پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۶۳۸۷
جمعه ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۵

فکرشهر: شاعر نام آشنای بوشهری در ادبیات دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس مضمون و محتوا کم ندارد و نسل جدید شاعران دفاع مقدس برای فاصله گرفتن از تکرار باید این مضمون‌های تازه را کشف و یا مفاهیم را با نگاهی نو بیان کنند.

به گزارش فکرشهر، حیدر منصوری روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: دفاع مقدس برای شعر و ادبیات ابعاد متعددی دارد که شاعران باید با بررسی و مطالعه این دوره مضمون‌های تازه را کشف و برای سرودن از آن‌ها بهره بگیرند.

وی ادامه داد: در هر گوشه از دفاع مقدس مفاهیم جدیدی وجود دارد و به یقین شاعرانی در این حوزه از ادبیات موفق عمل می‌کنند که به سراغ تصویرهای ناب بروند و یا نگاهی نو به همان مفاهیم قبلی داشته باشند که همین امر سبب تازگی ادبیات دفاع مقدس می‌شود.

این شاعر بوشهری گفت: بزرگترین آسیبی که می‌تواند متوجه شعر ادبیات دفاع مقدس باشد شعار زدگی است که باید از آن پرهیز شود.

منصوری اظهار کرد: هر چند اغراق یکی از آرایه‌های ادبی زیبا در ادبیات است اما در شعر دفاع مقدس باید دقت شود که این آرایه به سمت شعار گرایی نرود چرا که شهدا و ایثارگران از دل جامعه و در میان همین افراد عادی زندگی و رشد کردند.

وی با اشاره به فیلمنامه و آثاری که در تصویر گری ایثار مردم و شخصیت‌های عادی جامعه چون مجید پازوکی پرداخته‌اند، افزود: همین افراد  زمانی که صحبت از دفاع و حفظ میهن شد برخاستند، سینه سپر کردند و اینگونه حماسه آفریدند.

شاعر مجموعه‌های متعدد ادبیات دفاع مقدس عنوان کرد: نقطه قوت این حماسه‌آفرینی همین است که قهرمانان از دل اجتماع برخاسته اند، بنابراین در شعر دفاع مقدس باید پذیرفت که ایثارگران و شهدا هم مانند افراد عادی بوده اند و در این زمینه باید از شعارگرایی دوری کرد.

منصوری بیان کرد: ادبیات پایداری در هر جا که پایداری و مقاومت وجود داشته نمود یافته است اما از ویژگی‌هایی که شعر دفاع مقدس را از ادبیات پایداری ممتاز می‌کند توجه به فرهنگ ایثار و شهادت است به طوری که شعر دفاع مقدس آیینه شفاف زنان و مردانی است که با ایثار خود حماسه آفریدند.

وی ابراز کرد: جنگ با همه خونریزی و ادبیات خشنی که با خود دارد، در ادب فارسی استعدادهای شعر و ادبیات بسیاری را پدید آورده است که به سرایش مضمون‌های مختلف از واقعه پرداخته‌اند.

منصوری بیان کرد: غیرتمندی و تعهد با گوشت و پوست جنوبی‌ها عجین شده است و مردم بوشهری‌ به دلیل مجاورت با میدان نبرد در دفاع مقدس حضور بارزی داشته‌اند، از همین رو شعر دفاع مقدس پیوسته در این استان جایگاه ویژه‌ای داشته است.

وی گفت: مجموعه منتخبی از سراسر کشور را در زمینه دفاع مقدس نمی‌توان یافت که شعرهایی از شاعران بوشهری در آن نباشد و نشست و جشنواره سراسری در این حوزه نیست که نماینده‌ای از بوشهر در آن حضور نداشته باشند.

این شاعر بوشهری بیان کرد: آسیب‌شناسی و نقد برای حفظ ادبیات دفاع مقدس و به دنبال آن حفظ ارزش‌های آن ضروری است بنابراین باید به شاعران باتجربه این حوزه توجه شود و آثار شاعران جوان با جدیت بررسی و به آنها پرداخته شود.

وی اظهار کرد: عملکرد استان بوشهر در این زمینه به طور نسبی موفق بوده است.

منصوری ادامه داد: اگر هویت ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی  بازشناسی شود متوجه می‌شویم که ارزش‌های دفاع مقدس ریشه در جلال تفکر شیعه دارد و این رویداد تاریخی گذشته از ارزش ملی، دارای ارزش اعتقادی برای ایرانیان است.

وی تاکید کرد: در صورتی که برای حفظ این ارزش‌ها  تلاش نشود محکوم به تلاش دوچندان برای احیای این ارزش‌ها در میان نسل آینده هستیم چرا که در این صورت نسل آینده از این ارزش‌ها فاصله می‌گیرد.

این شاعر صاحب نام دفاع مقدس اضافه کرد: اکنون که این فاصله زیاد نشده است باید در رشد و حفظ این ادبیات در راستای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس جدیت به خرج داد و نقد و آسیب شناسی  کرد تا بتوان تابلویی ماندگار برای نسل آینده ارائه کرد.

منصوری عنوان کرد: شعر آیینی و دفاع مقدس دو مقوله جدا ازهم هستند، شعر آیینی  از شعر توحیدی تا ثنای ۱۴ معصوم وجود دارد که در این بین شعر عاشورایی و ادبیات انتظار شاخص تر هستند.

وی افزود: شعر دفاع مقدس به شاعرانی معطوف است که  ایثار، شهادت و پایمردی ایثارگران هشت سال دفاع مقدس را با شعر به تصویر می‌کشند و هرچند این دو نوع شعر به طور کامل از هم تفکیک می‌شوند اما وجه شباهت آنها نیز نوع زبان و اندیشه‌ای است که در آنها به کار رفته است.

منصوری گفت: رشادت، ایثار و دلاوری از مضمون‌های مشترکی است که به عنوان دستمایه‌های شعر در شعر آیینی و دفاع مقدس نمود یافته است و بنابراین شعر دفاع مقدس در میان شاخه‌های شعر آیینی بیشترین نزدیکی را با ادبیات عاشورایی دارد.

حیدر منصوری دکتری زبان و ادبیات فارسی و شاعر نام آشنای بوشهری در ادبیات آیینی و دفاع مقدس است که در سال ۵۷ در آبدان متولد شد و از سال ۷۰ سرودن شعر را آغاز کرد و در جشنواره‌های متعدد کشوری به عنوان نماینده بوشهر حائز رتبه شعر برتر شده است.

با چتری از باران دلتنگی، پیوست با بهار (مجموعه‌ای از اشعار دفاع مقدس استان بوشهر)، اینک ستاره‌های سحر زاد ( جمع‌آوری مجموعه شعر شاعران جوان دیر)، ابرهای تشنه ( مجموعه شعر آیینی)، برمدار بیست کهکشان و ابری شبیه دوری تو از آثار انتشار یافته این شاعر بوشهری است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر