جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۵۶۱۹
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱

فکرشهر: برخی از واحدهای صنعتی استان بوشهر با مشکلاتی روبرو هستند و یا به حالت تعطیل درآمده و یا با بخش کمی از ظرفیت خود کار می‌کنند که باید به رفع مشکلات آنها کمک شود.

به گزارش فکرشهر و به نقل از مهر، استان بوشهر به عنوان قطب اقتصادی و انرژی کشور محسوب می‌شود و از نظر صنعتی خصوصاً صنایع عظیم دارای ظرفیت و قابلیت‌های بسیار بالایی است.

صنایع کوچک و متوسط نیز در استان بوشهر توسعه یافته است ولی به خاطر برخی از مشکلات که عمده آنها اقتصادی است، برخی از واحدهای صنعتی استان دچار مشکل شده و یا به حالت تعطیل درآمده و یا با بخش کمی از ظرفیت خود کار می‌کنند.

در سالی که مزین به نام سال جهش تولید شده است، انتظار می‌رود همه ظرفیت‌ها برای تقویت و جهش تولید به کار گرفته شود تا واحدهای راکد بار دیگر با ظرفیت بیشتری وارد مدار تولید شوند.

دستیابی به اهداف مد نظر در عرصه جهش تولید می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را رفع و در تأمین بسیاری از کالاهای وارداتی بی‌نیاز کند که از جمله اهداف اقتصاد مقاومتی نیز همین بوده است.

در راستای حمایت از تولید و فعال‌کردن واحدهای صنعتی راکد در استان بوشهر، بسیج دارای ظرفیت خوبی است که در این راستا تلاش‌های خود را آغاز کرده است.

به منظور استفاده از ظرفیت بسیج برای حل مشکلات صنایع استان، نشست قرارگاه صنعت و معدن نهضت جهش تولید استان بوشهر سه‌شنبه‌شب با حضور اعضای این قرارگاه برگزار شد.

۱۵۲ واحد صنعتی راکد داریم

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: ۶۰۰ پروانه بهره‌برداری صنعتی در استان بوشهر داریم که از این تعداد، ۱۵۲ واحد راکد بوده و فعالیتی ندارند و ۴۴۸ واحد فعال و مشغول به فعالیت هستند که در مجموع در این بخش حدود ۲۰ هزار نفر به فعالیت می‌پردازند.

مهندس حسن بحرینی اظهار کرد: استان بوشهر در بخش معدن تا پایان سال ۱۳۹۸ دارای ۲۵۷ معدن است که از این تعداد، ۱۹۴ واحد فعال و ۸۳ واحد غیرفعال هستند که در این بخش نیز هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به فعالیت هستند.

وی ضمن تشکر از مجموعه بسیج و سپاه استان بوشهر برای مشارکت و پیگیری رفع مشکلات واحدهای صنعتی استان تصریح کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر با تشکیل کارگروه‌هایی به صورت ویژه مشغول بررسی مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی استان است که در این زمینه از پیشنهادات سپاه، بسیج و یا هر نهاد دیگری در این زمینه استقبال می‌کند.

استفاده از ظرفیت بسیج در حل مشکلات صنایع

مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعت استان بوشهر نیز گفت: سازمان بسیج مستضعفین در راستای تحقق شعار امسال یعنی جهش تولید، اقدام به راه‌اندازی قرارگاهی با عنوان جهش تولید در سراسر کشور کرده است.

محسن مشتاقی ادامه داد: در همین راستا قرارگاه صنعت و معدن در سطح استان تشکیل شده و قرار است به بررسی و حل مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی و معدنی استان بپردازد.

وی اظهار کرد: واحدهای صنعتی مختلفی در استان بوشهر وجود دارند که بروز مشکلاتی در زمینه‌های گوناگون مانند مشکلات حقوقی، فنی، زیرساختی، مالی، بیمه‌ای، فناوری اطلاعات و موارد زیست محیطی باعث شده است تا جلوی تولید آن‌ها گرفته شده و یا روند تولید محصولات آن‌ها با کندی مواجه شود که برای حل مشکلات این واحدها می‌توان از ظرفیت گسترده بسیج استفاده کرد.

مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعت استان بوشهر تصریح کرد: قرارگاه صنعت و معدن استان بوشهر با استفاده از ظرفیت اقشار مختلف بسیج و با کمک دستگاه‌های اجرایی مرتبط با بخش صنعت و معدن تلاش می‌کند تا با عارضه‌یابی و دادن مشاوره در زمینه‌های مختلف به واحدهای صنعتی در جهت رفع مشکلات این واحدها، گام‌هایی جدی و اثربخش بردارد.

راه‌اندازی کارگروه ویژه حل مشکلات واحدهای صنعتی

فرمانده سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر گفت: امروز ما در یک شرایط پیچیده اقتصادی هستیم به طوری که علاوه بر تحریم، ویروس کرونا نیز بر مسائل اقتصادی اثر گذاشته و این مسئله سبب شده است تا معیشت مردم دچار مشکل شود.

سردار علی رزمجو با اشاره به ضرورت انجام جهش تولید در کشور گفت: هندسه جهش تولید هندسه بسیار مفصلی است چرا که این موضوع بر روی معیشت قشرهای مختلف مردم اثرگذار است که به همین دلیل لازم است همه ما توجه خاصی به کارآفرینی، مؤلفه‌های تولید و پس از آن جهش تولید داشته باشیم.

وی استان بوشهر را استانی با ظرفیت‌های زیاد صنعتی عنوان و اظهار کرد: استان بوشهر دارای منابع و ذخایر سرشار از مسائل اقتصادی، صنایع، علوم، فنون و هندسه اقتصادی است که این ویژگی‌ها سبب می‌شود ما از بستر کارآفرینی، تولید قدرت اقتصادی و مؤلفه‌های جهش تولید به خوبی برخوردار بوده و دارای توان خوبی در این زمینه باشیم اما آن‌چه در این زمینه مهم است این است که بتوانیم این توان را در خدمت جهش تولید به کار بگیریم.

رزمجو تأکید کرد: راه‌اندازی بانک اطلاعات صنایع استان و احصاء مسائل و مشکلات آن‌ها به تفکیک هر واحد صنعتی، راه‌اندازی کارگروه ویژه حل مشکلات واحدهای صنعتی و سازماندهی اقشار مختلف بسیج و بکارگیری نخبگان و اساتید مثبت و استفاده از نظرات آن‌ها در جهت حل مشکلات واحدهای صنعتی از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که لازم است قرارگاه صنعت و معدن استان بوشهر با هدف تحقق جهش تولید در سطح استان انجام دهد.

تقویت و توسعه تولید نقش بسیار مهمی را در راستای کاهش وابستگی‌ها و خروج ارز از کشور دارد و می‌تواند اهداف مد نظر در اقتصاد مقاومتی را محقق سازد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر