جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۷۷۹۶۵
پنجشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۹

فکرشهر: «۱۳ سال پیش در چنین روزی قیصر امین‌پور درگذشت؛ در همه این ۱۳ سال، علاوه‌ بر پرداخت‌های سخیف و مبتذل تصویری از شعر او، بازار انتساب شعرهای جعلی به او نیز داغ بوده است.»

به گزارش فکرشهر، روزنامه جام جم نوشت: «سال گذشته که شعری منتسب به قیصر امین‌پور در یکی از کتاب‌های کمک‌درسی ناشری گردن‌کلفت منتشر شده بود، با کوروش ساسانی که روان‌درمانگری است علاقه‌مند هنر و ادبیات و چند اثر داستانی هم ترجمه کرده است، هم‌کلام شدم تا بپرسم ملت واقعا از چه روی چنین می‌کنند. خب، ماجرا از فضای مجازی هم فراتر رفته بود و انتساب جعلیات به یک شاعر به انتشار در یک کتاب کمک‌درسی که قاعدتا با شمارگان فراوان هم منتشر می‌شوند، رسیده بود. ساسانی آن روز دو انگیزه را برای جاعلان فهرست می‌کرد: یکی این‌ که ماجرا اقتصادی است و جاعلان می‌خواهند از لحاظ مالی منتفع شوند: «شبکه‌های اجتماعی میل به تایید شدن و در اینجا لایک‌ گرفتن را در کاربران خود تقویت کردند. این، از منظر اقتصادی نیز قابل بررسی است؛ لایک و دنبال‌کننده می‌گیرند تا بعدها از راه صفحه‌شان تبلیغ و به همین فراخور درآمد کسب کنند. کسانی که متن یا شعری را به نام دیگران جعل می‌کنند، می‌توانند از همین مسیر و با این انگیزه وارد عمل شوند و طرفدار جمع کنند.»

اما انگیزه دیگری که او رصد کرده بود چه بود؟ این‌ که می‌خواهند دیده شوند: «گاهی هم ممکن است آدم‌ها در شبکه‌های اجتماعی برعکس عمل کنند؛ یعنی ابتدا چیزی بنویسند و به نام شاعری بزرگ منتشرش کنند و پس از مدتی که آن نوشته خوب در شبکه‌های اجتماعی چرخید و دست به دست شد، ادعا کنند که آن متن را آنها نوشته‌اند و به نام دیگران منتشر شده است. به این صورت ابتدا با انتساب متنی که نوشته‌اند به شاعری معتبر، مشروعیت می‌گیرند سپس ادعا می‌کنند نوشته از آن خودشان است. این انگیزه، خلاف انگیزه نخست که بیشتر اقتصادی به نظر می‌رسد، مبتنی است بر میل آدم‌ها به بیشتر دیده شدن.»

قیصر امین‌پور، از شاعران محبوب جاعلان است؛ در شبکه‌های اجتماعی و به‌ویژه اینستاگرام، بارها سطرهایی آبکی به عنوان شعر او منتشر شده‌ و دست به دست شده است. او در این بلا تنها نیست و حسین پناهی و سیمین بهبهانی و چند شاعر دیگر هم جزو محبوب‌ترین‌ها هستند. البته گفتیم که قیصر، دچار بلایی دیگر هم شد و شعری منتسب به او از کتابی کمک‌آموزشی هم سر درآورد. خب وقتی شاهد سلطه شبکه‌های اجتماعی هستیم و حتی روزنامه‌نگارها و محقق‌ها هم از داده‌های مردمی منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی بدون صحت‌سنجی استفاده می‌کنند، از نویسنده آن کتاب نیز انتظاری نمی‌رفت. و این البته باز هم پایان ماجرای قیصر در اینستاگرام نیست.

معروف‌ترین شعرهایی که قیصر ننوشت!

بین متن‌های متعددی که در شبکه‌های اجتماعی به قیصر نسبت داده شده، پنج متن بیش از بقیه دیده شده و تن شاعر را در گور لرزانده است.

حالا اگر بروید در سایت یا کانال تلگرامی کمپین مبارزه با انتشار جعلیات نام قیصر را سرچ کنید، این پنج شعر را می‌یابید؛ پیش از این به پویش مبارزه با نشر جعلیات پرداخته‌ایم؛ کارزاری که زیر نظر استادان دانشگاه، دانشجویان ادبیات و تاریخ و خانواده چند شاعر که بیشتر در معرض آسیب جعل قرار گرفته‌اند، اداره می‌شود. بهار مشیری، آنا پناهی، علی بهبهانی، زردشت اخوان ثالث و آیه امین‌پور که دختر قیصر است، از اعضای این پویش هستند.

این پنج متن جعلی را مرور کنیم:

در ستایش دوره‌گرد

«یاد دارم در غروبی سرد سرد

می‌گذشت از کوچه ما دوره‌گرد

داد می‌زد: کهنه‌قالی می‌خرم، دست دوم، جنس عالی می‌خرم

کوزه و ظرف سفالی می‌خرم

گر نداری، شیشه خالی می‌خرم» و الی آخر.

ته ماجرا هم نوشته‌اند: «شعر از زنده‌یاد قیصر امین‌پور. دوستان عزیز این پست را گذاشتم تا هنگام خرید عید یاد کسانی که دستشان خالی است هم باشید هر چند اندک... .»

چگالی‌شناسِ شاعران

«آدم‌هایی هستند در زندگی‌تان

نمی‌گویم خوبند یا بد...

چگالی وجودشان بالاست...

افکار

حرف‌زدن

رفتار

محبت‌داشتن‌شان

و هر جزئی از وجودشان امضادار است...

یادت نمی‌رود

هستن‌های‌شان را...

بس که حضورشان پررنگ است

رد پا حک می‌کنند، اینها روی دل و جانت...

بس که بلدند باشند...

این آدم‌ها را، باید قدر بدانی...

وگرنه دنیا پر است از آن دیگر

بی‌امضاهایی که شیب منحنی حضورشان، همیشه ثابت است...

بعضی از آدم‌ها ترجمه شده‌اند

بعضی از آدم‌ها فتوکپی آدم‌های دیگرند

بعضی از آدم‌ها با چند درصد تخفیف به فروش می‌رسند

بعضی از آدم‌ها فقط جدول و سرگرمی دارند

بعضی از آدم‌ها خط‌خوردگی دارند

بعضی از آدم‌ها را چند بار باید بخوانیم تا معنی آنها را بفهمیم

بعضی از آدم‌ها را باید نخوانده کنار گذاشت

از روی بعضی آدم‌ها باید مشق نوشت

از روی بعضی آدم‌ها جریمه!!!»

و الی آخر. و امضا کرده‌اند که شعری است زیبا از قیصر امین‌پور! شعر را از صفحه طرفداران یکی از بازیگران سینمای ایران برداشته‌ایم و البته که بارها در ده‌ها صفحه بازنشر شده‌ است. قیصر چگالی‌شناس هم بوده است. نمی‌دانید بدانید!

گاهی هم این‌طور می‌شود

«گاهی گمان نمی‌کنی ولی خوب می‌شود

گاهی نمی‌شود که نمی‌شود که نمی‌شود

گاهی بساط عیش خودش جور می‌شود

گاهی دگر تهیه به دستور می‌شود

گه جور می‌شود خود آن بی‌مقدمه

گه با دو صد مقدمه ناجور می‌شود

گاهی هزار دوره دعا بی‌اجابت است

گاهی نگفته قرعه به نام تو می‌شود

گاهی گدای گدایی و بخت با تو یار نیست

گاهی تمام شهر گدای تو می‌شود

گاهی برای خنده دلم تنگ می‌شود

گاهی دلم تراشه‌ای از سنگ می‌شود»

و الی آخر. اسماعیل امینی، شاعر و طنزپرداز از بین جعلیاتی که به قیصر امین‌پور منتسب می‌شود، همین متن را مثال زده است.

برای عید نوروز؛ قربانت: قیصر امین‌پور!

«دیرگاهی است که افتاده‌ام از خویش به دور!

شاید این عید به دیدار خودم هم برسم»

زیرش هم نوشته‌اند: «تک‌بیتی از قیصر امین‌پور برای عید نوروز. این دو مصرع جعلی، از پرطرفدارترین جعلیات منتسب به قیصر امین‌پور است و به‌ ویژه این‌ که بارها همراه با تصاویری آبکی و ژست‌های مکش‌ مرگ ما از دختران و پسران همراه شده است.

قیصر در همکاری با شهرداری منطقه یک شیراز!

«من پاییز را جارو می‌کنم

زمستان را پارو می‌کنم

تابستان را می‌شویم

تا همیشه بهار باشد

من رفتگرم

آفتاب و آب و باد

همکاران من هستند

اما کاش می‌توانستم

دل‌های مردم را هم آب وجارو کنم...»

زیر پست هم نوشته‌اند که شعر از قیصر امین‌پور است و این مزخرفات را با عکس پاکبان زحمتکش شهرداری منطقه یک شیراز همراه کرده‌اند.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر