جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۶۸۴۱
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲

فکرشهر: حادثه تلخ آتش‌سوزی بازارچه ساحلی بندر دیلم استان بوشهر در هفته گذشته، زنگ خطر و هشداری برای بازارهای مشابه در دیگر نقاط این استان بویژه گناوه است که باید براساس ضرب‌المثل " علاج واقع را قبل از وقوع باید کرد" پیش از تکرار این حادثه به فکر پیشگیری از آن باشند و پدافند غیر عامل را از هم اکنون در این زمینه بکار گیرند.

به گزارش فکرشهر و به نقل از ایرنا، در حادثه آتش سوزی بازارچه ساحلی بندر دیلم در شمال استان بوشهر که روز پنجشنبه هفته گذشته رخ داد، ۲۰۰ غرفه به همراه همه کالاهای موجود در آنها خاکستر و خسارت هنگفتی به مغازه داران وارد شد که بسادگی قابل جبران نیست.

آتش سوزی بازارچه ساحلی دیلم هر دلیلی که داشته‌باشد، احتمال تکرار آن در مکان‌های مشابه در شهرهای دیگر نیز وجود دارد.

در شهرستان گناوه با وجود پاساژهای متعدد و دستفروشی‌ها، این خطر بیشتر احساس می‌شود طوریکه اگر چنین اتفاقی رخ دهد، حتی ماشین آتش‌نشانی امکان ورود به کوچه‌ها و معابر بسیاری از پاساژها را ندارند و امکان مقابله سریع با حادثه و آمادگی لازم درمجموعه‌های ایمنی و امدادی و آتش‌نشانی سخت دشوار خواهد بود.

در صورت هرگونه حوادث بویژه آتش سوزی در بازار تجاری گناوه با توجه به ازدحام دستفروشی‌ها، تصرف وسط کوچه و پیاده روها و راهروهای پاساژها، آتش نشانی چگونه قادر خواهد بود برای امداد رسانی در این مکان‌ها که بیشتر فروشگاه‌های پارچه و پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی و غیره است حضور یابد و آن را مهار کند.

در مجتمع های تجاری بندرگناوه علاوه بر دستفروشی‌ها و مغازه‌ها، خانه‌های مسکونی آپارتمانی نیز در طبقات بالای مجتمع‌ها وجود دارد و خانواده‌ها در آنها سکونت دارند که در زمان هرگونه حادثه‌ای امکان امدادرسانی به آنان دشوار خواهد بود و جان آنان به خطر خواهد افتاد.

در معابر تنگ و باریک و راهروهای پاساژها عابران و خریداران پیاده به زور و زحمت زیاد از کنار همدیگر رفت وآمد می‌کنند و از طرفی موتورسیکلت‌ها و گاری های باربری نیز به جمع دکه‌ها و تخت‌های دستفروشان هم اضافه می‌شوند که همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا امکان کمک رسانی در مواقع بروز حادثه مشکل شود.

درحالی که بیشتر مغازه‌هایی که توان مالی دارند و باید سیستم‌های اتوماتیک اطفای حریق نصب کنند حتی از خرید یک کپسول آتش نشانی دریغ می‌کنند و غافل از این هستند که می‌توان با یک کپسول آتش نشانی کوچک از حواث بسیار بزرگ جلوگیری کرد.

باتوجه به اینکه مجتمع تجاری گناوه سایت فشرده و متراکم است و احتمال هرگونه اتفاق ناگواری در آن وجود دارد  باید مسئولان و بازاریان به فکر پیشگیری قبل از حادثه باشند.

اتفاق‌های گوناگونی که روزانه رخ می‌دهد، علل و عواملی مختلفی در آن دخیل هستند و با وجود آتش‌سوزی‌های متعدد که نمونه بارز آن حریق ساختمان پلاسکو است، هر انسان عاقلی را به این فکر فرو می‌برد که برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی برای خود راهکاری بیابد.

بازدیدهای مکرر از پاساژها و مراکز خرید همراه با تذکرها و توصیه‌های ایمنی کارشناسان، بازبودن راهروهای پاساژها بویژه ورودی‌های مراکز خرید از هرگونه مانع و سدی برای انجام عملیات آتش نشانی و اورژانس و موارد اضطراری‌، تشکیل کارگروه و کمیته فنی مهار و مبارزه با حوادث غیرمترقبه و پیش بینی نشده، اختصاص چندین پمپاژ قوی آب و شیر فلکه اضطراری درون خیابان های مراکز خرید، الزام مغازه داران به کپسول های آتش نشانی، بازدید مکرر از اتصالات برق و وسایل الکترونیکی مغازه‌ها، تشکیل جلسه‌ های منظم و مستمر برای رفع موانع و مشکلات احتمالی برای ایجاد عملیات‌های اضطراری و ساماندهی دستفروشان و سدمعبر کنندگان از عمده راهکارهای مهم در برابر پیشگیری از هرگونه حوادث احتمالی در مجتمع های تجاری گناوه است.

با توجه به وضعیتی که در کوچه پس کوچه های  بازار تجاری گناوه وجود دارد تا دیر نشده به فکر باید بود در غیر این‌صورت اگر اتفاقی رخ دهد، هیچ چیزی قابل جبران نخواهد بود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر