شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۷۷۴۱
شنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸

فکرشهر: «آیت‌ا... هاشمی، قهرمان صلح بود. نه به تعبیر نگارنده که به اذعان بسیاری از روسای کشورهای اسلامی و سایر ممالک جهان. از سودان و سنگال و سومالی تا بوسنی و عراق و لبنان. از تاجیکستان و افغانستان و پاکستان تا ارمنستان و آذربایجان و کویت!»

به گزارش فکرشهر، محمد محمودی دبیر سابق پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌ا... هاشمی در ادامه یادداشت خود در روزنامه «آرمان ملی» نوشت: هر جا آتش جنگی بلند می‌شد، نگاه‌ها متوجه آیت‌ا... هاشمی می‌شد تا چاره‌ای پیدا کند. رژیم صهیونیستی هم که بقای خود را در گرو جنگ‌افروزی در منطقه می‌دانست، سخت‌ترین روزگار خود را در همان ایامی گذراند که آیت‌ا... هاشمی قهرمان صلح منطقه بود. ایجاد رابطه بسیار گرم و برادرانه با عربستان، توسط آیت‌ا... هاشمی به‌گونه‌ای بود که صهیونیست‌ها در آن روزگار، حتی خوابِ برقراری رابطه با کشورهای اسلامی را هم نمی‌دیدند!

در چرایی تحقق تعبیر «قهرمانی‌صلح‌» بر نام هاشمی‌رفسنجانی، تحلیل‌های متفاوتی می‌توان ارائه داد ولی در خلاصه‌ترین تعریف باید گفت که صلح برای آیت‌ا... هاشمی نه یک تاکتیک مقطعی که یک فریضه دائمی بود و از همین جهت هم هر تلاشی را برای صلح یک عبادت برای خود می‌دانست، درست برگرفته از تعریف امام جعفرصادق (ع) که فرمودند: ما عَمِلَ امْرؤٌ عَمَلاً بَعدَ اِقامَةِ الفَرائِضِ خَیراً مِن اِصلاحٍ بَینَ النّاسِ یَقولُ خَیراً و یُنمی خَیراً. برای انسان عملی بعد از ادای واجبات بالاتر از اصلاح و آشتی‌دادن میان مردم نیست: عملش خیر و نیکو و نتیجه‌اش هم به‌خیر و نیکویی خواهد بود. (سفینه،ج ۲، ص ۴۰).

اینکه ما بعد از دوران طلایی برادری میان ممالک اسلامی در «دولت هاشمی» چگونه به امروز رسیدیم که حتی رئیس‌جمهوری ایران اسلامی برای حرف زدن از «صلح» به «اعدام» تهدید می‌شود، نیازمند یک بررسی تاریخی و آسیب‌شناسی همه‌جانبه است که از توان و مجال این مقال خارج است ولی نکته‌ای که جای تامل فراوانی دارد این است که چگونه در تمام این سال‌ها حتی از نمادسازی موضوع صلح هم در داخل کشورمان عاجز مانده‌ایم؟ واقعا چگونه سینماگری همچون مرحوم کیارستمی می‌تواند با ساخت چند فیلم، پیام‌آور صلح ایرانیان برای جهانیان شود ولی دولت آقای روحانی طی ۷ سال گذشته با وجود تمام تلاش‌های همه‌جانبه در این مسیر، از طراحی نشانی با عنوان «صلحِ اسلام» درمی‌ماند؟ چه راهی بهتر از این برای مبارزه با اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی در منطقه؟ چگونه می‌شود که ده‌ها شخصیت برجسته جهانی از یک شخصیت ایرانی - هاشمی‌رفسنجانی - با عنوان قهرمان صلح یاد می‌کنند ولی دولت اعتدال در بهره‌برداری و استفاده از این عنوان عاجز می‌ماند؟

به نظر می‌آید دولت آقای روحانی باید به نوعی این غفلت ۷ ساله را جبران کرده و حداقل در آخرین سال حضور و همراهی خود با مراسم سالگرد ارتحال آیت‌ا... هاشمی - که امسال با وجود کرونا به احتمال زیاد برگزار نخواهد شد - از قهرمان صلح ایران اسلامی به شکل شایسته‌ای تجلیل و نشان «صلحِ‌اسلام» را به پاسداشت خدماتش رونمایی کند تا پیامی باشد برای بازگشت همگانی به آشتی جمعی برای دوری از شر «شیطان قهر».

جان کلام را هم در این موضوع امام صادق (ع) فرموده‌اند: اذا التَقَی المُسلمانِ (بَعدالهِجران) اِصطَکَّتْ رُکْبَتا ابلیسَ و تَخَلَّعَتْ اَوصالُهُ و نادی: یا وَیلَهُ ما لَقِیَ مِن‌َ الثُّبورِ!. وقتی دو مسلمان بعد از (مدتی) هجران با یکدیگر آشتی می‌کنند زانوهای شیطان ابلیس (از شدت غصه آنچنان) به هم اصطکاک می‌کند و بند و بند او از هم جدا می‌شود که بلند فریاد می‌کند: ای وای بر من که چه‌ها بر سرم آمده! به هلاکت رسیدم! (لئالی‌الأخبار، ج ۲، ص ۲۱۵).

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر