پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ سیاست غلط وزارت نفت در واگذاری فرودگاه ها
فکرشهر ـ سید فریور موسوی: بحث انتقال فرودگاه های وزارت نفت به شركت فرودگاه ها وناوبری ایران مدت هاست نقل محافل خبری و صنعت هوانوردی ایران و كاركنان ناراضی این فرودگاه ها شده است، دراین میان گفته می شود اداره برخی از این فرودگاه ها كه به فرودگاه های بومی لقب یافته اند، كار شركت فرودگاه ها و ناوبری ایران نخواهد بود و كاركنان ناراضی كه سال ها به اداره این فرودگاه ها مشغول هستند، به راحتی از كار خود كنار نخواهند رفت!
کد خبر: ۷۹۴۵۳
شنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴

فکرشهر ـ سید فریور موسوی: بحث انتقال فرودگاه های وزارت نفت به شركت فرودگاه ها وناوبری ایران مدت هاست نقل محافل خبری و صنعت هوانوردی ایران و كاركنان ناراضی این فرودگاه ها شده است، دراین میان گفته می شود اداره برخی از این فرودگاه ها كه به فرودگاه های بومی لقب یافته اند، كار شركت فرودگاه ها و ناوبری ایران نخواهد بود و كاركنان ناراضی كه سال ها به اداره این فرودگاه ها مشغول هستند، به راحتی از كار خود كنار نخواهند رفت!

نگاهی به فرودگاه های وزارت نفت

وزارت نفت 9 فرودگاه ملکی دارد که شامل فرودگاه های جم، کنگان، خارگ، عسلویه (خلیج فارس) در استان بوشهر، سیری و لاوان در استان هرمزگان، مسجد سلیمان و آغاجاری در استان خوزستان و گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد می شود. همچنین شرکت نفت با راه اندازی شرکت هواپیمایی نفت در 85 سال قبل و با نام «خدمات هوایی نفت» به عنوان قدیمی ترین ایرلاین غیر نظامی کشور که بعدها در سال 1371 به «هواپیمایی نفت» تغییر نام یافت، اقدام به جابه جایی فعالان شرکت نفت در مناطق و سکوهای نفتی می کرد. سپس این مجموعه در سال 1372 به «شرکت خدمات حمل و نقل هوایی ایران نفت» تغییر نام داد اما مجددا در سال 1388 نام آن به شرکت هواپیمایی نفت تغییر کرد؛ سپس با عنوان خصوصی سازی، آن را به صندوق بازنشستگی صنعت نفت واگذار کردند؛ نهایتا نیز این شرکت هواپیمایی سال گذشته با تغییر نام از نفت به کارون، تنها با 300 میلیارد تومان که یک سوم آن نقدی و مابقی اقساط بود، به یک فروشنده مبل در اهواز (بخش خصوصی) واگذار شد.

اما آن قدر گفتیم و نوشتیم اما نه گوش شنوایی بود ونه فریاد رسی! پس از درگیری های فراوان اداری و حمایت تمام قد از كاركنان خدوم و فنی فرودگاه شهدای جزیره خارگ، متاسفانه باخبرشدیم كه واگذاری این فرودگاه كوچك و نقلی به شركت فرودگاه ها و ناوبری ایران قطعی شده و در هفته های آینده كارفرمای این فرودگاه كه هم اكنون وزارت نفت و شركت پایانه های نفتی ایران است، به شركت فرودگاه ها و ناوبری ایران تغییر خواهد كرد و كاركنان فنی و دوره دیده این فرودگاه می بایستی در واحدهای دیگر شركت پایانه های نفتی ایران مشغول به كار شوند؛ كاركنانی كه برای هر یك از ایشان، ساعت ها كلاس های آموزشی و هزینه های هنگفت صرف شده تا به این جا رسیده اند و در بعد فنی و فرودگاهی به مدارج بالایی دست یافته اند!

برای روشن شدن موضوع و درك بهتر ماجرا بایستی گفت: 
جرقه این انتقال از صحبت های مدیرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبری ایران زده شد كه «سیاوش امیرمکری» با اعلام خبر این انتقال ها اظهار داشت: «بر اساس توافق صورت گرفته، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در برنامه زمان‌ بندی شده، باید نسبت به معرفی و استقرار نمایندگان خود به عنوان سرپرست 8 فرودگاه شامل خلیج فارس عسلویه ـ معرفی و مشغول به كار شد!!! ـ، ماهشهر، خارگ، سیری، لاوان، بهرگان، گچساران و آغاجری اقدام کند كه انتصاب سرپرست فرودگاه خلیج فارس عسلویه نیز در این راستا بود. امیرمکری گفت: با توجه به هماهنگی های صورت گرفته، پلیس فرودگاه نیز در فرودگاه‌های مذکور جایگزین سازمان حراست شرکت ملی نفت با اولویت فرودگاه خلیج فارس خواهد شد و کارکنان سازمان حراست صنعت نفت نیز تحت مدیریت نماینده پلیس فرودگاه‌های کشور ماموریت خود را انجام می‌دهند. وی با بیان اینکه سازمان منطقه ویژه انرژی پارس حداکثر تا 30 آبان ماه موظف به پرداخت بدهی سنواتی سرویس هوانوردی به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است، اظهار داشت: این سازمان همچنین باید نسبت به بررسی، تایید و انعقاد قرارداد یکساله (از ابتدای سال جاری تا انتها) برای ارائه خدمات مذکور اقدام کند. به گفته امیرمکری، پس از استقرار سرپرستان فرودگاه‌ها، برآورد الزامات و هزینه های مورد نیاز برای فراهم شدن حداقل استانداردهای هوانوردی، حداکثر در سطح خدمات فعلی با همکاری و تایید شرکت فرودگاه ها، سازمان هواپیمایی کشوری، «اصلان كاظم پور» مشاور صنعت نفت در امور هوانوردی، هواپیمایی و فرودگاهی تهیه و همراه با برآورد هزینه‌های جاری و عملیاتی و لحاظ درآمدهای فرودگاه برای تامین اعتبار به شرکت ملی نفت ایران ارائه می‌شود. مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران همچنین گفت: راهبری، مدیریت، اداره ایمنی و امنیت تمامی امور فرودگاه‌های مذکور با کلیه امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی شاغل (مورد نیاز به تشخیص شرکت فرودگاه‌ها) از تاریخ 30 بهمن ماه با ایجاد تمهیدات لازم و استقرار پلیس فرودگاه ها به نمایندگان این شرکت واگذار و تفویض می‌شود. وی اظهار داشت: بر این اساس تمهیدات لازم برای تامین امکانات اداری، تدارکاتی و رفاهی برای استقرار کارکنان شرکت فرودگاه‌ها و نیروی انتظامی به عهده صنعت نفت (شرکت های تابعه) و با همکاری همه جانبه مسوولان شرکت های نفتی است. امیرمکری یادآور شد: بر اساس توافقات صورت گرفته، پرداخت همه هزینه های قراردادهای جاری فرودگاه فی مابین شرکت های نفتی و پیمانکاران ذیربط و هزینه‌های مربوط به بهسازی و استانداردسازی فرودگاه‌های مذکور در 3 ماه آینده بر عهده صنعت نفت است و در خصوص تمدید یا تجدید قراردادهای مذکور با نظر سرپرستان تعیین و با تفویض اختیارات انجام شده توسط شرکت ملی نفت ایران پرداخت خواهد شد.

بدون شك در این تغییرات، نوك پیكان حملات كاركنان بی كارشده فرودگاه های خارگ، آغاجاری، گچساران، سیری، لاوان و عسلویه به سمت و سوی «اصلان كاظم پور» نشانه خواهد رفت چرا كه وی به عنوان مشاور وزیر در امور هوانوردی وهواپیمایی و فرودگاهی وزارت نفت، عامل اصلی این انتقال ها است و سال ها به دنبال این مهم بوده است! «اصلان كاظم پور» همان مقام مهم وزارتی است كه در پشت پرده به همراه «شریعتی» ـ استاندارخوزستان ـ باعث فروش و واگذاری شركت هواپیمایی نفت به یك تاجر و مبل فروش اصفهانی و خوزستانی شد و عاملی شد تا قدیمی ترین ایرلاین ایرانی از حمایت كانون صندوق بازنشستگان صنعت نفت دست كشیده و كاركنان بازنشسته را با مشكلات عدیده ای مواجه نماید تا جایی كه صندوق كانون های بازنشستگی نفت همه هفته با برگزاری جلسات اعتراضی نسبت به حق و حقوق خود از وزیر نفت مطالبه نمایند! 

و اما... فرودگاه شهدای جزیره خارگ كه یك فرودگاه درجه G بوده و از نظر كاربردی در حد و حدود اطلاع رسانی (INFORMATION) است، هیچگونه بازدهی برای شركت فرودگاه ها و ناوبری ایران نداشته و تخواهد داشت؛ اما این فرودگاه می تواند پول خوبی را به جیب این شركت و برخی مشاوران دلسوزش واریز نماید... 

در آخرین بررسی های انجام شده، برآوردهای مالی برای بهبود چالش ها و مشكلات فعلی فرودگاه شهدای خارگ كه مربوط به تیرماه سال 1399 است، رقمی معادل 2308800000000 ریال، یعنی حدود دویست و سی میلیارد تومان بوده است كه در حال حاضر و با تغییرنرخ ارز؛ می توان حدس زد كه این رقم تا چه حدودی تغییركرده است! 

حال جای یك سوال باقی می ماند و آن این كه فرودگاهی كه این همه هزینه برای ساخت وساز فنی، امنیتی، ایمنی و زیرساختی اش بودجه نیاز دارد، تامین این مبالغ از سوی كدام نهاد یا ارگان خواهد بود و شركت فرودگاه ها وناوبری ایران كه مدیران عامل اسبق آن بارها با ارسال نامه های متعدد به وزرای وقت راه ترابری و شهرسازی از پیامدهای ناگوار قبول مسوولیت واگذاری فرودگاه های نفت و هزینه بر بودن آنها به دلایل مختلف سخن گفته و شدیدا مخالف این انتقال ها بوده اند، حال چه شده كه این شركت «دایه دلسوزتر از مادر» شده و انتقال این فرودگاه ها كه بارها گفته شد برای آنكه برای بهره بردارآن یعنی وزارت نفت تنها یك كاربری داشته و فاقد زیرساخت های ارتقا و حتی تجاری شدن آنها است و برای شركت فرودگاه ها و ناوبری ایران به صرفه نیست كه آنها را زیر پوشش خود قراردهند، اینك تقبل این وظیفه سنگین را نموده اند؟ در این میان دكتر «كرباسیان» به عنوان مدیرعامل شركت ملی نفت ایران چرا و چگونه ساكت مانده است؟ نگرانی ها و فریاد های بعدی كاركنان صنعت نفت در این فرودگاه ها را چه كسی پاسخگو خواهد بود؟ در این اوضاع تحریمی و بی پولی وعدم خرید نفت (مثل گذشته)، چرا و به چه دلیلی شركت پایانه های نفتی ایران می بایستی سالانه مبالغ هنگفتی به جیب شركت فرودگاه ها و ناوبری ایران واریز نماید؟ مگر نه این كه این فرودگاه هم اكنون و سالهاست كه بدون دردسر و حتی یك حادثه، یكی از فرودگاه های ایمن ایران است وكاركنان آن از برترین و جوان ترین نیروهای آموزش دیده سازمان هواپیمایی كشور هستند، پس دلیل این تغییرات و انتقال چیست؟ 

متاسفانه وزیر نفتمان كه سالهاست در خواب ناز تشریف دارند و به این موارد دخول نمی نمایند، اما بایستی بدانند كه دود آتش زیر خاكستری كه ایشان به همراه جناب اصلان كاظم پور روشن كرده اند، خیلی زود به چشمشان خواهد رفت! كاركنان خدوم صنعت نفت درنمی تابند كه این گونه با آنها و احساسات آنها و شخصیتشان بازی شود... اما در پایان و با یك حساب سرانگشتی بایستی گفت: واگذاری فرودگاه های نفت به شركت فرودگاه ها و ناوبری ایران باعث نارضایتی و دلسردی كاركنان صنعت نفت شده و انگیزه را در آنها خواهد كشت و جوابگوی تمامی این رخدادها، شخص اصلان كاظم پور، مشاور وزیر نفت در امور هوانوردی و امور فرودگاه های این وزارتخانه خواهد بود.
 

نظرات بینندگان
A.n
|
-
|
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
 یکپارچه سازی فرودگاهی  و واگذاری امور فرودگاههای نفت  به متولی  تخصصی  یعنی شرکت فرودگاهها وناوبری هوایی ایران یک حرکت ملی بوده وقطعا ازنظر اقتصادی وایمنی صنعت هوانوردی ،خروجی خوبی رابه همراه خواهد داشت
مانی
|
-
|
يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
باسلام.با گذشت بیش از یک سال عدم کارایی این واگذاری کاملا بر همگان مشخص شده است و هم اینک این فرودگاه‌ها  در بلاتکلیفی محض قرار دارند .پاسخ این نابسامانی را آقایان دارابی و کاظم پور باید بدهند که با کدام تفکر و با عجله و بدون  بررسی های لازم و صرفا با معرفی یک سرپرست واگذاری را کلید زدند و  بسرعت زمانهای اعلام شده جهت تکمیل زنجیره واگذاری سپری و اقدامی نشد.الان تقریبا این طرح شکست خورده ولی بنا بدلایل نامعلومی هم چنان مقاومت هوایی در جهت بازگشت فرودگاه‌ها به وزارت نفت  مشاهده می شود.شخص کاظم پور که  کارمند و حقوق بگیر شرکت فرودگاه‌ها است نمی تواند حافظ منافع نفت باشد و عملکرد سی ساله ایشان نیز همین موضوع را تایید می کنند.مدیران مناطق هم بدلیل نداشتن تخصص و رعایت مصالح خود اعتراضی نمی کنند و متخصصان هوانوردی نفت نیز بدون پناه فقط افسوس میخورند.اقای کاظم پور لطفا بعد از شصت سال کار و این همه آسیب رسانی به صنعت نفت  خودت برو وگرنه همه کارشناسان فرودگاههای نفت دنبال برنامه ریزی درجهت  افشای اعمال جنابعالی هستن.نصیحت می کنم برو و ول کن دیگه.فرصت چندانی نداری.یا علی
بنده خدا
|
-
|
دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
خداوندا  خودت جای حق نشستی؛  اقایان که ۶۰ سال کار میکنن خواهش میکنم بکشید کنار . جوانان با هزار امید و ارزو درس خوانده اند باید حرص بخورند یااز ایران بروند ؛ اخه چرا سیر نمیشید میدونم هزینه های زندگی لاکچری خودتون و بجه هاتون خیلی بالاست اما تو این  چند سال خیلی جمع کردید که کفاف زندکی پادشاهانه شما رو می کنه ؛ از خدا بترسید
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر