جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۸۳۹۳
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰

فکرشهر: جوان خرم‌آبادی که دو روز با اجرای حکم قصاص فاصله داشت، با اطلاع‌رسانی روزنامه «شرق» و کمک نیکوکاران از چوبه دار رهایی یافت.

به گزارش فکرشهر، «شرق» در ادامه نوشت: این جوان شش سال پیش به اتهام قتل دوست صمیمی خود محکوم به قصاص شده بود و درحالی‌که فقط دو روز تا اجرای حکم فاصله داشت، یک فعال اجتماعی با خبرنگار «شرق» تماس گرفت و درخواست کمک این زندانی را اعلام کرد. پس از آن تلاش‌ها برای نجات مرد محکوم آغاز شد.

سال ۱۳۹۳ درپی پیداشدن جسد جوانی در بیابان‌های خرم‌آباد، پلیس آگاهی این شهر تحقیقات خود را برای شناسایی عامل یا عاملان قتل آغاز کرد. در این میان، پلیس به جوانی به نام محسن که از دوستان صمیمی مقتول بود، مظنون شد. محسن پس از اطلاع از مرگ دوست صمیمی خود، در مراسم عزاداری او به‌شدت ابراز غم و اندوه کرد و به رسم لرها رخت عزا پوشید و البسه و ماشین شخصی خود را گِل گرفت و اقدام به تهیه بنر و اعلامیه ترحیم برای دوست ازدست‌رفته‌اش کرد. همین امر باعث جلب توجه و ظن کارآگاهان جنایی پلیس خرم‌آباد شد و آنها محسن را دستگیر کردند و تحت بازجویی قرار دادند. پس از ۴۰ روز، محسن به قتل دوست صمیمی خود با کمک چند نفر دیگر اعتراف کرد. بنا بر مستندات پرونده، محسن در دفاع از خود در دادگاه گفت: «اعتراف من در اداره آگاهی تحت فشار شرایط بازجویی بوده و من هیچ‌گاه تصور قتل هیچ انسانی به ذهنم خطور نکرده است».

با این‌حال اقرار صریح محسن در اداره آگاهی برای دادگاه ملاک قرار گرفت و او محکوم به قصاص با چوبه دار شد. پس از آن تلاش ریش‌سفیدان و بزرگان دو طایفه قاتل و مقتول برای ایجاد صلح و سازش بین دو خانواده و جلب رضایت اولیای‌دم مقتول آغاز شد و سرانجام اولیای‌دم اعلام کردند با دریافت مبلغ یک میلیارد تومان به‌عنوان خون‌بها، از اجرای حکم قصاص منصرف خواهند شد و به این منظور تا پایان یکم آبان به خانواده متهم فرصت تأمین مبلغ خون‌بها را دادند. با تلاش خانواده محسن، ۸۸۰ میلیون تومان با فروش منزل مسکونی و زیورآلات زنانه تأمین شد، اما اعضای این خانواده در تأمین ۱۲۰ میلیون تومان باقی‌مانده در تنگنا قرار گرفتند.

با انتشار گزارش «شرق» و شبکه‌های اجتماعی، مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان در کمتر از دو روز تأمین شد و این جوان خرم‌آبادی از چوبه دار رهایی یافت. مادر درمانده این جوان نجات‌یافته که پیش از تأمین مبلغ دیه درخواستی اولیای‌دم دچار اضطراب و نگرانی بسیار شده بود، پس از تأمین دیه اولیای‌دم با ارسال یک پیام صوتی درحالی‌که دیوار بغض گلویش فرو ریخته بود، از خبرنگاران روزنامه «شرق»، یک فعال اجتماعی به نام مریم کارگردستجردی و هم‌وطنان نیکوکار قدردانی کرد و گفت: «مردم نیکوکار هم‌وطن به خدا نمی‌دانم با چه زبانی از شما تشکر کنم. شما فرشتگان ناجی پسر من هستید. اگر شما نبودید، من دیگر پسرم را نمی‌دیدم. خدا را به آبروی حضرت محمد (ص) قسم می‌دهم از زندگی‌تان خیر ببینید و هیچ‌وقت مثل من گرفتار نشوید. من پسرم را به لطف و بزرگواری شما دارم. شما بهترین مردم روی زمین هستید».

رضایت اولیه اولیای‌دم مقتول در شورای حل اختلاف شهرستان خرم‌آباد در حضور اعضای شورا ثبت شد و مراحل آزادی این زندانی پس از ثبت رسمی در محضر به جریان خواهد افتاد. انتظار می‌رود پس از ثبت رسمی این رضایت‌نامه در روز شنبه ۱۷ آبان و تسلیم رضایت‌نامه به اجرای احکام شهرستان خرم‌آباد، حکم آزادی زندانی صادر و متهم به قتل از زندان آزاد شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر