که نمایانگر ذوق و نبوغ بالای ایرانیان در زمینه استحصال آب است، آغاز شد.

به گزارش فکرشهر، سیدمهدی آذریان در جمع خبرنگاران افزود: این دره حوضچه‌های متعددی دارد که به شکل دست‌کند در سنگ ایجاد شده و زمان بارندگی این حوضچه‌ها در ذخیره آب نقش زیادی داشته‌اند و علاوه بر این چاه‌های عمیقی نیز در سطح آن کنده شده که بیشتر آنها هنوز هم آب شیرین دارند.

سرپرست پایگاه ملی میراث فرهنگی سیراف ادامه داد: در سال‌های گذشته تاسیساتی برای برداشت آب از این چاه‌ها از سوی شهرداری و اداره آب روی عرصه این دره ایجاد شده که این سازه‌ها و تاسیسات سیما و منظر دره باستانی و حریم دید آن را مخدوش کرده بود.

آذریان یکی از اولویت‌های پایگاه ملی میراث فرهنگی سیراف را حذف الحاقات این دره تاریخی عنوان کرد و گفت: کار حذف و تخریب این سازه‌ها آغاز شده و بزودی با پاکسازی این اثر تاریخی ارزشمند زمینه بازدید گردشگران با یک منظر زیبا و جذاب فراهم می‌شود.

دره لیر یکی واقع در شهر سیراف و استان بوشهر به دوره ساسانیان باز می‌گردد از مکان‌های تاریخی است که در دل خود باقی مانده‌های تاریخی متعددی از جمله غار، استودان، دخمه، آب انبار و سازه‌های آبی دارد.

در دل دره و در مکان‌های صعب العبور و ارتفاعات دره لیر استودان ها و دخمه هایی دست کن مشاهده می‌شود که این استودان‌ها نشان از حضور غیرمسلمانان در این منطقه دارند.

سیراف شهری باستانی واقع در شهرستان کنگان در استان بوشهر یکی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران که در فهرست آثار ملی ثبت است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر