پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۶۴۰۴
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶

فکرشهر: «سه هفته قبل که به آبادان رفته بودم از خودم به عنوان یک مسئول شرمسار شدم. برگشتم به وزیرم گزارش دادم. وضعیت آبادان را که توصیف کردم شریعتمداری گفت: شرم‌مان باد!»

به گزارش فکرشهر، احمد میدری، معاون وزیر کار، در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «۵ مهر از روزهای به یاد ماندنی تاریخ این کشـــور اســــت. آن روز ۱۸ساله و در آبادان بودم. می‌گفتند فرمانده اسیر عراقی‌ها باور نمی‌کند که بازنده این تعداد از نیروهای ایرانی شده است. تصور می‌کرد که چندین لشگر در آبادان مستقر هستند و راهی جز فرار و تسلیم ندارد. حصر آبادان با جوانانی دلباخته وطن و دین‌شان شکسته شد. امروز ۳۹ سال از آن تاریخ گذشته است. هنوز درخشش آن روز را در چشمانم حس می‌کنم. اما سه هفته قبل که به آبادان رفته بودم از خودم به عنوان یک مسئول شرمسار شدم. برگشتم به وزیرم گزارش دادم. وضعیت آبادان را که توصیف کردم شریعتمداری گفت: شرم‌مان باد! قرار شد به عنوان نماینده تام‌الاختیار وزیر برای اتمام طرح‌های ناتمام و توزیع منافع اقتصادی شرکت‌های تابعه در استان خوزستان و مسئولیت‌پذیری بیشتر اجتماعی آنها تلاش کنم. وقتی غلبه بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی را با شکست حصر آبادان مقایسه می‌کنم ناخودآگاه به یاد حدیث پیامبر(ص) می‌افتم که پیروزی بر دشمن، جهاد اصغر و جنگ با هوای نفس، جهاد اکبر است. غلبه بر مشکلات کنونی خوزستان نیازمند رزمندگان جهاد اکبر است که همه منافع خود و حامیان‌شان را در پای مردم ذبح کنند.

مشکلات خوزستان کلاف تو در تویی شده است. نیروهای انسانی ماهر در بخش دولتی و بخش خصوصی به‌ دنبال مهاجرت به تهران، اصفهان، یزد و کرج است، خشک شدن تالاب‌ها و به‌ دنبال آن ریزگردها در کنار آلودگی‌ها، زندگی را از همیشه سخت‌تر کرده است. بیکاری و نابرابری در کنار ثروت نفتی بیش از هر زمان دیگری تحمل مردم را طاق کرده است. مشکلات خوزستان به گونه‌ای شده است که هر گاه اسم این استان شنیده می‌شود حس همدردی و محرومیت را در دل شنونده زنده می‌کند. سهم این استان در بودجه‌های ملی از سایر استان‌ها بیشتر است، پروژه‌های ملی زیادی در استان وجود دارد اما هیچ یک به رونق این استان حتی به میزان متوسط کشور نیز نمی‌انجامد.

حل مشکلات خوزستان تنها در گرو بودجه بیشتر نیست. نظام اداری این استان هر آب شیرینی را شور می‌کند. همین امروز داشتم در مورد توزیع مواد اولیه برای کارخانجات پایین دستی پتروشیمی در استان خوزستان صحبت می‌کردم. رئیس اتحادیه کشوری تعاونی‌های تأمین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی می‌گفت که اکثر استان‌ها دارای تعاونی هستند از تهران گرفته تا کردستان مواد اولیه خود را از بورس کالا می‌گیرند و میان اعضای خود تقسیم می‌کنند. مواد اولیه عموماً از خوزستان تولید می‌شود اما تعاونی صنایع پایین دستی در خوزستان تعطیل شده است. چرایی آن را سؤال کردم پاسخ داد یک اشتباه غیر قابل باور موجب پرونده‌سازی برای این تعاونی شد و آن قدر برای آن درد سر درست کردند که پس از گرفتن حکم تبرئه نیز دیگر کسی حاضر نیست جلو بیاید.

مقابله با مشکلات خوزستان نیازمند اصلاح نظام اداری است، جنگ آثار ویرانگر و ماندگاری بر نظام اداری این استان داشته است، قبل از هر درمانی باید بیماری‌های مزمن نظام اداری موشکافی شود.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر