پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
«فکرشهر» گزارش می دهد:
فکرشهر ـ آذر حسینی: یک، دو، سه...؛ کم کم دارد تعداد خودکشی های این روزهای استان بوشهر از شمارش خارج می شود؛ از جمعه ـ 11 مهرماه ـ که خبر قتل یک دختر نوجوان دبیرستانی به نام «زهرا» در شهرستان کنگان منتشر شد و بعد هم خبر توسط خانواده و پلیس شهرستان تکذیب و گفته شد که خودکشی بوده تا روز شنبه که 26 مهرماه بود...
کد خبر: ۷۷۵۳۸
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶

فکرشهر ـ آذر حسینی: یک، دو، سه...؛ کم کم دارد تعداد خودکشی های این روزهای استان بوشهر از شمارش خارج می شود؛ از جمعه ـ 11 مهرماه ـ که خبر قتل یک دختر نوجوان دبیرستانی به نام «زهرا» در شهرستان کنگان منتشر شد و بعد هم خبر توسط خانواده و پلیس شهرستان تکذیب و گفته شد که خودکشی بوده تا روز شنبه که 26 مهرماه بود، یک کودک 11 ساله در دیر، یک نوجوان 16 ساله در کنگان، یک زن 47 ساله در دیر و یک جوان 21 ساله در جم نیز دست به خودکشی زده اند که به مرگشان منجر شده است و این تنها خودکشی هایی است که در جنوب استان بوشهر و روی میادین گاز و نفت ایران رخ داده و اگر خودکشی دختر 17 ساله در تنگستان یا پسر 25 ساله در دشتستان و... خودکشی هایی را که به مرگ منجر نمی شود، کنار بگذاریم، در مدت دو هفته، 5 خودکشی در جنوب استان بوشهر رخ داده که 4 مورد آن نوجوان و جوان بوده اند و با تایید مرگ زهرا در اثر خفگی، خودکشی سه مورد دیگر نیز با حلق آویز کردن، تایید شده است.

هر چند بررسی های مختلف روی این خودکشی ها ادامه دارد ولی نگاه اجمالی به سه مرگ اخیر که رسانه های کشور و حتی خارج از کشور هم به آن پرداختند، مسائل مالی و فقر اقتصادی را پر رنگ تر نشان می دهد؛ موضوعی که توسط برخی مسوولین از جمله نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان ها نیز تایید شده است.

پس از مرگ «زهرا»، خودکشی «سید محمد موسی زاده» 11 ساله کلاس پنجمی در 20 مهرماه در دیر، بازتاب بسیاری پیدا کرد، چرا که خانواده او می گفتند به خاطر نداشتن تبلت یا گوشی موبایل مناسب برای حضور در شبکه شاد و حضور مجازی در کلاس درس خودکشی کرده و آموزش و پرورش می گفت مدیر مدرسه به او گوشی داده بود و در اطلاعیه ای اعلام کرد که بر اساس «اعلام آموزش و پرورش شهرستان دیر و تحقیق و بررسی‌های میدانی و مستندات جمع آوری شده، متوفی از روز بازگشایی مدرسه‌ها در 15 شهریورماه تا روز حادثه بنا به درخواست ولی دانش‌آموز بدلیل شرایط کرونایی در مدرسه حضور نداشته و آموزش خود را از طریق شبکه شاد پیگیری می‌کرده‌است و در این مدت با استفاده از تلفن همراهی که مدیر مدرسه با هزینه شخصی در فروردین ماه 99 به وی اهدا کرده بود تا آخرین ساعت روز حادثه در سامانه شاد به صورت فعال و در کلاس‌های درس مجازی آنلاین شرکت داشته‌است». موضوعی که توسط پدر و مادر سید محمد رد شد. مادر او به خبرنگاران گفت: «فرزندم هیچ گوشی و تبلتی از آموزش و پرورش دریافت نکرده بود و آنها نباید به عموم مردم اعلام کنند که این حادثه به خاطر گوشی نبوده‌است. اعلام آموزش و پرورش مبنی بر اینکه گوشی تلفن همراه به ما تحویل داده‌است، واقعیت ندارد و ما تاکنون هیچ گوشی و تبلتی از آموزش و پرورش دریافت نکرده‌ایم». پدر سید محمد هم گفت: «دارای یک همسر و سه فرزند و زیر نظر بهزیستی دیر مستمری بگیر هستم و وضع مالی خوبی ندارم اما با این وضع هر چه در توانم بوده برای خانواده‌ام کم نگذاشته‌ام. فرزندم تنها یک گوشی داشت که خودم برایش خریداری کرده بودم و با آن تکلیف‌های مدرسه اش را انجام می داد تا اینکه در روزهای اخیر این گوشی خراب شد و از من خواست گوشی نو برایش تهیه کنم که قول دادم در اولین فرصت برای او خریداری کنم». او گفته که «با اینکه مدرسه هم اعلام کرد که برای دانش‌آموزان تبلت خریداری می‌کنیم اما تاکنون هیچ گوشی و تبلتی از مدرسه دریافت نکرده‌ایم».

به گزارش «فکرشهر»، هنوز خبر خودکشی «سید محمد» داغ بود و کارشناسان و رسانه های مختلف درباره آن اظهار نظر می کردند که خبر رسید یک نوجوان 16 ساله نیز در کنگان خود را حلق آویز کرده است. این خبر هم 25 مهرماه رسانه ای شد جایی که معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری بوشهر پیدا کردن دلیل این خودکشی را خواستار شد.

بر اساس خبرهای منتشر شده در این زمینه، این نوجوان که نامش رسانه ای نشده، اهل شهرستان کوهدشت استان لرستان بوده و با مادر و خواهران خود در کنگان ساکن بوده است؛ از دو سال پیش و به دلیل زندانی بودن پدر با محکومیت قتل عمد، با خانواده اش در خانه باغی ساکن بوده که در آن خودکشی کرده است. خانواده او از فقر اقتصادی و آسیب های  اجتماعی رنج می برده است و این نوجوان در یک کارگاه سنگ‌فروشی اشتغال داشته و در پی محکومیت و حبس پدر، از دو سال پیش ترک تحصیل کرده بود. 

در حالی که این خبر هنوز تازه بود و مجید خورشیدی ـ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر ـ در نشست بررسی علت بروز آسیب‌های اجتماعی در بین قشر کودک و نوجوان، بر تقویت مراقبت روانی و روحی کودکان و نوجوانان در برابر آسیب‌های اجتماعی تاکید داشت و می گفت «در همه وقایع و حوادث مسوولان باید پاسخگو باشند؛ خودکشی 2 کودک و نوجوان در شهرهای جنوبی استان بوشهر در کم تر ازیک هفته موضوع بزرگی است و نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده است و وقتی یک پدیده اجتماعی رخ می‌دهد متاسفانه احتمال الگوسازی و تسری به دیگران را نیز به دنبال خود دارد»، خبر رسید که یک جوان 21 ساله نیز در جم، خود را حلق‌آویز کرده است. این خبر هم 26 مهرماه منتشر شد. جوانی که در شهرستان جم به کارگری مشغول بوده است.

هر چند باید دقیق تر بررسی شود ولی تنها با مرور این سه خودکشی که در یک هفته رخ داده، مشکلات مالی و اقتصادی بیش از هر مساله دیگری متهم به نظر می رسید؛ موضوعی که توسط نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان ها نیز تایید شده است.

«سید علی اکبر فاطمی» با ابراز تاسف از این اتفاقات در استان بوشهر گفته که «از قبل نیز موارد قتل و خودکشی در شهرهای صنعتی استان بوشهر بوده که رسانه‌ای نشده اند و علت بیشتر این اتفاقات در استان به دلیل فقر مالی مردم و اختلافات خانوادگی است».

وی گفت: طبیعی است وقتی کارگران بی‌شماری از دورترین نقاط کشور با فرهنگ‌های متفاوت و به دلیل مشکلات اقتصادی یا مهاجرت در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند به مشکل برخورده و منجر به اختلافاتی میان آنها می‌شود که منجر به فساد اخلاقی، قتل و یا خودکشی می شود. به نظرم همه ما مسوولان به نوعی مقصریم. اما بیشتر از همه مقامات مسوول استانی، مسوولان منطقه ویژه عسلویه و نمایندگان مجلس هستند که از ابتدا باید به آسیب‌های صنعتی کردن منطقه بیشتر  دقت می‌کردند. بهتر است مسوولان سریع‌تر برای جلوگیری از این اتفاقات و حل مشکلات مردم به دادشان برسند.

به گزارش «فکرشهر»، هر چند بر اساس خبر منتشر شده از سوی روابط عمومی استانداری بوشهر، آمارهای بهزیستی و نیز نیروی انتظامی استان گویای آن است «به رغم وقوع تاسف بار پدیده های اخیر خودکشی در شهرستان های جنوبی، این پدیده در هفت ماهه سال جاری در مقایسه با سال گذشته افزایشی نشان نمی دهد»؛ اما خبر مرگ و خودکشی چهار نوجوان و جوان در شهرستان های جنوبی استان بوشهر آن هم به دلیل مشکلات مالی و فقر اقتصادی در جایی که پایتخت انرژی کشور محسوب می شود و بخش اعظم درامد کشور را تامین می کند، قابل تامل است. آمار و اظلاعاتی که طبق گفته مسوولان، قبلاهم بوده و افزایش و تغییری نداشته است و شاید اگر پیش از این، چنین مسایل و مشکلاتی رسانه ای می شد تا شاید مسوولین فکری برای حل آن ها کنند، این پدیده اجتماعی، الگوسازی و تسری به دیگران را به دنبال نداشت و از آن مهم تر، سن خودکشی به کودکان و نوجوانان نمی رسید. 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر