جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۵۷۸۹
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰

فکرشهر: با وجود ظرفیت بالای شهرستان دیر در عرصه پرورش آبزیان، حق این شهرستان به خوبی دیده نشده و مسئولان امر باید نگاه بهتری به قطب صیادی کشور داشته باشند.

به گزارش فکرشهر و به نقل ازمهر، پرورش ماهی در قفس از جمله طرح‌های اقتصاد مقاومتی است که بواسطه بهره‌وری بالایی که دارد، در سال‌های اخیر نگاه‌های مسئولین شیلات کشور و بخش خصوصی را به خود معطوف کرده است.

شهرستان دیر با داشتن بهترین صیدگاه‌ها و مرغوب ترین آبزیان دریایی نه تنها در سطح استان بلکه در کشور شناخته شده است و طبق تحقیقات انجام شده از مناطق مستعد اجرای طرح پرورش ماهی در قفس است.

در شهریورماه سال ۹۶ اولین طرح پایلوت پرورش ماهی در قفس در بندر دیر اجرا شد که نتایج خوبی داشت و همزمان با آن افراد دیگری نیز برای ورود به این عرصه اعلام آمادگی کردند.

امسال یک طرح پرورش ماهی در قفس با ظرفیت ۵۰۰ تن توسط بخش خصوصی قرار بوده در هفته دولت در شهرستان دیر افتتاح شود که گویا به دلایلی همچون نبود بچه ماهی انجام نمی‌شود و آن را به زمانی دیگر موکول می‌کنند.

حال خبر رسیده که بدون اطلاع مسئولین شهرستان دیر، این طرح یک هفته پیش با حضور مدیرکل شیلات استان در شهرستان همجوار (کنگان) افتتاح شده است، در حالی که تأسیسات آن در محدوده دیر است و مجوز آن از استان در حوزه دیر صادر شده و تسهیلات آن نیز از بانک کشاورزی دیر گرفته شده است.

تقویت آبزی پروری در جنوب استان بوشهر

مدیرعامل شیلات استان بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر علاوه بر ظرفیت‌های بسیار مهمی که در زمینه صید و صیادی دارد، وضعیت خوبی نیز برای پرورش آبزیان دارد که تلاش داریم زمینه توسعه آبزی پروری را محقق سازیم.

علی‌بازدار با اشاره به همجواری استان بوشهر با خلیج فارس بیان کرد: استان بوشهر اکنون به عنوان قطب پرورش میگوی کشور شناخته می‌شود و بخش عمده این محصول در استان بوشهر پرورش می‌یابد.

وی پرورش ماهی در قفس را یکی دیگر از ظرفیت‌های مهم آبزی‌پروری در استان بوشهر بیان کرد و ادامه داد: در سال‌های اخیر طرح‌هایی در برخی از نقاط استان اجرا شده است ولی ظرفیت استان بوشهر بیش از اینها است.

مدیرعامل شیلات استان بوشهر تاکید کرد: شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر دارای ظرفیت بالایی برای توسعه پرورش ماهی در قفس هستند که باید زمینه برای اجرای طرح‌های متعدد در این مناطق فراهم شود.

وی با اشاره به اجرای یک طرح پرورش ماهی در شهرستان کنگان افزود: این طرح شامل چهار قفس ۱۲۵ تنی است که سالانه ۵۰۰ تن ماهی را تولید خواهد کرد.

بازدار ادامه داد: طرح پرورش ماهی در قفس یکی از پروژه‌های مهم و بسیار اثرگذار در استان بوشهر است که با همکاری بخش خصوصی و دولتی و در راستای تحقق شعار سال انجام خواهد شد.

حق شهرستان دیر ادا نشد

رئیس شورای اسلامی شهرستان دیر گفت: طرح پرورش ماهی در قفس توسط بخش خصوصی در سه مایلی آب‌های بندر دیر که از تسهیلات این شهرستان نیز استفاده شده و قرار بود در هفته دولت افتتاح شود در میان ناباوری در شهرستان همجوار افتتاح شد.

حبیبه فخرایی افزود: ظرفیت این پروژه ۵۰۰ تن پرورش تولید ماهی سی باس در چهار قفس ۱۲۵ تنی در عمق ۲۰ متری آب‌های خلیج فارس و در سه مایلی ساحل دیر است که توسط بخش خصوصی با استقبال متولیان امر و مردم در بندر صیادی دیر احداث شده است.

وی اضافه کرد: اخذ مجوز لازم از استان و موافقت اصولی به نام اولی جنوبی از شهرستان دیر برای این پروژه گرفته شده است در حالی که بسیاری از متقاضیان اجرای طرح‌های اقتصادی در نوبت اخذ تسهیلات هستند و هنوز موفق به دریافت نشده‌اند.

تسهیلات دیری به کام کنگانی‌ها

رئیس شورای شهرستان دیر بیان داشت: این پروژه در حالی تسهیلات ۱۲ میلیاردی کم بهره در دیر دریافت کرده که کشاورزان و دامداران بومی در صف انتظار اخذ تسهیلات در این شهرستان هستند.

فخرایی تاکید کرد: ما در راستای تحقق شعار جهش تولید از هرگونه پروژه اقتصادی در شهرستان دیر به صورت جدی حمایت می‌کنیم، اما به این شیوه که پروژه‌ای در سه مایلی بندر دیر و با استفاده از تسهیلات این شهرستان ناگهان در شهرستان همجوار افتتاح شود پذیرفتنی نیست.

فخرایی گفت: قرار بود این طرح در هفته دولت افتتاح شود اما گفته شد به دلیل نبود بچه ماهی در دیر افتتاح در زمان دیگری انجام می‌شود، اما چند روز بعد همین طرح که موافقت اصولی و تسهیلات و تاسیساتش در دیر اخذ شده در شهرستان همجوار افتتاح می‌شود که باعث نگرانی و ابهام جدی است.

رئیس شورای شهرستان دیر یادآور شد: به عنوان وکلای مردم دیر منتظر بیان دلایل این اقدام از سوی مسئولین استان و به طور خاص مدیرکل شیلات استان هستیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر