سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۴۳۶۰
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵

فکرشهر: زیباکلام در تحلیل سخنان فتاح گفت: «شاید اظهارات شب گذشته او در تلویزیون درست باشد، اما بیشتر خوراک تبلیغاتی است. آقای فتاح شناسنامه، کارت ملی و سه قطعه عکس خود را در دست گرفته و انتقاد از چهره‌های سیاسی و نهاد‌ها را می‌توان آغاز ثبت نام او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دانست. با این حال او نامزد اول تندرو‌ها نیست و نامزد اول همچنان محمود احمدی‌نژاد است، اگر نتوانند او را وارد انتخابات کنند، فتاح گزینه بعدی است.»

به گزارش «فکرشهر» از فرارو، شایعات پیرامونش زیاد است، بسیاری می‌گویند یک گزینه جدی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است. می‌گویند او با عملکرد پوپولیستی در بنیاد مستضعفغان به دنبال کسب محبوبیت بیشتر است. اما پرویز فتاح سیاستمدار اصولگرا و رییس بنیاد مستضعفان تاکید می‌کند به این حرف‌ها توجهی ندارد و کارش را انجام می‌دهد.

شب گذشته پرویز فتاح در یک برنامه تلویزیونی گزارش از عملکرد بنیاد مستضعفان ارائه کرد. طبعا این گزارش مربوط به دوره ریاست او می‌شود. او از تیر ماه سال ۹۸ جایگزین سعیدی‌کیا در ریاست بنیاد مستضعفان شد. فتاح در دولت محمود احمدی‌نژاد وزیر نیرو بود و دوره‌ای هم رییس بنیاد تعاون سپاه بوده است. پیش از ریاست بنیاد نیز، رییس کمیته امداد بود.

فتاح می‌گوید عملکرد بنیاد مستضعفان نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۳۵ تا ۳۷ درصد رشد داشته است و توانسته به همه اهدافش برسد.

دفاع فتاح از عملکردش کاملا طبیعی است، اما سخنان رییس بنیاد مستضعفان بخش‌های جنجالی و بحث برانگیز زیادی داشت. او در اظهاراتش از سیاستمداران و نهاد‌های زیادی انتقاد کرد که چرا اموال بنیاد مستضعفان را بر نمی‌گردانند، یا نکات قابل تاملی درباره تملک املاک بنیاد توسط آن‌ها بیان کرد. او هم اصولگرایان را مورد انتقاد قرار داد و هم اصلاح طلبان.

یکی از مهمترین انتقادات فتاح به غلامعلی حدادعادل چهره کلیدی اصولگرایان بود. او درباره باز پس گیری ساختمان مدرسه فرهنگ متعلق به حداد عادل گفت: «ایشان برای احداث مدرسه فرهنگ در خیابان فرشته بنایی را اجاره نمودند و این اجاره چندین نوبت تمدید شد البته این اجاره بها با ملاحظات بوده و مشمول نرخ روز نمی‌شد، در حال حاضر موعد اجاره به سر رسیده است و باید تخلیه شود یا اجاره بها به نرخ روز تنظیم گردد که البته با توجه به گرانی آن منطقه احتمالاً تمدید اجاره با نرخ روز برای ایشان به صرفه نخواهد بود.»

او با بیان اینکه ارزش ریالی ملک مدرسه فرهنگ در حال حاضر ۲۰۰ میلیارد تومان برآورده می‌شود، افزود: "قطعاً پس از باز پس گیری این ملک به فروش می‌رسد و پول حاصله، صرف محرومیت‌زدایی خواهد شد. "

فتاح با انتقاد از اینکه هیچ سازوکاری برای دفتر و محل کار روسای جمهور پیشین وجود ندارد. گفته که ملکی در اختیار رییس جمهور اسبق و بنیاد باران بوده که به بنیاد مستضعفان برگردانده شده است. او گفت همین مسئله با آقای احمدی نژاد هم وجود دارد و دفتر رییس جمهور پیشین در ولنجک با مجوز در اختیار او قرار گرفته است.

فتاح درباره دفتر مرکز مطالعات و تحقیقات زنان هم گفت: «ساختمان مرکز مطالعات و تحقیقات زنان سال‌ها و با مجوز در اختیار عده‌ای از بانوان از جمله خانم ابتکار، مولاوردی و بقیه بود که پیش از تصدی مسئولیت بنده در بنیاد، آن را تخلیه کردند و مدعی بودند که همچنان باید این ساختمان در اختیار آن‌ها باشد، اما از نظر حقوقی، بنیاد مستضعفان توانست آن‌ها را قانع و ساختمان را تخلیه کند.»

او افزود: "آن‌ها بابت تخلیه با توافق بنیاد در همان زمان، پنج میلیارد تومان می‌گیرند و پس از بررسی‌ها مشخص بود خلاف بود و کسی که ملک بنیاد مستضعفان در اختیار او بوده است باید اجرت المثل هم بپردازد و امیدواریم این مبلغ برگردد و مشکل حقوقی و قضایی پیدا نکند. "

او تاکید کرد که ملک مرکز پژوهش‌های مجلس نیز متعلق به بنیاد است و حتما به سراغ علیرضا زاکانی رییس جدید این مرکز می‌رود که یا آنجا را تخلیه کنند و یا اجاره بپردازند.

فتاح در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که بنیاد حریف نیرو‌های مسلح نمی‌شود. او گفت: "قانوناً نمی‌توانیم علیه آن‌ها شکایت کنیم اکنون یک جای خوب بنیاد در کوهک در اختیار نیروی دریای ارتش است و مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا هم فرموده است، آقای سرلشکر باقری فرمانده ارتش هم امضا کرده است، اما نمی‌روند و پیگیری‌های ما به در بسته خورده است. "

رئیس بنیاد مستضعفان با تاکید بر اینکه این مکان‌ها مال مردم است و باید به مستضعفان برگردد، افزود: «حتی یکی از املاک خوب ما در منطقه جماران در دست سپاه ولی امر است، اما آن را به بنیاد پس نمی‌دهند و بنده را در این ملک راه ندادند. ارزش این ملک بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است و از آن استفاده هم نمی‌شود، اما به کجا شکایت ببریم؟»

سخنان رییس بنیاد مستضعفان بازتاب زیادی داشته است. اصولا روسای پیشین بنیاد کمتر درباره این موارد اظهارنظر می‌کردند. آن‌ها تلاش داشتند تا اختلافات خود با سیاستمداران و نهاد‌های کلیدی کشور را پشت پرده حل و فصل کنند. اما به نظر می‌رسد رییس تازه کار بنیاد رویکرد دیگری دارد. او سال گذشته نیز برخورد عجیبی با دانشکده خبر انجام داد و عده‌ای را برای بازپس گرفتن ساختمان دانشگاه به آنجا اعزام کرد که باعث درگیری و زد و خورد شد.

واکنش‌ها به سخنان فتاح

اولین پس لرزه‌های سخنان فتاح واکنش مولاوردی و معصومه ابتکار از اعضای دفتر مرکز مطالعات و تحقیقات زنان است. شهیندخت مولاوردی روز یکشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: "آقای فتاح شما را به سلامت نفس می‌شناختم. کاش در جایگاه مهمی که قرار گرفته اید در روایتهایتان بیش از پیش دقیق‌تر و مسئولانه‌تر باشید تا با مغلطه طوری وانمود نشود گر حکم شود که مست گیرند."

دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان خطاب به فتاح افزود: «منتظر جوابیه مستند و مستدل هیات مدیره موسسه بمانید.»

مولاوردی ادامه داد: "این موسسه که کاملا غیرانتفاعی است، هیچگونه نفع و ما به الازای مالی برای اعضای هیات امنا و مدیره خود ندارد و ملک طلق کسی هم محسوب نمی‌شود. هیات امنای آن هم که اخیرا به عنوان عضو آن (از ۱۲عضو) انتخاب شده ام فقط سالی یکی دو بار جلسه دارد، به عبارتی امروز هست و فردا نیست!"

همچنین معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در واکنش به اظهارات فتاح، امروز در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «آقای فتاح خیلی‌ها شما را به دیانت می‌شناختند. صحبت دیشب شما، اما اشتباه زیاد داشت و نام بردن از من و خانم مولاوردی با حقیقت ماجرا سازگار نیست که گویا رانت یا نفع شخصی بوده. ساختمان اوایل دهه ۷۰ با نظر امام (ره) به موسسه مطالعات زنان داده شد که مامسئولیتی نداشتیم. رسانه ملی باید فرصت پاسخ دهد.»

دفتر محمود احمدی نژاد هم سخنان فتاح را رد کرد. در بیانیه دفتر آمده است: "طی سال گذشته و با افزایش نجومی قیمت‌ها، این دفتر ابتدائاً و رأساً پیشنهاد تخلیه را به مسئولین بنیاد داده است، لیکن از طرف آنان تا کنون هیچ درخواستی حتی تلویحی برای تخلیه ارائه نشده است. "

دفتر محمود احمدی نژاد تاکید کرده آماده تخلیه ساختمان ولنجک است و این کار انجام خواهد شد.

تا لحظه تنظیم این گزارش شخصیت‌ها و نهاد‌های دیگر مورد بحث در سخنان رییس بنیاد مستضعفان واکنشی به اظهارات او نشان نداده اند.

زیباکلام: فتاح با حضور در برنامه تلویزیونی برای انتخابات ثبت نام کرد!

بسیاری معتقدند سخنان شب گذشته پرویز فتاح، تائید شایعات درباره نامزدی احتمالی او در انتخابات سال آینده است. پیشتر رسانه‌ها بسیاری به اقبال فتاح برای رییس‌جمهور شدن اشاره کرده‌اند. به نظر می‌رسد با ریاست قالیباف بر مجلس و حاشیه‌های ایجاد شده برای مهرداد بذرپاش، به حاشیه رفتن علی لاریجانی و احتمال ردصلاحیت محمود احمدی‌نژاد شانس فتاح برای پیروزی در انتخابات بالاتر هم رفته باشد.

اخیرا نشریه «میدل‌ایست» در مقاله‌ای به پیروزی احتمالی رئیس بنیاد مستضعفان، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ پرداخته و مدعی شده نظرسنجی‌های اخیر در بین اصولگرایان، «فتاح» را در بین چهار کاندیدای مشهور نشان داده و جبهه پایداری به‌ عنوان حامی اصلی او مطرح شده است.

صادق زیباکلام در این باره گفت: "انتخابات آینده، جولانگاه اصولگرایان است از همین الان باید آن‌ها را پیروز انتخابات دانست. بخش قابل توجهی از بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان دچار ریزش شده و در این انتخابات مانند انتخابات مجلس شرکت نخواهند کرد؛ بنابراین همه رقابت از آن اصولگرایان است."

او افزود: "نکته دوم در این وضعیت رقابت بین طیف‌های اصولگراست. سوال مهم این است که چهار جریان اصلی یعنی معتدل، میانه‌رو، تحول خواه، جبهه‌پایداری و حامیان احمدی‌نژاد می‌توانند با یکدیگر بر سر یک نفر ائتلاف کنند و او را به عنوان نامزد اصلی و برای گرم کردن بازار انتخابات چند فرد دیگر هم معرفی نمایند؟ به نظر من چنین چیزی شدنی نیست و این چهار جریان نمی‌توانند روی یک فرد ائتلاف کنند.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است: "جبهه پایداری و حامیان احمدی‌نژاد، ممکن است ائتلاف کنند. نامزد اصلی آن‌ها هم آقای احمدی‌نژاد خواهد بود؛ که هر دو گروه او را قبول دارند و همچنین نفوذ خوبی هم در بدنه اصولگرایان و تحول‌خواهان دارد. اما احتمالا احمدی‌نژاد ردصلاحیت می‌شود. اگر نتوانند صلاحیت احمدی‌نژاد را تائید کنند قطعا فردی را انتخاب می‌کنند که مورد توافق اکثریت جبهه‌پایداری و احمدی‌نژادی‌ها باشد. پرویز فتاح از جمله شخصیت‌هایی است که این دو گروه می‌توانند روی او به توافق برسند، البته افراد دیگری همچون مهرداد بذرپاش و سعید جلیلی هم می‌توانند رقیب فتاح شوند."

زیباکلام در تحلیل سخنان فتاح گفت: «شاید اظهارات شب گذشته او در تلویزیون درست باشد، اما بیشتر خوراک تبلیغاتی است. آقای فتاح شناسنامه، کارت ملی و سه قطعه عکس خود را در دست گرفته و انتقاد از چهره‌های سیاسی و نهاد‌ها را می‌توان آغاز ثبت نام او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دانست. با این حال او نامزد اول تندرو‌ها نیست و نامزد اول همچنان محمود احمدی‌نژاد است، اگر نتوانند او را وارد انتخابات کنند، فتاح گزینه بعدی است.»

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چرا فتاح اینچنین بی‌محابا از حدادعادل به عنوان چهره کلیدی اصولگرایان انتقاد کرد، گفت: «فتاح می‌داند هر چقدر درباره حداد عادل بد حرف بزند از منظر انتخاباتی اتفاقا خوب است. چرا که ممکن است برخی سران اصولگرا رنجیده شوند، اما آرای پوپولیستی مورد نیاز را به دست می‌آورد. در حال حاضر هدف نامزد‌های احتمالی اصولگرایان در انتخابات سران اصولگرا نیستند، بلکه کسب محبوبیت در میان مردم است، که با اینگونه حرف‌ها زمینه آن فراهم می‌شود.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر