جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۷۳۷۸
جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۹

فکرشهر: معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهر گفت: از جمعیت ۲۴هزار و ۵۰۰ معلول زیر پوشش این اداره کل ۱۱ درصد معادل ۲هزار و ۶۹۶ نابینا و کم بینا از خدمات بهزیستی بهره مند هستند.

به گزارش فکرشهر، محبوبه دهقانی روز پنجشنبه به مناسبت ۱۵ اکتبر (۲۴مهر) روز جهانی نابینایان و عصای سفید در گفت و گو با ایرنا افزود: براساس بررسی‌های به عمل آمده،بیماری‌هایی از جمله آب مروارید، عوامل ژنتیکی و مادرزادی از جمله مهمترین عوامل نابینایی و کم بینایی در استان بوشهر شناسایی شده است.

وی بیان کرد: پیام اصلی روز عصای سفید شنیدن صدای روشندلان عزیز و درک مطالبات برحق آنان برای دستیابی به یک زندگی سالم و پویا است، روزی است که به همه ما انسان‌های سالم یادآوری می‌کند شهروندانی هستند که با ایجاد برخی موانع و سد معبرها از سوی جامعه، استقلال از آنها گرفته می‌شود.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهر ادامه داد: روز عصای سفید و سایر مناسبت‌های مربوط به جامعه معلولان ایجاد فرصت‌های برابر برای همه افراد جامعه را به ما یادآوری می‌کند.

دهقانی تاکید کرد: با توجه به توانمندی و قابلیت جامعه افراد دارای معلولیت بویژه نابینایان و کم بینایان امروز این قشر نیازی به ترحم جامعه ندارند بلکه تنها به احترام و توجه جامعه نسبت به حقوق آنها نیاز دارند.

وی اضافه کرد: باید پذیرفت افراد معلول قبل از اینکه معلول باشند انسان و دارای توانمندی‌هایی هستند که باید آنها را باور کرد و به آنها احترام گذاشت.

دهقانی گفت: اداره کل بهزیستی استان بوشهر با وجود محدودیت اعتباری نهایت تلاش خود را برای تامین نیاز جامعه نابینایان و کم بینایان در بخش تامین وسایل کمک توان‌ بخشی از جمله عصای سفید، درشت‌نما، ساعت گویا و دستگاه تایپ بریل را دارد اما حضور و استفاده از کمک خیران در این بخش ضروری است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر بالا بودن هزینه درمان، گرانی برخی وسائل مورد نیاز از جمله لنز و حمایت نکردن بیمه ها در برخی بخش‌های درمانی از جمله مهمترین مشکلات نابینایان در استان بوشهر به شمار می‌رود.

دهقانی اظهار کرد: جامعه نابینایان و کم بینایان استان بوشهر با وجود همه استعدادهای ورزشی که دارند اما از کمترین امکانات در این بخش برخوردار هستند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهر گفت: نابینایان و کک بینایان همچنان با مشکل اشتغال روبرو هستند  که  با تدبیر دولت و عملی شدن ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، یعنی به کار گیری و جذب حداقل ۳ درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه های دولتی و عمومی مشکلات تا حدودی برطرف می شود.

وی همچنین بر ضرورت همکاری خیرین برای تامین وسایل کمک توان بخشی ، درمان وکمک به وسایلی از جمله تبلت و گوشی جهت کمک به آموزش دانش آموزان نیازمند در این شرایط بحرانی  تاکید کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر