شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۷۵۳۳
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹

فکرشهر: سکان هدایت شهرداری بوشهر پس از تغییرهای پی درپی و آمد و رفت‌های شهرداران و سرپرستان متعدد اکنون به مردی از استان یزد دیار بادگیرها رسیده‌است تا ساحل نشینان جبران آرزوهای دیرینه بر باد رفته خود را در مدیریت شهری این بندر از شهردار جدید انتظار داشته باشند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، بوشهر شهری گرم و مرطوب خفته بر دامان دریایی به نام خلیج فارس با مردمانی نجیب و تمدنی پنج هزار ساله است، کهن شهری که با وجود ظرفیت‌های بی شمار توسعه‌ای و سواحل زیبا و طولانی گردشگری با ۱۱۳ سال سابقه تاسیس شهرداری در آن چند سال اخیر را در بدترین شرایط مدیریت شهری سپری کرد.

با گذری در این شهر و مشاهده انبوه پروژه‎‌های ناتمام رها شده دست و پاگیر برای شهروندان می‌‏توان به حال ناخوش این بندر پی برد، هر چند بوشهر برای مهمانان موقتش پل عبوری برای رسیدن به پله‌های ترقی و پیشرفت شده‌است ولی کاستی‌ها و مشکلات کهنه حل نشده‌اش ساکنان بومی این دیار را سخت آزار می‌دهد.

شهردارانی آمدند و رفتند، وعده‌های زیادی مطرح شد اما انتظارهایی که هنوز هست و اعتبارهایی که نیست، تقاطع‌ غیر همسطح، فانوس دریایی، چرخ و فلک و کوچه‌های خاکی پروژه‌هایی که معلق بین آسمان و زمین است و تحقق آنها برای شهروندان بوشهری آرزو شده‌است.

از آغاز فعالیت شورای پنجم شهر بوشهر تا به امروز سه شهردار و ۲ سرپرست سکان هدایت شهردرای بوشهر را عهده دار شدند و هر کدام در مدت مسئولیت خود در مدیریت شهری کلنگ آغاز پروژه‌هایی را زمین زدند اما عمر مسئولیت آنها کوتاه بود و کفاف رساندن طرح‌ها حتی تا نیمه را هم نداد، همین نبود ثبات مدیریتی کافی بود تا پروژه‌های ناتمام زیادی در سطح شهر بلاتکلیف رها شود.

این اواخر همزمان با بازداشت ۶ نفر از شورای ۹ نفره شهر و ۱۳ نفر از کارکنان شهرداری بوشهر بدلیل برخی مسائل مالی حتی کار به جایی رسید که روند جمع‌آوری پسماندهای شهری نیز به دلیل پرداخت نشدن مطالبات پیمانکار برای روزهایی مختل شد.

در حالی که مردم بوشهر از اعضای این دوره شورا  و شهرداران منتخب آنها انتظار اجرای پروژه‌های کلانی همچون شهربازی، پارکینگ‏‌های طبقاتی و کوچه‎های آسفالت را در مرکز استان خود داشتند.

با این چنین شرایطی آن هم در روزهایی که به گواه مسئولان شهرداری پرداخت حقوق این مجموعه نیز با مشکل روبرو شده و شرایط خاص اقتصادی هزینه تمام شده پروژه‌های شهری را چند برابر کرده‌است، بازگرداندن بارقه‌‏های روشن امید در دل مردمان شهر اندکی سخت است ولی غیر ممکن نیست.

با همه این اوصاف شهردار دیار قنات، قنوت و قناعت در این روزهای ناخوش شاید بتواند با قناعت در اعتبارات ناچیز با برآورده کردن خواسته‌های شهروندان بوشهری مرهمی بر زخم‌های کهنه آنها باشد و سایه یاس را از سر مدیریت شهری این شبه جزیره بردارد.

با دل بستن به روزهای خوب و باور به اینکه شهر را شهروندان می‎سازند باید همه برای داشتن شهری زیبا و پویا دست به کار شویم و در مجال کم باقی مانده و وضعیت نابسامان شهری دنبال مقصر نباشیم و نیرو و وقت را به بطالت هدر ندهیم.

نیازهای بوشهر از دیدگاه شهروندان 

یک راننده جوان که پس از چند دقیقه تلاش برای پارک کردن موفق به پارک دوبل در خیابان امام خمینی (ره) شهر بوشهر شد، نبود پارکینگ عمومی را مشکل اساسی در این شهر عنوان کرد و افزود: شهردار برای یک بار هم شده به خیابان‌‏های شلوغ بوشهر برای پارک کردن خودرو بیاید، بدون شک کمتر از ۱۰ دقیقه به کاستی ناشی از نبود پارکینگ عمومی در این شهر پی می‏‌برد.

محسن دشتی افزود: پارکینگ مکانیزه‌‏ای نیز در کنار مسجد جامع بوشهر برای ساماندهی وضعیت پارک خودروها در پایین دست بازار  این شهر احداث شد ولی چندین سال است که بهره‏‌برداری نشده و تبدیل به آرزو شده‌است.

وی اظهار کرد: در شرایط نبود اعتبار که اجرای پروژه‌ها را با مشکل روبرو کرده‌است، شهردار می‎تواند با دعوت از سرمایه‏‌گذاران بخش خصوصی پروژه‏‌های مهم چون پارکینگ‌های طبقاتی را به آنها بسپارد.

دیگر شهروند بوشهری نیز که دل پری از آسفالت‏‌های سینه چاک خیابان‌های شهرد دارد، ملتمسانه‌‏ خواستار لکه گیری آسفالت سطح شهر و پایان دادن به پرونده کوچه‌های خاکی شد.

مهدی افروززاده افزود: اینکه برخی از سوانح رانندگی سطح شهر به دلیل فرورفتگی و برآمدگی‌ها و چاله‌های آسفالت خیابان‌ها و معابر باشد به هیچ وجه زیبنده مرکز این استان نیست و باید به عنوان یک اولویت مهم در اسرع وقت نسبت به ساماندهی آن اقدام شود.

وی اضافه کرد: اجرای پروژه تقاطع غیر همسطح میدان مطهری نیز سرعتی لاک پشت وار دارد که انتظار است با تدابیر لازم زمینه تسریع احداث آن فراهم شود.

یک شهروند بوشهری گفت: این بندر اکنون در سواحل زیبا و بکر خود پلاژ برای شنای آقایان ندارد و با توجه به هزینه کم احداث انتظار داریم برای تابستان آینده این کاستی برطرف شود.

احمد رضایی افزود: محدوده دهکده گردشگری بوشهر با قابلیت توسعه چند برابر و احداث شهربازی مدرن می‎تواند پاسخی به آرزوهای دیرینه کودکان بوشهری باشد که تا پیش از رفتن آنها به سن جوانی بتوانند برای یک بار هم که شده لذت بازی در شهر بازی دیار خود را تجربه کنند.

محمد علوی زاده دیگر شهروند بوشهری اظهار کرد: در بوشهر همواره نبود یک شهر بازی استاندارد و پیشرفته احساس شده ولی هیچکدام از مدیران شهری به اجرای آن توجهی نداشتند.

وی گفت: سهم بوشهر از وسایل شهربازی تنها چرخ و فلکی بود که آن هم پس از گذشت چهار سال چرخیدنش برای کودکان این شهر در آسمان معلق مانده‌است.

یک دانشجوی کارشناسی عمران گفت: با وجود انبوه پروژه‌‏های ناتمام شهر بوشهر کاش شهردار جدید تا زمان ساماندهی آنها قید پروژه‏‌های جدید را بزند زیرا با به ثمر نرسیدن پروژه‏‌های کنونی اجرای طرح‌های  جدید مشکلات موجود را دوچندان می‎کند.

مهدی پاسالار افزود: تدوین بسته ساماندهی پروژه‌‏های ناتمام شاید به عنوان برنامه کوتاه مدت اولویتی برای شهر بوشهر باشد زیرا به نظر می‎رسد عمده آنها به طور متوسط در بازه زمانی ۶ ماهه امکان ساماندهی دارند.

یک هوادار فوتبال نیز اظهار داشت: حال که چندصباحی به آغاز لیگ دسته یک فوتبال کشور مانده کاش مسئولان شهر یکبار هم که شده برای همیشه تکلیف آغاز فعالیت یا انصراف تیم شاهین شهرداری بوشهر از این لیگ را یک سره کنند.

رضا دهقان افزود: اکنون که همه تیم‎های لیگ یک در حال برگزاری دیدارهای دوستانه برای حضور مقتدردانه در لیگ هستند زیبنده باشگاه سابقه دار شاهین نیست که تاکنون حتی سرمربی آن نیز انتخاب نشده‌است.

شهردار جدید بوشهر گفت: ساماندهی پروژه‌‏های نیمه‌‏تمام، مباحث فرهنگی، مسائل مرتبط با پایداری شهر بوشهر، محیط زیست، وصول مطالبات شهرداری از سایر دستگاه‌‏ها برای پیشبرد هر چه بهتر امور از اولویت‎های کاری‌ام در مدت فعالیت در این مسئولیت است.

حسین صالحیان افزود: در حوزه عمرانی که پروژه‎ها و ترافیک بخشی از آن است شهروندان اطمینان داشته باشند روند اجرای پروژه‎ها در بوشهر سرعت می‌‏گیرد.

وی بیان کرد: زمان نیز تا پایان این دوره شورا کوتاه است ولی به عنوان شهردار جدید برای این دوره شورا کار نمی‌کنم و با همکاری تمامی کارکنان شهرداری و همراهی مردم کار را پیش خواهیم برد.

صالحیان اظهار داشت: وصول مطالبات از ادارات و سازمان‎های مختلف از اولویت‌های شهرداری است که در این زمینه انتظار است همکاری و مساعدت لازم با شهرداری صورت گیرد.

وی ادامه داد: باید شرایط مبلمان شهری به صورت اختصاصی برای بوشهر تعریف و تلاش شود تا این شهر رنگ و لعاب مختص خود را داشته باشد.

صالحیان گفت: شهر بوشهر در پهنه کرانه خلیج فارس در همه کشور باید به عنوان الماس بدرخشد که برای تحقق این مهم باید تلاش‎ها چند برابر شود.

وی گفت: شهروندان بوشهری نیز مطمئن باشند که با سلامتی، شفافیت و ارائه خدماتی که برای رفاه مردم است حس امید موجود در آنها تقویت خواهد شد.

شهردار بوشهر در ارتباط با تعطیلی نشست‎های شورای شهر عنوان کرد: امیدواریم شرایطی فراهم شود تا نمایندگان مردم در شورا حضور داشته باشند زیرا حضور اعضای شورا برای شهردار قوت قلب است و زمینه ارتباط راحت تر شهردار با مردم را فراهم می‏‌کند.

صالحیان گفت: در موضوع ارتباط با مردم این مهم از طریق بازدید از محله‌ها انجام خواهد شد و مردم نیز باید با رویکرد مطالبه‌گری خواسته‌های خود را مطرح کنند.

وی اظهار کرد: با این روحیه مطالبه‌گری مجموعه مدیریت شهری نیز باید هر آن چیزی که در وجود خود دارد به شهروندان ارائه کند.

شهردار بوشهر ادامه داد: اکنون شرایط اقتصادی شهرداری نیز خاص است که امیدواریم با بدست آمدن انسجام شورا بتوان برای حل مشکلات گام اساسی برداشت.

وی افزود: با توجه به اینکه مدت باقیمانده تا پایان فعالیت شورا حدود ۱۱ ماه است ولی با هدف جبران کاستی‌ها در این مدت باید به اندازه ۲۲ ماه کار و تلاش صادقانه کرد.

صالحیان اظهار داشت: در بوشهر نیز پنجشنبه‌ها تعطیل است ولی شهرداری تعطیلی ندارد و باید همواره در مسیر ارائه خدمت به مردم گام برداشت.

استاندار بوشهر گفت: اکنون فرصتی برای شهردارجدید  بوشهر فراهم شده‌است که باید از این ظرفیت برای خدمت رسانی استفاده و در حدود یک سال زمان باقی مانده تا پایان فعالیت شورا شرایطی ایجاد کند تا شهروندان عملکرد او را به طور ملموس احساس کنند.

وی افزود: شهرداری بوشهر اگر مقداری پای کار باشد و همه کمک کنند استعداد دارد تا به عنوان گل سرسبد جنوب کشور بدرخشد زیرا  این ظرفیت با وجود ساحل منحصربه فرد در شهر بوشهر وجود دارد.

گراوند اظهار داشت: ساحل شهر بوشهر ساحلی کم نظیر در منطقه جنوبی است که باید از این ظرفیت بخوبی برای حوزه‌های گردشگری استفاده کرد.

وی افزود: امید واریم انتخاب شهردار جدید بوشهر آغازی جدید بر روند توسعه و آبادان روزافزون این شهر باشد.

استاندار بوشهر گفت: شهردارن باید همواره برای فرار از روزمرگی تلاش کنند و این را هم بدانند کار در اتاق شیشه‌‏ای جای هیچگونه نگرانی برای آنها نمی‌‏گذارد.

وی بیان کرد: استانداری بوشهر نیز از شهرداری مرکز استان به عنوان پیشان شهرداری‌های استان حمایت می‌کند زیرا با عملکرد موفق شهردار مرکز استان سایر شهرداران این استان نیز می‎‏توانند از شهردار الگوبرداری لازم را داشته باشند.

گراوند گفت: شهردار جدید بوشهر نیز چنانچه عملکردی جهادی داشته باشد می‏‌تواند خود را در اذهان شهروندان ماندگار کند.

وی بیان کرد: بخشی از پروژه‌هایی که مقرر بوده تا این زمان بهره‌برداری می‌شد و با تاخیر عجیبی مواجه و مورد نارضایتی شهروندان است باید هر چه سریع‌تر ساماندهی شود که در این مسیر باید همه مجموعه شهرداری همراه و همگام با شهردار جدید باشند.

استاندار بوشهر گفت: مجموعه استانداری نیز چنانچه روند مطلوب و مورد قبول در پروژه‎ها را مشاهده کند با تمام ظرفیت از شهرداری حمایت خواهد کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر