شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر ـ مصطفی منفرد: جزیره خارگ به عنوان یکی از مهم ترین جزایر در جنوب، نقش موثری در توسعه اقتصادی کشور دارد؛ خارگ، جزیره‌ای در دل خلیج همیشه فارس است و بیش از 95 درصد صادرات نفت خام کشور از طریق پایانه‌های «تی» و «آذرپاد» این جزیره صادر می‌شود و این موضوع مهر تاییدی بر نقش مهم اقتصادی و استراتژیک این جزیره در حوزه خلیج فارس و ایران است...
کد خبر: ۷۵۴۲۱
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۵

فکرشهر ـ مصطفی منفرد: جزیره خارگ به عنوان یکی از مهم ترین جزایر در جنوب، نقش موثری در توسعه اقتصادی کشور دارد؛ خارگ، جزیره‌ای در دل خلیج همیشه فارس است و بیش از 95 درصد صادرات نفت خام کشور از طریق پایانه‌های «تی» و «آذرپاد» این جزیره صادر می‌شود و این موضوع مهر تاییدی بر نقش مهم اقتصادی و استراتژیک این جزیره در حوزه خلیج فارس و ایران است.

به گزارش «فکرشهر»، ساخت ۲ پست اسکله چند وجهی، ترمینال مسافربری و اسکله پهلوگیری به طول ۱۰۰متر و عرض ۱۳متر از نوع شمع و عرشه بتنی و اسکله تدارکاتی برای پهلوگیری شناورهای کالاهای تجاری یا شناورهای حمل کننده مسافر و مایحتاج مردم خارگ درحالی از سوی سازمان بنادر سرمایه گذاری و به اتمام رسیده که تا به امروزه همچنان ۲ مشکل اصلی این پایانه رفع نشده و چندیدن سال است که صرفا وعده رفع مشکلات به گوش می رسند.

نبود موج شکن با طراحی مناسب در حوضچه «مروارید» خارگ چندین بار باعث تحمیل خسارات بسیار فراوانی در سال‌های اخیر به صیادان خارگی شده است.

نبود موج شکن مناسب در حوضچه مرواید باعث می شود در ایامی از سال که باد از سمت جنوب و جنوب شرقی شروع به وزیدن می کند، موج هایی با ارتفاع بالای دو متر در زمان طوفانی بودن دریا به حوضچه داخل ‌شود که تا به حال باعث از بین رفتن قایق‌های متعدد صیادی شده است؛ عدم وجود چنین موج شکنی سبب شده که به محض شروع طوفان، کلیه شناورهای ریز و درشت موجود در اسکله، هر یک، هراسان به سمتی پناه ببرند.

توضیحات سازمان بنادر و دریانوردی استان بوشهر درباره ساخت شناور مسافری

 مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در این باره به «فکرشهر» گفت: سازمان بنادر و دریانوردی استان بوشهر، آماده همکاری ارائه خدمات در ساخت شناور مسافری است.

سیاوش ارجمندزاده افزود: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های بندر خارگ، موضوع تلاطم حوضچه مروارید جزیره است که بر اساس اطلاعات مختلف و مدل‌سازی‌های صورت گرفته مشخص شده که در ایام سال، بین ۹ تا ۱۰ درصد تلاطم وجود دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر افزود: این پروژه در فاز پایانی تحقیقاتی است که پس از پایان این پروژه، یک سازه شناور برای اسکله شناور در بندر خارگ ساخته خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به نیاز اهالی جزیره خارگ و تأمین لجستیک این جزیره راهبردی، به زودی یک «اسکله رورو» برای پهلوگیری شناورهای لندیکرافت راه‌اندازی خواهد شد.

مطالعات طرح اصلاح موج‌شکن اسکله خارگ در حال انجام است

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر نیز در گفت و گو با «فکرشهر»، با اشاره به اسکله‌های شناور چند منظوره که یکی از ضرورت‌های مهم در توسعه ایمنی و سهولت امر حمل و نقل و گردشگری دریایی است افزود: مطالعات اصلاح موج شکن خارگ انجام و توسط بندر نهایی و تایید شده است.

محمد قاسمی افزود: در انتظار  تصویب نهایی مطالعات توسط کمیته صدور‌ مجوز سازمان هستیم تا هرچه زود تر ساخت پروژه اجرا شود.

وی افزود: مطالعات اسکله شناور ویژه کشتی های مسافری و قایق ناجی در مقابل پایانه مسافری در حال گذراندن مراحل پایانی خود است و پس از تایید بندر، برای تصویب توسط کمیته صدور‌ مجوز به سازمان ارسال خواهد شد.

به گزارش «فکرشهر»، اسکله های شناور با وجود جزر و مد در دریا و دستیابی به عمق مناسب آب با توجه به آبخور کشتی ها ایجاب می کند که این ترمینال ها از یک طرف با خشکی ارتباط داشته و از طرف دیگر بر روی آب شناور باشد و یا با سیستم جک آپ (Jack up) در مواقع لزوم به سمت بالا و پایین حرکت نماید. 

سازه ای که برای این منظور در نظر گرفته می شود به شکل T (تی) است که از یک طرف بر روی شمع هایی به صورت مفصل تکیه داده و طرف شناور آن ه صورت تکیه گاه ارتجاعی است. پوشش سازه ای از ورق بوده و المان های داخلی آن اعضای خرپایی (عضو دو نیرویی) هستند که به صورت مجموعه ای هرمی شکل به هم متصل می شوند؛ در انتها سازه رمپی طرح می شود که با توجه به جزر و مد دریا و آبخور کشتی های پهلوگیر عمل نقل و انتقال به سهولت انجام پذیرد.

سازه علاوه بر تحمل بارهای جانبی از قبیل امواج، باد، جریان آب، نیروهای حاصل از پهلوگیری و نیروهای لنگر، بارهای زنده حاصل از عبور و مرور وسائط نقلیه مانند تریلر، کامیون، تانک و جرثقیل متحرک را تحمل می کند.

در داخل قسمت شناوری سازه فوم تزریق می شود تا در اثر عدم دقت در آب بندی و احتمال سوراخ شدن غرق نشود.

در نهایت باید گفت، در حال حاضر، وضعیت به گونه ای است که موج شکن های فعلی قادر به جلوگیری از ورود آب به حوضچه نیستند؛ همچنین اسکله شناور می تواند ضریب ایمنی رعایت نکات ایمنی را در اسکله مسافربری مروارید به شدت بالا ببرد؛ بنابراین ساخت موج شکن و اسکله شناور جدید باعث ایجاد امنیت در حوضچه خواهد شد.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر