سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۷۳۰۵
پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۳

فکرشهر: اولین عمل جراحی پیوند سلول‌های بنیادی چشم، نخستین بار در بوشهر بر روی مردی ۶۰ ساله که ۶ ماه پیش دچار سوختگی شیمیایی شدید چشم شده بود، انجام شد.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، به گفته پزشک جراح چشم و فوق تخصص پیوند قرنیه و سگمان قدامی، تمامی سلول‌های بنیادی قرنیه یکی از چشم‌های بیمار که مسئول سلامت سطح چشم است بر اثر سوختگی شیمیایی از بین رفته بود و در نتیجه چشم دچارکدورت شده و از بینایی بیمار به شدت کاسته شده بود.
 
دکتر سید هاشم دریاباری افزود: قرنیه چشم این بیمار به شدت آسیب دیده وموجب رگ‌دار شدن قرنیه شده بود که باید ابتدا پیوند سلول‌های بنیادی برروی این چشم انجام می‌شد و پس از ۳ تا ۶ ماه پیوند قرنیه انجام می‌شود.
 
وی بیان کرد: در عمل پیوند سلول‌های بنیادی، از چشم مقابل بیمار که سالم است سلول‌های بنیادی دریافت و به چشم آسیب دیده پیوند زده می‌شود و مدت زمان این عمل بین یک‌و‌نیم تا دو ساعت است.
 
جراح چشم و فوق تخصص پیوند قرنیه گفت: اگر چشم مقابل بیمار سالم نباشد سلول‌های بنیادی از فرد اهدا کننده یا بستگان نزدیک بیمار تهیه می‌شود و اگر بازهم مقدور نبود این مشکل قابل حل است، زیرا ایران در این زمینه یکی از پیشروترین کشورهاست و سلول‌های بنیادی را حتی می‌توان از مخاط دهان گرفت و کشت داد و سپس روی سطح چشم فرد آسیب دیه پیوند زد.
 
به گفته رییس بیمارستان قائم بوشهر، هزینه این عمل در استان‌های دیگر برای بیماران هم استانی ۴ برابر است، عملی که تا پیش از این تنها در شهر‌های شیراز، اصفهان، تهران، مشهد و تبریز انجام می‌شده است و حالا این توانمندی در بیمارستان قائم بوشهر هم فراهم شده است.
 
دکتر ادبی افزود: به زودی شرایطی فراهم می‌شود تا دیگر عمل‌های منحصر به فرد نیز در بیمارستان قائم انجام شود.

نظرات بینندگان
پراینده
|
-
|
پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
 احسنت بر این دانشمند ایرانیاخداوندااین دستهای توانمند را صدها سال حفظ کنه ماشاالله
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر