پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۵۶۵۰
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶

فکرشهر: مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر گفت: مشکل دیرینه‌ای که تا پیش از سال ۹۶ در روزهای گرد و غباری و مه و شرجی عامل تاخیر و لغو پروازهای این فرودگاه و نارضایتی و نگرانی مسافران بود با نصب سامانه کمک ناوبری آی ال اس برطرف شد.

به گزارش فکرشهر، کمال دهقان منشادی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سامانه کمک ناوبری آی ال اس دستگاهی پیشرفته است و در زمان کاهش دید به دلیل شرایط جوی بویژه در فصل بهار و زمستان با هدف پیشگیری از باطل شدن و انجام بموقع پروازها از آن استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: بیشتر فرودگاه‌های کشور سیستم آی ال اس ندارند و تنها برخی از فرودگاه‌هایی که شرایط خاص دارند، مجهز به این سامانه هستند.

دهقان منشادی اضافه کرد: ۶ میلیارد تومان اعتبار برای نصب دستگاه آی ال اس در فرودگاه بین‌المللی استان بوشهر هزینه شده و در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید.

وی یادآور شد: با نصب دستگاه آی ال اس و دستگاه آر وی آر به عنوان دستگاه کمکی هواشناسی امکان فرود هواپیما در زمان کاهش دید، گردو غبارآلودگی هوا و مه امکان پذیر است.

مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر  تاکید کرد: اکنون با کمک دستگاه آی ال اس به ندرت پروازهای فرودگاه بوشهر باطل و یا با تاخیر انجام می‌شود.

توسعه ۲۵هزار مترمربعی پارکینگ هواپیمایی فرودگاه بوشهر

مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهرگفت: در گذشته پارکینگ هواپیما در فرودگاه بوشهر ظرفیت بیش از سه هواپیما را نداشت و با همزمانی پروازها در شب با مشکل کمبود فضا روبرو بودیم اما امروز با توسعه ۲۵ هزار مترمربعی که در این بخش صورت گرفت این مشکل برطرف شده است.

دهقان منشادی اظهار کرد: برای توسعه ظرفیت پارکینگ هواپیما فرودگاه بوشهر ۶میلیارد تومان اعتبار هزینه شد و این ظرفیت به ۲ برابر افزایش یافته‌است.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از فضای پارکینگی هواپیمایی فرودگاه بوشهر همزمان با سفر سال ۹۷ رئیس جمهوری به این استان امروز این فرودگاه حتی برای بیس پروازها نیز این قابلیت را دارد.

به گفته دهقان منشادی اضافه کرد: با توسعه فضای پارکینگی هواپیمایی فرودگاه بوشهر امروز اگر هواپیمایی در این فرودگاه شب خواب شود این امکان وجود دارد این درحالی است که در گذشته این کار بسختی انجام می‌شد.

دومین سمیلاتور (شبیه ساز مرکز آموزش) برج مراقبت پرواز کشور در بوشهر راه‌اندازی شد

مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر گفت: هوانوردی یک صنعت بین‌المللی است و قواعد و قوانین آن تابع قواعد بین‌المللی است به همین دلیل به روز شدن آموزش همکاران مراقبت پرواز هرچند وقت یک بار ضروری است.

دهقان منشادی اضافه کرد: در همین راستا دومین سمیلاتور (مرکز آموزش) برج مراقبت پرواز کشور در بوشهر راه‌اندازی شده و امروز از کل کشور برای فراگیری آموزش سمیلاتور برج مراقبت پرواز به این استان سفر می‌کنند.

توجه به هوانوردی عمومی از راهبردهای فرودگاه بوشهر

به گفته دهقان منشادی امروز دنیا به هوانوردی عمومی توجه خاصی دارد طوریکه در این صنعت از هواپیماهای کمتر از ۱۹ نفر ظرفیت و به وزن کمتر از  ۹ تن استفاده می‌شود و امروز در مسیر کوتاه  استقبال کمتری از هواپیماهای بزرگ می‌شود چون توجیح اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ۵۴ فرودگاه در کشور وجود دارد، حرکت به سمت هوانوردی عمومی زمینه رونق این صنعت را فراهم می‌کند در همین راستا فرودگاه بوشهر برای نخستین بار به سمت هوانوردی عمومی حرکت کرده‌است.

دهقان منشادی اظهار کرد: در همین راستا یک شرکت هواپیمایی وارد این بخش شده و کارهای ثبت آن رسیده‌است و با همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی نخستین آشیانه پرواز فوق سبک در فرودگاه بوشهر ساخته شد و این زیرساخت ایجاد شد تا اگر شرکتی خواست در بخش هوانوردی عمومی سرمایه‌گذاری کند زمینه فراهم باشد.

وی با اشاره به اهمیت پایش امنیتی فرودگاه‌ها در دنیا گفت: در زمان حاضر این کار از سوی حراست فرودگاه با تعامل خوب با سایر ارگان‌های نظامی و انتظامی و راه اندازی مرکز پایش تصویری به صورت غیر حضوری به صورت ۲۴ ساعت در راستای تامین آرامش مردم انجام می‌شود.

مراحل نهایی تامین زمین برای جابه جایی فرودگاه بوشهر در حال انجام است

به گفته دهقان منشادی مصوبه جابه جایی فرودگاه از سال ۱۳۸۴ در استان بوشهر وجود داشته است و امروز در حال طی کردن مراحل نهایی آن هستیم.

وی یادآور شد: تلاش می‌شود با جابه جایی فرودگاه بوشهر، منطقه شهری از نظر مساحت و وسعت توسعه یابد و از نظر حمل و نقل ترکیبی نیز فرصت جدیدی برای استان فراهم می‌شود.

دهقان منشادی گفت: مساحت تعیین شده برای فرودگاه جدید چهار هزار و ۲۵۰ هکتار است که در چند ماه آینده مراحل نهایی آن سپری می‌شود.

مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر گفت: همچنین با استفاده از کاداستر (حد نگاری) مستند سازی زمین‌های فرودگاه بوشهر و گناوه انجام شد که در این ارتباط ۸۰ برگ سند تک برگ کاداستر برای ۳۷۰ هکتار زمین گرفته شده که ۱۴۳ هکتار آن مربوط به فرودگاه گناوه و مابقی بوشهر است و اگر بخش خصوصی استقبال کند می‌توان از این فرصت در بخش هوانوردی عمومی و سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ساخت امکانات فرودگاهی و شهری مانند هتل استفاده شود.

فرودگاه بوشهر قدیمی ترین فرودگاه کشور

مدیرکل فرودگاه‌های بوشهر گفت: این فرودگاه در سال ۱۲۹۸ فعالیت خود را آغاز کرده و قبل از آن نیز شواهدی مبنی بر فعالیت آن وجود دارد و از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های کشور به شمار می‌رود.

منشادی تصریح کرد: فرودگاه بوشهر بر اساس مستندات موجود از قدیمی‌ترین فرودگاه مسافری کشور به شمار می‌رود و تنها فرودگاه قدیمی است که هیچ تغییر مکانی نداشته است و ایرلاین‌های مختلف و مهم و معتبر دنیا به این استان پرواز داشته‌اند.

وی با اشاره به وجود تمام امکانات ناوبری در فرودگاه بوشهر گفت: این فرودگاه دارای ۲ باند موازی است و طولانی ترین باند فرودگاهی کشور با چهار هزار و ۴۷۰ متر را داراست.

منشادی یادآور شد: هرچه هواپیما طول باند بیشتری داشته باشد در مواقع خاص و اضطراری کمک می کند که از باند خارج نشود.

وی گفت: در زمان حاضر ۲ فرودگاه بوشهر و گناوه زیر نظر شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در حال فعالیت و افزون براین نیز چهار فرودگاه دیگر زیر مجموعه شرکت نفت و از نظر مدیریتی و عملکردی تابع قوانین مدیریتی شرکت نفت هستند و قوانین کلی هوانوردی بر آنها نیز حاکم است.

تعویض تجهیزات بصری سطوح پروازی فرودگاه

مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر گفت: با توجه به قدمت فرودگاه این استان تعویض چراغ‌های باند به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات بصری پروازی از ضرورت‌هایی بود که باید مورد توجه قرار می‌گرفت.

دهقان منشادی ادامه داد: در این ارتباط با اعتبار ۱۴ میلیارد تومان چراغ‌های ۲ باند به طول حدود  ۱۶ کیلومتر تعویض و همزمان با سفر سال ۹۷ رئیس جمهوری به استان بوشهر مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی تاکید کرد: با تعویض تجهیزات بصری سطوح پروازی فرودگاه بوشهر به این وسیله ایمنی سطوح پروازی در این فرودگاه ارتقا یافت.

به گفته دهقان منشادی با توجه به قدمت فرودگاه بوشهر بازسازی امکانات داخلی مجموعه ترمینال‌ها ضروری است که در این مدت با ۱۳ میلیارد تومان اعتبار این کار با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی انجام شده است.

وی یادآور شد: گرچه ترمینال فرودگاه بوشهر قدیمی و مساحت آن کوچک است اما تلاش شده زیبایی و استاندارد بین المللی لازم را داشته باشد.

دهقان منشادی گفت: فرودگاه بوشهر جزم محدود فرودگاه‌هایی است که در وسط شهر قرار دارد و به عنوان المان باید به شهر زیبایی بدهد و به عنوان یک وصله ناجور برای شهر نباشد به همین دلیل نورپردازی فرودگاه، احداث نمازخانه‌ها و استفاده از طرح سنتی و توجه به کوچکترین استانداردهای لازم  و نیاز معلولان در فرودگاه انجام شده است.

تهیه طرح جامع فرودگاه بوشهر؛ تعیین نقشه راه برای آینده

مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر گفت: همه فرودگاه‌ها باید دارای طرح جامع باشند اما فرودگاه بوشهر طرح جامع نداشت اما امروز طرح جامع ۲۰ ساله آن تصویب و تهیه شده‌است.

دهقان منشادی بیان کرد: با تصویب طرح جامع ۲۰ ساله برای فرودگاه بوشهر سلایق کم رنگ و توسعه فرودگاه بر اساس طرح جامع انجام می‌شود.

رشد ۲۰ درصدی مسافر و پرواز فرودگاه بوشهر 

مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر گفت: این فرودگان از سال ۹۲ تا اسفندماه ۹۸ و پیش از شیوع ویروس کرونا در بخش مسافر و پروازها رشد ۲۰ درصدی داشت اما با شیوع این بیماری شمار پروازها و مسافران تا حدی کاهش یافت.

وی ادامه داد: تا قبل از شیوع ویروس کووید ۱۹ در هفته ۸۰ تا ۹۰ پرواز در هفته در فرودگاه بوشهر انجام می‌شد اما در زمان حاضر این شمار به ۶۵ پرواز هفتگی کاهش یافته است.

دهقان منشادی بیان کرد: ایرلاین‌های فعال در استان بوشهر از چهار به ۹ ایرلاین افزایش یافته‌است و با وجود شیوع کرونا امروز این شرکت‌ها به هفت شرکت هواپیمایی فعال رسیده و مسیرهای پروازی نیز در استان در زمان حاضر به تهران، مشهد، خارگ و اصفهان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این درحالی است که قبل از شیوع بیماری کرونا پرواز به کیش و شیراز نیز از فرودگاه بوشهر انجام می‌شد.

دهقان منشادی در خصوص پرواز خارجی نیز گفت: پرواز خارجی به کشور دبی چند سالی بود که باطل شده بود اما قبل از شیوع ویروس کرونا با یکی از شرکت‌های هواپیمایی به توافق رسیده بودیم که انجام و برنامه ریزی لازم انجام شد اما با شرایط پیش آمده هنوز انجام نشده‌است.

وی یادآور شد: انتظار می‌رود پس از بیماری دوباره شرایط پرواز از فرودگاه بوشهر به دبی فراهم شود.

مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر گفت: توسعه پروازی از جمله به کشور دبی و توسعه و بازسازی فرودگاه بوشهر از جمله برنامه‌های مهم این فرودگاه در سال جاری است. 

وی افزود: در گذشته پروازها از فرودگاه بوشهر صبح و شب انجام می‌شد اما با برنامه ریزی انجام شده پروازها در ساعت‌های مختلفی از روز انجام می‌شود.

دهقان منشادی گفت: تلاش شد با تنوع ایرلاین‌ها به تنوع ساعت پروازی و ایجاد رقابت که باعث شکستن قیمت‌ها می‌شود برسیم.

وی پروژه فاضلاب، زهکشی و دفع آب‌های سطحی فرودگاه به مساحت ۲۵۰ هکتار، توسعه ساختمان‌های اداری و سپاه فرودگاه و توسعه ترمینال با ۶۰ میلیارد تومان اعتبار را از جمله پروژه‌های مهم این فرودگاه در سال جاری عنوان کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر