پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۷۷۶۱۰
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۷

فکرشهر: فوتبال در ایران بر خلاف دنیای مدرن و حرفه‌ای درآمدزا نیست. عایدی باشگاه‌ها از محل حق پخش تلویزیونی و بلیت‌فروشی «صفر» است. در عوض اما شرایط ناشی از کرونا، افزایش چشمگیر مخارج را به‌ دنبال آورده است؛ چنان که محاسبات نشان می‌دهد هر سفر معمولی به یک شهر دیگر برای برگزاری مسابقه بیرون از خانه، به‌ طور میانگین فقط ۲۰۰ میلیون تومان هزینه بلیت هواپیما به همراه خواهد داشت. این همان نقطه‌ای است که شاید باعث شود فوتبال ایران در مقابل کرونا وا بدهد.

به گزارش فکرشهر، روزنامه دنیای‌ اقتصاد نوشت: «از مدت‌ها پیش در مورد افزایش چشمگیر شیوع ویروس کرونا در نیمه دوم سال هشدار داده شده بود؛ پیش‌‎بینی تلخی که محقق شد و حالا خودش را در رکوردشکنی‌های پی‌درپی آمار بستری و مرگ‌ومیرهای ناشی از کووید-۱۹ نشان می‌دهد.

در چنین فضایی قرار بود مسابقات لیگ بیستم فوتبال ایران از روز دهم آبان آغاز شود. سازمان لیگ حتی برنامه دو هفته ابتدایی بازی‌ها را هم با ذکر زمان دقیق اعلام کرد اما حالا شروع لیگ بیستم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. آن چه تاکنون می‌دانیم به‌ طور مشخص این است که روز آغاز بازی‌ها از دهم به شانزدهم آبان موکول شد. سازمان لیگ دیروز این خبر را روی خروجی سایت رسمی‌اش گذاشت و البته اعلام کرد این تصمیم با ابلاغ محمداسد مسجدی، سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی اتخاذ شده است.

تعویق یک هفته‌ای معجزه می‌کند؟

آغاز مسابقات لیگ بیستم در حالی یک هفته به تعویق افتاده که بعید به نظر می‌رسد شرایط کشور از نظر شیوع کرونا در این یک هفته تغییر محسوسی داشته باشد. در حقیقت چشم‌انداز فعلی نشان نمی‌دهد شیوع ویروس مثلا شیب نزولی به خود گرفته باشد. به این ترتیب روشن نیست که شانزدهم آبان تاریخ قطعی آغاز مسابقات باشد. تمام مشکلاتی که امروز وجود دارد، یک هفته دیگر هم می‌تواند پابرجا باشد و همین مساله همه چیز را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد.

هر سفر هوایی، ۲۰۰ میلیون

در همین شرایط لیگ‌های فوتبال در دیگر نقاط جهان به شکل جدی در حال پیگیری هستند. حتی در آمریکا که شیوع ویروس رشد چشمگیری داشته و ۷۰ هزار نفر ظرف ۲۴ ساعت مبتلا شده‌اند، این مساله منجر به توقف لیگ MLS نشده است. در ایران اما «اقتصاد» پاشنه آشیل جدی فوتبال است. مساله اینجاست که فوتبال در ایران بر خلاف دنیای مدرن و حرفه‌ای درآمدزا نیست. عایدی باشگاه‌ها از محل حق پخش تلویزیونی و بلیت‌فروشی «صفر» است. در عوض اما شرایط ناشی از کرونا، افزایش چشمگیر مخارج را به‌ دنبال آورده است؛ چنان که محاسبات نشان می‌دهد هر سفر معمولی به یک شهر دیگر برای برگزاری مسابقه بیرون از خانه، به‌ طور میانگین فقط ۲۰۰ میلیون تومان هزینه بلیت هواپیما به همراه خواهد داشت. این همان نقطه‌ای است که شاید باعث شود فوتبال ایران در مقابل کرونا وا بدهد.

اگر شروع نمی‌کردیم...

امروز اما با موانعی که در مسیر آغاز لیگ بیستم به‌ وجود آمده، شاید باید خوشحال باشیم که در تابستان و زمان آرامش نسبی بیماری، مسابقات فصل گذشته را پی گرفتیم. به این ترتیب حداقل قهرمان لیگ و حذفی معرفی شده، چهره نمایندگان ایران در فصل آتی لیگ قهرمانان مشخص شده و پرسپولیس هم به فینال آسیا رسیده است. معلوم نیست اگر لیگ نوزدهم به امید رفع بیماری متوقف می‌ماند، الان چه شرایط متشنجی در فوتبال ایران به‌ وجود می‌آمد.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر