شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۷۸۵۶
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۱

فکرشهر: دبیر دومین دوره جایزه ملی غزل حسین جلال‌پور گفت: داوری این دوره به دور از نگاه به اسم و رسم افراد، بر غزل پیشرفته و خلاقانه (آوانگار) متمرکز شده‌است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، حسن فرهادی روز سه شنبه در این ارتباط افزود: اگرچه نام حسین جلال‌پور به‌عنوان پژوهشگر، مصحح و ویراستار در ادبیات مطرح است و در فعالیت‌های ادبی و هنری خود از گونه‌های ادبی دیگر نیز حمایت کرد اما در شعر اعتقاد تام و تمامی به غزل داشت و از غزل‌سرایان آوانگارد بود و بر همین اساس در این دوره جایزه جلال پور به‌صورت تخصصی به غزل پیشرو خواهیم پرداخت.

وی اظهارداشت: فراخوان دومین دوره با محوریت غزل پیشرو  در سه بخش غزل، مجموعه‌غزل چاپ‌شده در یکی از سال‌های ۹۸ یا ۹۹، پژوهش، مقاله و پایان‌نامه در شهریور امسال منتشر شد.

دبیر دومین دوره جایزه ملی غزل حسین جلال پور گفت: گرامیداشت یاد و نام پژوهشگر و غزل‌سرای پیشرو حسین جلال‌پور در وهله اول و پس از آن شناخت و رشد خلاقیت‌ها و آفرینش‌های ادبی غزل‌سرایان جوان و آوانگارد کشور از عمده اهداف برگزاری این جایزه است.
وی بیان کرد: احتمال دارد در دوره‌های بعدی، شورای سیاست‌گذاری جایزه به این جمع‌بندی برسیم بخش‌های دیگری به جایزه افزوده یا کاسته شود اما باتوجه به جوایز دیگری که در استان از جمله جایزه ادبی بوشهر که به شعر آزاد و داستان اختصاص دارد برگزار شده،  بهتر دیدیم که در این دوره تنها به غزل بپردازیم

فرهادی افزود: دوره نخست این جایزه با اقبال خوبی ازسوی شاعران جوان مواجه و پذیرای ۷۰۰ اثر از سروده‌های آوانگارد و بدیع شد.

وی گفت: باتوجه به شرایطی خاصی که کرونا بر کشور حاکم شده‌است اما شاعران استقبال خوبی از این دوره کرده‌اند.

فرهادی ادامه داد: شاعران، پژوهشگران و ناشران برای ثبت نام در این رویداد ادبی به سایت دومین جایزه ملی غزل حسین جلال‌پور به نشانی  www.hjpa.ir مراجعه و آثار و مدارک مورد نیاز را بارگذاری و ارسال کنند.

دبیر دومین جایزه ملی غزل حسین جلال‌پور گفت: آثار ارسال‌ شده به دبیرخانه جایزه ۱ تا ۳۰ آذرماه سال جاری مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرد و  برگزیده‌ها در یکم دی‌ماه ۹۹ اعلام و آیین پایانی دومین جایزه ملی غزل  ۱۲ دی‌ امسال در بندرگناوه برگزار می‌شود.

وی یادآورشد: دبیرخانه دائمی جایزه ملی حسین جلال‌پور به نشانی استان بوشهر، بندرگناوه، صندوق پستی ۷۵۳۱۸۳۵۲ دایر شده‌است و متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن ۰۹۰۲۵۶۷۰۰۷۱ تماس برقرار کنند.

زنده یاد حسین جلال‌پور در سال ۱۳۵۵ در گناوه به دنیا آمد و  از شاعران غزل‌سرای جریان موسوم به غزل دهه ۷۰ بود که مجموعه " کلاغ بعد از کلاغ " یکی از کتاب‌های نمونه این جریان به‌شمار می‌رود.

این شاعر فقید در سال‌های اخیر مدرک دکتری ادبیات خود را از دانشگاه چمران اهواز گرفت و سال‌ها به‌عنوان رئیس گروه ادبیات دانشگاه آزاد بهبهان فعالیت داشت.

 تصحیح دیوان‌های اشعار محمدخان دشتی و خواجوی کرمانی از دیگر آثار این شاعر فقید است و علاوه بر آن نقدها و مقاله‌های علمی پژوهشی بسیاری از او  برجای مانده‌است.

حسین جلال‌پور در دهم فروردین ۱۳۹۸ در سانحه تصادف در محور خورموج ـ بوشهر درگذشت و در قطعه هنرمندان گناوه به خاک سپرده شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر