سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۶۳۰۸
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲

فکرشهر: مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی از تحریف نقش و جایگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران دفاع مقدس انتقاد کرد.

به گزارش فکرشهر، در یادداشت حجت الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری آمده است؛

بیت‌الغزل سخنان رهبری در مراسم تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس این بود که گفتند: قبول قطعنامه، کاری عاقلانه و مدبرانه بود... خطر تحریف دفاع مقدس جدی است و باید مراقب تحریف‌ها بود.

تحریف، به منحرف کردن چیزی از مسیر صحیح گفته می‌شود. تحریف سخن، نادرست نقل کردن آنست. تحریف یک واقعه، کم یا زیاد کردن اجزاء آن و یا واژگونه نشان دادن آنست. تحریف انسان‌ها، ترسیم چهره و معرفی شخصیت و عملکرد آنها برخلاف آنچه بودند و آنچه کردند و یا سانسور آنهاست.

از همین چند نمونه به روشنی می‌توان ابعاد چهارگانه تحریف را فهمید که عبارتند از کم کردن، زیاد کردن، محو کردن و جعل کردن. اگر واقعه‌ای از دفاع مقدس را، که اکنون موضوع سخن است، عمداً یا سهواً مطرح نکنیم، تحریف کرده‌ایم. اگر چیزی که اصولاً وجود نداشته است را به آن اضافه کنیم، اینهم تحریف است کمااینکه سانسور افراد صاحب نقش در دفاع مقدس هم تحریف است. اگر بطور کلی دفاع مقدس را از تاریخ حذف کنیم، این نیز از مصادیق تحریف است کمااینکه جعل و خلق یک واقعه و گنجاندن آن در تاریخ نیز تحریف است. بدیهی است که تحریف در تمام اشکال و انواعش، خیانت و محکوم است.

در دفاع مقدس مردم ایران در جریان جنگ تحمیلی 8 ساله، اقسام سه‌گانه اول تا سوم تحریف امکان وقوع دارند و متأسفانه واقع هم شده‌اند. کوتاهی در تشریح جامع وقایع و نقل ناقص آمارها و اقدامات و وقایع، از قسم اول است. افسانه‌سازی‌ها، تعریف و تمجیدهای اغراق‌آمیز و جا زدن افرادی که نقشی در دفاع مقدس نداشتند به‌عنوان قهرمانان این واقعه، از مصادیق قسم دوم هستند. از اینها زشت‌تر و خائنانه‌تر، محو کردن نقش افراد صاحب نقش و عملکردها و وقایع مهم در دفاع مقدس است که از مصادیق بارز و بسیار خطرناک تحریف است.

ایرادهای دو قسم اول و دوم، با نقل‌ها و روایات مختلف و اقدامات تصحیحی قابل جبران هستند ولی قسم سوم اگر اتفاق بیفتد، به معنای فقدان یک بخش واقعی از دفاع مقدس است که ضایعه بزرگی محسوب می‌شود. این ضایعه هنگامی عمیق‌تر و زیانبارتر خواهد بود که دستگاه‌های رسمی کشور و نظام، مرتکب آن شوند و یا در برابر چنین اقدامی بی‌تفاوت بمانند و برای تصحیح و جبران آن اقدامی نکنند. متأسفانه این قسم از تحریف‌ در تاریخ دفاع مقدس رخ داده و همچنان در حال رخ دادن است.

یک نمونه از این تحریف، تلاش گسترده جمعی از عناصر حاضر در جبهه‌ها و مطلع از جزئیات وقایع دفاع مقدس تا پذیرش قطعنامه است که خوشبختانه رهبر انقلاب اسلامی در سخنانشان، به آن پاسخ دادند و با عاقلانه و مدبرانه دانستن پذیرش قطعنامه، خط بطلانی بر این توطئه کشیدند. افرادی که پذیرش قطعنامه را خیانت معرفی می‌کردند، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و بعضی از مسئولین آن سال‌ها را آماج حملات خود قرار می‌دادند ولی هدف اصلی آنها امام بود اما از ترس خشم مردم و برای مصون نگهداشتن خود از برخورد افکار عمومی و طرد شدن از جامعه لبه تیز حملات خود را متوجه این افراد مظلوم می‌کردند.

حذف کامل نام، تصویر، فیلم، سخن و اقدامات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نمونه دیگر این نوع تحریف خطرناک تاریخ دفاع مقدس است. در همین مراسم تجلیل، حتی یک عکس از آقای هاشمی رفسنجانی که فرمانده جنگ بود و مقدمات همان پذیرش عاقلانه و مدبرانه قطعنامه را فراهم کرده بود، دیده نشد. در گزارش رئیس ستاد نیروهای مسلح نیز حتی اشاره‌ای به آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از فرماندهان واجب‌التکریم وجود نداشت درحالی که هاشمی رفسنجانی برجسته‌ترین نقش را در دفاع مقدس داشت. رسانه ملی و دستگاه‌های رسمی تدوین تاریخ دفاع مقدس نیز همین روش را سالهاست که در پیش گرفته‌اند و متأسفانه این ظلم را به تاریخ ایران و تاریخ دفاع مقدس روا می‌دارند بطوری که آقای هاشمی رفسنجانی در نمایشگاه‌ها و موزه‌های دفاع مقدس و یادواره‌ها و همایش‌ها هم سانسور می‌شود. تأسف‌ بالاتر اینست که علاوه بر حذف، حتی تهمت و دروغ نیز نثار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌کنند. اینان، مرتکب خائنانه‌ترین نوع تحریف می‌شوند و از این واقعیت غافلند که مردان خدوم و خداجو از حافظه تاریخ محو نمی‌شوند و خدای متعال نیز به وعده خود درباره آنها که فرمود «إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ خَوَّانٍ کَفُورٍ»(حج 38) عمل خواهد کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر