سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: سرقت شبانه محصول خرمای نخیلات در شهرستان دشتستان پدیده‌ای مضاعف است که در این روزهای کرونایی و کسادی بازار بر تلخ‌کامی باغداران افزوده‌است و باعث شده تا علاوه بر میوه درختان شیرین بار خواب از چشم آنان ربوده شود...
کد خبر: ۷۶۲۸۰
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹

فکرشهر: سرقت شبانه محصول خرمای نخیلات در شهرستان دشتستان پدیده‌ای مضاعف است که در این روزهای کرونایی و کسادی بازار بر تلخ‌کامی باغداران افزوده‌است و باعث شده تا علاوه بر میوه درختان شیرین بار خواب از چشم آنان ربوده شود.

به گزارش فکرشهر و به نقل از ایرنا، با آغاز فصل برداشت خرما عده‌ای سودجو شب هنگام دزدانه از نخیلات در شهرستان دشتستان استان بوشهر بالا رفته و دسترنج یکسال باغداران که با زحمت و هزینه زیاد تولید شده‌است را به یغما می‌برند.

اگرچه سرقت میوه نخیلات بصورت معدود در برخی مناطق دشتستان سابقه دیرینه دارد اما امسال این پدیده تشدید شده و در سطح گسترده در مناطق مختلف مشاهده شده‌است که نگرانگی و شکایت‌های نخلداران متعدد منطقه را در پی داشته‌است.

هم‌اکنون باغداران برای جلوگیری از به سرقت رفتن خرمای نخیلات خود شبانه به نگهبانی در نخلستان‌ها می‌پردازند و علاوه بر ثمره زحمات یکساله خواب و آسایش نیز از آن گرفته شده‌است.

با دلالان فصلی و خریداران خردپای خرما برخورد شود

یکی از کشاورزان منطقه سعدآباد دشتستان گفت: از ابتدای برداشت محصول رطب تاکنون ثمر ۹۰ اصله نخل باغ خودم و برادرم را به سرقت برده‌اند.

کرمی افزود: هر نخلی بطور میانگین ۳۰ کیلو محصول داشته است و با احتساب قیمت خام فروشی و یا بسته بندی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان زیان دیده‌ایم که خسارت بزرگی به نخلدار است.

وی بیان کرد: اگرچه سرقت از نخیلات را به ارگان‌های ذیربط گزارش کرده‌ایم اما هنوز سارق یا سارقان مشخص‌ نشده‌است.

بنافیان از نخلداران بخش آبپخش دشتستان گفت: تنها راه درآمد خانواده‌ام از طریق فروش خرمای نخیلات است و این روزها که فصل برداشت محصول است و سرقت ثمر باغ‌ها شایع شده پدرم به همراه تعدادی از باغداران منطقه شبانه به نگهبانی مشغول هستند تا محصول و دسترنج یکساله آنها به سرقت نرود.

نخلدار دیگری در روستای دشتی اسماعیل خانی اظهار داشت: در چند روز اخیر محصول ۱۰ اصله نخل از باغم به سرقت رفته که چیزی معادل سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خسارت دیده‌ام که موضوع با حضور ماموران انتظامی صورتجلسه شده‌است.

این باغدار که خواست نامش در گزارش فاش نشود با اشاره به هزینه‌های هنگفت تولید، برداشت خرما و خسارت جبران ناپذیر این سرقت‌ها اضافه کرد: تاکنون سارقان به باغ ۱۰ نفر از اهالی این روستا دستبرد زده‌اند و در حال حاضر نخلداران شبانه به نگهبانی نخیلات خود اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از راه های مهم مقابله با این گونه سرقت‌ها برخورد با دلالان فصلی و مغازه‌هایی است که بصورت خرده فروش و فصلی در سطح روستاها مبادرت به خرید خرما می‌کنند و موجب ترغیب معتادان و سارقان سودجوی محلی می‌شوند و راه دیگر افزایش گشت‌های کلانتری در نخلستان‌ها است.

ضرورت همکاری با نیروی انتظامی و بسیج برای محافظت از نخیلات  

مسئول خانه کشاورز دشتستان گفت: در برخی مناطق این شهرستان هرساله سرقت محصول خرما از نخیلات بصورت محدود رخ می‌دهد و گزارش‌ها و آمار آنها در کلانتری‌های محلی وجود دارد.

حسن فریبرزی افزود: اما امسال بدلیل برخی مشکلات اقتصادی و فعال شدن دلال‌های خرده‌پا و مغازههای فصلی که مبادرت به خرید خرما از خرده فروشان می‌کنند آمار سرقت این محصول بویژه در بخش آبپخش بسیار بالا رفته و باعث نگرانی باغداران شده‌است.

وی اضافه کرد: برای تامین امنیت نخیلات، کلانتری آبپخش تا آنجایی که مجوز داشته باشد تلاش کرده اما به دلیل گستردگی و پراکندگی نخیلات اقداماتی بیش از این لازم است.

فریبرزی ادامه داد: همچنین کلانتری آبپخش با نصب بنر در سطح شهر از همشهریان خواسته است تا موارد مشکوک به سرقت خرما را گزارش کنند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته با مجوز شورای تامین شهرستان دشتستان بسیج هم در کنار کلانتری در نخلستان‌ها گشت زنی می‌کرد که این اقدامات تا حدودی از آمار سرقت‌ها کاست.

مسئول خانه کشاورز دشتستان گفت: امسال در جلسه‌ای با بخشدار آبپخش قرار شد به کلانتری این بخش در حوزه تامین خودرو و سوخت کمک شود ولی تاکنون کلانتری موفق به اخذ مجوزهای لازم نشده‌است.

فریبرزی ادامه داد: همکاری‌های لازم با کلانتری منطقه برای اخذ مجوز گشت زنی توسط مسئولان شهرستان، کمک گرفتن از نیروهای بسیج و برخورد مسئولان مربوطه با دلالان و مغازه‌های فصلی خرید خرما که به نوعی موجب ترغیب و تشویق سارقان می‌شوند، می‌تواند این گونه ناامنی‌ها را کاهش دهد.

شناسایی و دستگیری شماری از سارقان خرما

فرمانده نیروی انتظامی دشتستان در این باره اظهار داشت: با توجه به دریافت گزارش‌های مبنی بر سرقت محصول خرمای نخلداران منطقه تدابیری اندیشیده و اقدامات خوبی در این زمینه اجرا شد.

سرهنگ آراوند افزود: از ابتدای فصل برداشت اقداماتی از جمله اطلاع رسانی برای جلب مشارکت مردمی با پلیس در زمینه گزارش کردن موارد مشکوک، اجرای گشت زنی‌های شبانه کلانتری محلی، اجرای ایست بازرسی مقطعی در محورهای ارتباطی  و جاده‌های فرعی باغ‌های منطقه صورت گرفته است.

وی یادآور شد: نتیجه این اقدامات منجر به شناسایی سارقان و تعقیب و دستگیری تعدادی از آنها شده‌است.

آراوند با اشاره به اینکه این سرقت‌ها سازمان یافته و حرفه‌ای نیست اضافه کرد: عمده آنها توسط افراد معتاد محلی انجام می‌شود که تعدادی از آنها دستگیر و به کمپ‌های ترک اعتیاد تحویل شده‌اند.

وی اضافه کرد: مجموعه انتظامی شهرستان دشتستان همه تلاش خود را برای امنیت مردم و حفظ اموال آنها در همه زمینه‌ها خواهد داشت و در این زمینه هم با تمام توان پای کار است که ضرری متوجه نخلداران منطقه نشود.

آاروند ادامه داد: در زمان حاضر نیز اکیپ‌های گشت مشترک انتظامی با پایگاه‌های بسیج در حال انجام است و مردم هم با پلیس همکاری داشته باشند.

شهرستان دشتستان به عنوان قطب تولید خرمای استان بوشهر و کشور با بیش از چهار میلیون اصله نخل سالانه ۱۲۰هزارتن خرما تولید می‌کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر