شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر ـ مصطفی منفرد: در چند سال اخیر، مهاجرت بی رویه بومیان به خارج از جزیره خارگ که ناشی از عوامل گوناگونی بوده، باعث کاهش جمعیت آنها در این جزیره شده است؛ موضوعی که می تواند عواقب غیر قابل جبرانی در پی داشته باشد و بنابراین نیاز است مسوولان در راستای كاهش مهاجرت این قشر به شهرها، اقدامات عملی و راهكارهای مناسب و موثر به كار گیرند...
کد خبر: ۷۷۸۱۸
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۸

فکرشهر ـ مصطفی منفرد: در چند سال اخیر، مهاجرت بی رویه بومیان به خارج از جزیره خارگ که ناشی از عوامل گوناگونی بوده، باعث کاهش جمعیت آنها در این جزیره شده است؛ موضوعی که می تواند عواقب غیر قابل جبرانی در پی داشته باشد و بنابراین نیاز است مسوولان در راستای كاهش مهاجرت این قشر به شهرها، اقدامات عملی و راهكارهای مناسب و موثر به كار گیرند. 

به گزارش «فکرشهر»، ریاست شورای شهر خارگ در این باره آمار نگران کننده ای را مطرح کرد؛ طبق آمار اعلامی «یوسف وطن دوست»، جمعیت ساكن شهروندان جزیره خارگ در سال ۱۳۹۶ حدود ١٣ هزار نفر و در سال ٩٩ حدود ٨ هزار نفر است و به نظر می رسد در این سال ها، جمعیت ساکن خارگ چیزی حدود ۴ هزار نفر ریزش داشته است؛ نکته بسیار حائز اهمیت این امار این است که میزان قابل توجه ای از این آمار ریزشی مربوط به بومیان جزیره است.

جزیره خارگ با وجود نقش مهمی که در اقتصاد کشور دارد، سال هاست با مشکلات و کمبودهای زیادی دست به گریبان است و می‌طلبد مسوولان تلاش جدی برای رفع این مشکلات داشته باشند چرا که عدم رفع به موقع مشکلات زیر ساختی و همچنین قدیمی شدن مشکلات این شاهرگ حیاتی در بحث مهاجرت بومیان و شهروندان قدیمی این جزیره بی اهمیت نبوده و همین دلایل سبب شده تا روز به روز شاهد افزایش جمعیت غیربومی و کاهش قشر بومی در این جزیره باشیم .

یوسف وطن دوست ـ رییس شورای شهر خارگ ـ در این باره عنوان کرد: یكی از عوامل ریزش جمعیت و به طور ویژه در جزیره خارک مشكلات طرح امنیتی در حوزه ایاب و ذهاب است.

وی افزود: وضع كردن قوانین محلی بدون استفاده از نظرات صاحب نظران و كارشناسان محلی همچنین نادیده گرفتن مواضع شورای شهر در تصویب قوانین اینچنینی، بیشتر شدن مشكلات مردم را در پی دارد.

وطن دوست به «فکرشهر» گفت: خالی شدن جزایر از سكنه آسیب های زیادی را در پی دارد همانطور كه مقام معظم رهبری هم فرمودند، به جزایر بپردازید و زیرساخت ها را آماده كنید تا جزایر خالی از سكنه نشوند.

وطن دوست به این صحبت سردار تنگسیری ـ فرمانده نیرو دریایی سپاه ـ مبنی بر اهمیت راهبردی و سوق الجیشی جزایرخلیج فارس نیز اشاره کرد و افزود: ایشان فرمودند بنا داریم جزایر خلیج فارس را با ایجاد زیرساخت‌های مسکونی، برای سکونت مردم آماده کنیم و این فرمان فرمانده معظم کل قوا است که مردم در جزایر زندگی کنند.

وی اضافه کرد: جزیره خارگ نماد مقاومت، خودباوری و ایثار در کشور است و با وجود اینکه هر روز جزیره خارگ بمباران می شد اما با همت مردم و فعالان صنعت نفت این جزیره سرپا ماند و به نظر می رسد با اصلاح طرح امنیتی و برطرف كردن مشكلات زیر ساختی می توان مردم را جهت سكونت در جزیره تشویق كرد.
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر