سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
کد خبر: ۷۶۲۸۸
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸

فکرشهر: محققان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران توصیه می‌کنند افراد برای افزایش سیستم ایمنی بدن از مولتی ویتامین‌ها در مبارزه با بیماری کووید- 19 استفاده کنند. مصرف ویتامین‌ها باید منطقی باشد زیرا مصرف زیاد برخی ویتامین‌ها با عوارضی همراه است. مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه در رژیم غذایی روزانه به عنوان منبع غنی ویتامین‌ها توصیه می‌شود.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، شروع اپیدمی ویروس کرونا در سراسر دنیا تمام متخصصین و محققین را برای درمان این ویروس جدید به تکاپو وا داشت، از جمله توجهات به سمت نقش مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای پیشگیری و افزایش سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری کووید-19 معطوف شد.

پژوهشگران دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی شواهد موجود به این پرسش پاسخ دادند که آیا مصرف مولتی ویتامین یا تزریق نوروبیون برای ضعف و عوارض بعد از درمان کرونا توصیه می شود؟

تاثیر انواع ویتامین ها در بیماری کووید-19

ویتامین C: به نظر می رسد مصرف ویتامین C توسط بیماران دارای بیماری‌های شدید و بحرانی مفید باشد. این ویتامین دارای اثر ضد التهابی است و موجب افزایش ایمنی سلولی و یکپارچگی عروقی می شود. مطالعات نشان داده اند که ویتامین C در درمان بیماران مبتلا به ذات‌الریه که حالت شدید بیماری کووید-19 را تجربه می‌کنند، اثرات مفیدی دارد. توصیه می شود این بیماران روزانه ویتامین C را به صورت مکمل و یا در رژیم غذایی مصرف کنند. اما برای حالتی که بیماری شدید نیست محققین دلیل کافی برای مصرف ویتامین C پیدا نکرده اند.

ویتامین D: یافته‌های جدید تأثیر مکمل‌های ویتامین D را در کمک به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با کووید-19 تأیید کرده است. به این معنی که ویتامین D به شدت روی پاسخ به عفونت تأثیر می‌گذارد.

ویتامین B12: کمبود این ویتامین موجب کم‌خونی، احساس ضعف، افسردگی، زخم دهان و زبان، اختلالات روحی، کاهش حافظه، کاهش وزن، اختلال در راه رفتن و بوی بد دهان می شود. بیماران مبتلا به کووید-19 که کم‌خونی و بیماری‌های التهابی روده دارند باید حتما ویتامین B12 را به صورت تزریقی یا خوراکی مصرف کنند اما با توجه به شرایط پیش آمده به دلیل ازدحام و تراکم احتمالی جمعیت در مراکز ارائه خدمات، توصیه محققین به مصرف نوع خوراکی است.

بر اساس اعلام کمیته اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران که به بررسی مستندات، شواهد و پاسخ‌های علمی در مورد ویروس کرونا می‌پردازد؛ توصیه می شود افراد از مولتی ویتامین‌ها برای افزایش سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با بیماری کووید- 19 استفاده کنند. نکته مهم این است که مصرف ویتامین‌ها باید منطقی باشد. زیرا مصرف زیاد برخی ویتامین‌ها با عوارضی همراه است. مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه در رژیم غذایی روزانه به عنوان منبع غنی ویتامین‌ها توصیه می شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر