سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر: اما همان طور که در گذشته هم بیان شد، برنامه شاد دارای مشکلات متعددی است که دامن گیر معلمان و دانش آموزان شده و تدریس و آموزش و یادگیری را به شدت سخت نموده است اما حالا، علاوه بر مشکلات نرم افزاری و اینترنتی برنامه شاد متاسفانه شاهد برخی مسائل در حوزه تدریس در این بستر مجازی در برخی مدارس استان بوشهر هستیم که نیازمند بررسی و رفع این مشکلات از طرف اداره آموزش پرورش است...
کد خبر: ۷۷۹۰۸
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۵

فکرشهر ـ همایون فقیه: نزدیک به 10 ماه از شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور می گذرد و اثرات جبران ناپذیری بر سلامت و اقتصاد کشور گذاشته است که در این بین، نهاد آموزشی نیز از عوارض منفی این ویروس در امان نبوده و دامن گیر آنان شده به نحوی که آموزش های دانشگاه ها، مدارس و حوزه های علمیه همه به صورت مجازی برگزار می شود که در این میان، نهاد آموزش و پرورش بیشترین سهم را از این نوع آموزش دارد و با روی کار آمدن برنامه «شاد» در سال قبل و سال جدید تحصیلی، بستر آموزشی مدارس در این مدرسه مجازی ادامه پیدا کرده است.

اما همان طور که در گذشته هم بیان شد، برنامه شاد دارای مشکلات متعددی است که دامن گیر معلمان و دانش آموزان شده و تدریس و آموزش و یادگیری را به شدت سخت نموده است اما حالا، علاوه بر مشکلات نرم افزاری و اینترنتی برنامه شاد متاسفانه شاهد برخی مسائل در حوزه تدریس در این بستر مجازی در برخی مدارس استان بوشهر هستیم که نیازمند بررسی و رفع این مشکلات از طرف اداره آموزش پرورش است.

 نکاتی را در این مورد بیان می کنم:

یک: بخش بسیاری از قشر فرهنگی و دبیران عزیز و ارجمند از زمان شیوع این بیماری و آغاز تدریس در فضای مجازی با جان و دل و با تمام وجود خود، این آموزش ها را آغاز نمودند و به طور کاملا استاندارد در شاد تدریس می کنند که جای تشکر و قدردانی فراوان از این عزیزان وجود دارد.

دو: ولی در این بین تعدادی از معلمان هستند که شاید بخش کوچکی از جامعه فرهنگی را تشکیل بدهند ولی متاسفانه به جای اینکه خودشان درسشان را تدریس کنند، از فضای مجازی لینک های تدریس را گرفته و برای دانش آموزان در شاد می فرستند و می گویند این هم تدریس فلان درس. سوال نگارنده از مسوولین آموزش پرورش دشتستان و استان بوشهر این است که آیا این نوع تدریس قانونی است؟ آیا خلاف شرع و اخلاق نیست؟ آیا دانش آموزی که وظیفه اش احترام به معلم گذاشتن و درس خواندن به نحو احسن است و مهم تر این که شهریه پرداخت کرده است، باید تدریس سایر معلمان از لینک های اینترنتی و آپارات را ببینید یا فیلم و صوت تدریس معلم خود را؟

سه: چرا برخی از مدیران مدارس که وظیفه نظارت بر نحوه تدریس معلمان مدرسه تحت مدیریت خود را دارند، بر این مورد خیلی مهم نظارتی نمی کنند و اهمیتی نمی دهند؟ مگر حق دانش آموز نیست از تدریس معلم خود استفاده کند؟ چرا در زمان دریافت شهریه چنان سختگیرانه برخورد می کنند ولی نظارت مناسبی بر نحوه تدریس دبیران خود ندارند؟

چهار: همان طور که معلم از بیت المال حقوق دریافت می کند که تدریس کند که بسیار قدردان آنان هستیم و الحمدلله بخش بزرگی از قشر فرهنگی ما به بهترین شکل ممکن این مهم را انجام می دهند، ولی برای همان تعداد معدود که چنین تدریسی می کنند و لینک می فرستند، آیا حقوق دریافتی مشکل شرعی ندارد؟ 

پنج: انتظار می رود مسوولین محترم اداره آموزش پرورش بر برخی معلمان خود نظارت کافی داشته باشند که به استانداردترین شکل ممکن، تدریس کنند که این مهم برای دانش آموزان پایه های هفتم، دهم و دوازدهم از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است.

شش: مسوولین گرامی وزارت آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس اعلام کرده اند بخشی از دانش آموزان دسترسی به تلفن همراه هوشمند مناسب ندارند یا اینکه در صورت دارا بودن تلفن همراه از نرم افزار مناسب جهت برنامه شاد برخوردار نیستند و یا اینکه سرعت اینترنت آنان کم است و دلایل دیگر؛ و حال با توجه به این موارد انتظار می رود دبیران گرامی در زمان امتحان گرفتن از دانش آموزان زمان کافی و استاندارد را با توجه به این موارد در نظر بگیرند. با فرض و حدس اینکه امکان دارد دانش آموز تقلبی کند، نمی شود زمان استاندارد امتحان را کم کرد و این یک معضل اساسی برای آموزش مجازی است که باید دبیران گرامی به این نکته و موارد بیان شده توجه کافی کنند که این مورد نیز برای دانش آموزانی که امتحانات نهایی و سال آینده کنکور دارند، بسیار پر اهمیت است.

هفت: تعدادی از دانش آموزان فرهیخته و نمونه برای مدارس سطح شهر و برای اداره آموزش پرورش شهرستان دشتستان و استان بوشهر رتبه ها و مقام های متعددی آورده اند و این دانش آموزان باعث افتخار این استان و شهرستان هستند ولی متاسفانه با وجود اینکه اداره آموزش پرورش شهرستان و اداره کل استان از این برنامه ها و مقام های برتر در زمینه های مختلف اعم از ورزشی و قرآنی و عترت و... برای خود عملکرد و گزارش کاری ثبت کرده اند و با وجود وعده های متعدد، ولی متاسفانه هنوز از طرف اداره آموزش پرورش شهرستان دشتستان و اداره کل استان برای برخی از این مقام های برتر و دانش آموزان هدایای مناسبی ارائه نشده است و انتظار می رود هر چه زودتر بر قول و وعده های خود جامه عمل بپوشانند که مشوقی باشد برای سایر دانش آموزان و سال های بعد چرا که عملی کردن وعده ها نشان دهنده  مدیریت صحیح و مردم دار بودن مسوول مربوطه است.

در آخر مجدد نگارنده تشکر و قدردانی فراوان از دبیران و معلمان دلسوزی دارد که در این ایام کرونایی با تمام وجود در حال خدمت به جامعه و دانش آموزان هستند که مطمئنا همه اقشار جامعه زحمات این بزرگمهران را فراموش نخواهند نمود و انتظار می رود همان تعداد اندک دبیرانی که استاندارد و به طور صحیح در بستر مجازی شاد تدریس نمی کنند، رویه خود را تغییر داده و اداره آموزش پرورش شهرستان و استان به وعده های خود عمل نمایند؛ اگر این مسائل و مشکلات رفع نشد نگارنده مجدد پیگیر حق و حقوق دانش آموزان در مقام های بالاتر از شهرستان و استان خواهد بود.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
احسنتتت عالی بود
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر