جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۷۹۸۹
جمعه ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴

فکرشهر: رئیس دفتر مرکز اطلاع‌رسانی دارو و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مسمومیت با قرص برنج عوارض جبران‌ناپذیری دارد.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، سهیل افرازی اظهار داشت: نکته بسیار مهم آن است که بسیاری از موارد مرگ ناشی از قرص برنج در اثر تنفس گاز سمی آزادشده از کیسه‌های حاوی غلات، حبوباتی و خرما بوده است که دانسته یا ندانسته برای دفع آفات در داخل کیسه قرص برنج قرار داشته است و در داخل منزل نگهداری شده است.

وی تصریح کرد: به علت تمایل کشاورزان به مصرف این سم جهت نگهداری محصولات به ویژه در مصارف خانگی یا نیمه‌صنعتی و در اثر ناآگاهی جامعه و تقاضای این سم و قاچاق این فرآورده از کشور‌های همسایه و بازار سیاه این سم در کشور وجود دارد.

افرازی افزود: در بسیاری از موارد، فروش این سم در بازار سیاه و غیرقانونی گزارش‌شده است و همچنین عرضه فرم قرص سم فسفید آلومینیوم یا قرص برنج در فروشگاه‌های عرضه‌کننده سموم دفع آفات نباتی و همچنین عطاری‌های، تخلف محسوب می‌شود و مشمول مجازات است.

وی با بیان اینکه در استان بوشهر نیز گاهی افراد جهت نگهداری خرما از قرص برنج استفاده می‌کنند که بسیار خطرناک است ادامه داد: فرآورده‌های دورکننده آفات برنج و دیگر غلات و همچنین خرما که جهت مصارف خانگی طراحی و تولید می‌شوند، اکثراً حاوی عصاره سیر، تالک و نمک طعام بوده و ممکن است با نام قرص سیر یا نام‌های دیگر معرفی شوند، اما ازآنجایی‌که فاقد ماده سمی فسفید آلومینیوم هستند، کاملاً بی‌خطر بوده و به صورت قانونی به فروش می‌رسند.

دکتر افرازی بیان کرد: این قرص‌ها که به عنوان قرص دفع آفات با منشأ گیاهی شناخته می‌شوند، فاقد اثرات سمی و کشنده برای انسان بوده و مصرف آن در انسان بی‌خطر محسوب می‌شود.

وی گفت: بی‌اشتهایی، بی‌قراری، تحریک‌پذیری، گیجی، سرگیجه، لرزش، دوبینی، عدم تعادل، تنگی نفس، درد‌های شکمی، تهوع، استفراغ، در پاره‌ای موارد استفراغ و یا مدفوع سیاه‌رنگ، تعریق، ضعف و بی‌حالی، افت شدید فشارخون، کاهش برون ده قلبی شایع‌ترین علائم و نشانه‌های بالینی مسمومیت با قرص برنج هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر