جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: درحالی‌که از آغازین روز‌های ماه تیر قیمت دولتی هر کیلو مرغ ۱۵ هزار تومان نرخ‌گذاری شد، اما این روز‌ها هر کیلو مرغ به بالای ۱۸ هزار تومان در بازار‌های استان بوشهر به‌فروش می‌رسد...
کد خبر: ۷۴۳۹۸
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴

فکرشهر: درحالی‌که از آغازین روز‌های ماه تیر قیمت دولتی هر کیلو مرغ ۱۵ هزار تومان نرخ‌گذاری شد، اما این روز‌ها هر کیلو مرغ به بالای ۱۸ هزار تومان در بازار‌های استان بوشهر به‌فروش می‌رسد.

به‌گزارش فکرشهر از خبرگزاری صداوسیما، امروز با سر زدن به یکی‌دو مرغ‌فروشی عمده در بندر بوشهر قیمت ۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان برای هر کیلو مرغ روی تابلو‌ها دیده می‌شود و این در حالی است که آخرین قیمت مصوب دولتی برای مرغ کیلویی ۱۵ هزار تومان است و این یعنی هر کیلوی آن امروز ۳ هزار و ۴۰۰ تومان بیشتر از قیمت دولتی فروخته شده است. البته این قیمت در نوسان است و مثلاً دیروز هر کیلو مرغ ۱۹ هزار تومان و روز‌های پیش تا بیش از ۲۱ هزار تومان هم به مردم فروخته می‌شد.
 
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در این باره به صداوسیما گفت که «مهمترین دلیل افزایش قیمت مرغ، افزایش قیمت نهاده‌های دامی در فرآیند تولید است، یعنی افزایش قیمت جوجه‌های یک روزه و نهاده‌های خوراکی مانند ذرت و کنجاله سویا.»
 
به‌گفته رضا جمالی «چون قیمت مصوب مرغ گرم برگرفته از قیمت مصوب این دو عامل است، پس افزایش خرید آن‌ها تأثیر مستقیمی بر افزایش قیمت نهایی مرغ می‌گذارد. تأمین و توزیع بخش اندکی از این نهاده‌ها یعنی تا ۳۰ درصد از بخش دولتی و بیش از ۷۰ درصد آن از سرشبکه‌های بخش خصوصی تأمین می‌شود.»
 
او در ادامه افزود: با وجود سامانه «بازارگاه» در وزارت جهاد کشاورزی شفافیتی که این وزارتخانه در توزیع نهاده‌های دامی از طریق «شرکت پشتیبانی امور دام کشور» دارد، اما در شبکه توزیع بخش خصوصی اختلالاتی وجود دارد که موجب می‌شود تا نهاده‌های دامی مرغداری‌ها به‌موقع و با قیمت مصوب در اختیار مرغداری‌ها قرار نگیرد؛ این عوامل موجب افزایش هزینه‌های تولید مرغ می‌شود که این موضوعات برای پیگیری در حوزه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی است.
 
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اضافه کرد: پس از تولید و فرآوری ۴۵ روزه و از زمانی که مرغ وارد چرخه توزیع صنعتی می‌شود و به کشتارگاه فرستاده می‌شود آغاز کار نظارت ما است و باید با یک قیمت مشخص، درصد افت و حق کشتار مشخص و پس از آن با سود تعیین‌شده در اختیار عمده‌فروش و خرده‌فروش قرار گیرد تا با دست‌بالا ۱۰ درصد سود در بازار عرضه شود.
 
رضا جمالی بدون اشاره به میزان بازرسی‌های این سازمان از کشتارگاه‌ها و فرآیند توزیع مرغ بر پایه قیمت‌گذاری دولتی در استان بوشهر از آغاز سال تاکنون گفت: اگر مرغ با قیمت رسمی ۱۵ هزار تومان و ۵ درصد نوسان در بازار عرضه شود به مشکل برمی‌خوریم و تولیدکننده دچار آسیب و زیان می‌شود! زیرا مرغداری‌ها نهاده‌های خود را در بازار آزاد و با قیمت بالاتر از قیمت مصوب دولتی تأمین کرده و در نتیجه هم در تولید و هم در تأمین دچار مشکل خواهیم شد.
 
او در پایان با اشاره به این‌که در قیمت مصوب مرغ روش سخت‌گیرانه‌ای در حوزه تولید به خرج داده نشده گفت که در چرخه توزیع یا تخلفی وجود ندارد و یا به ندرت اتفاق می‌افتد و ممکن است یک خرده‌فورش در هر کیلو پانصد یا هزار تومان گران‌فروشی کند؛ مسئولان باید برای حوزه تولید که دچار افزایش قیمت می‌شود چاره‌اندیشی کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر