پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۹۶۴۹
سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۶

فکرشهر: سرپرست مدیریت بهزیستی شهرستان بوشهر در نشست خبری با خبرنگاران پیرامون عملکرد و فعالیت های بهزیستی بوشهر گفت و گو کرد.

به گزارش فکرشهر، آرزو منوچهری اظهار کرد: بهزيستی سازمان فرهنگی، اجتماعی و امدادی است که به منظور گسترش رفاه اجتماعی، حفظ ارزش ها وکرامات والای انسانی، خدمات اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری به آحاد مردم ارائه می دهد.  

وی بیان کرد: جامعه هدف بهزیستی معلولین و اقشار آسیب پذیرجامعه بوده که در حال حاضر جمعیت تحت پوشش مدیریت بهزیستی  11090 نفر مددجو و توانخواه هستند. 

وی ادامه داد: کمک هزینه های موردی سالیانه جهت مددجویان عبارت است از: ودیعه مسکن،  بلاعوض، ازدواج، لوازم ضروری، انشعاب آب، برق، گاز، موادغذایی، لوازم زندگی، بیمه خویش فرمایی و کارفرمایی، پوشاک، وسایل کمک توانبخشی، کاشت حلزون، حق پرستاری، کفن و دفن، غربالگری شنوایی، تامین و تعمیر وسایل کمک توانبخشی آرتز و پروتز، بیمه آتیه فرزندان بی سرپرست و بد سرپرست، امرار معاش، و.. را شامل می شود.

منوچهری گفت: مدیریت بهزیستی شهرستان بوشهر دارای حوزه‌های تخصصی  پیشگیری، اجتماعی و توانبخشی است که به اقشار آسیب پذیر جامعه خدمات می دهند. 

در ادامه گفت و گو با وی را می خوانید: 

نظر خود را در ارتباط با بحث های اخیر پیرامون ساماندهی مدیریت مهدکودک ها ارائه بفرمایید. 

دوره مهد کودک به عنوان طلایی ترین دوره تعلیم و تربیت است که در حال حاضر در کشور چندین نهاد در حوزه مهد کودک تصمیم گیرنده هستند که ضرورت دارد یک نهاد واحد مسئولیت صدور مجوز راهبری و مدیریت محتوایی را عهدار باشد. 

برنامه هایی که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی معلولین (3 دسامبر) در نظر گرفته شده است رابطه ارائه کنید. 

حوزه توانبخشی شهرستان بوشهر به مناسبت گرامیداشت روز جهانی معلولین با توجه به بحران کرونا و عدم امکان برگزاری برنامه ها به صورت حضوری با کمک انجمن های معلولین و سازمانفرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری برنامه‌های متنوعی برنامه ریزی شده که بطو مثال می توان از تقدیر از معلولین موفق، مسابقات از توانمندی های آن ها وغیره نام برد.

 بهزیستی برای افراد تحت پوشش یا کارکنان در بخش آموزش چه برنامه هایی  دارد؟

دفتر آموزش سالانه بر اساس نیازسنجی در حوزهای مختلف شهرستان ها و معاونت های بهزیستی استان نسبت به برنامه ریزی جهت کارکنان و گروه هدف اقدام می کند که آموزش های گروه هدف بیشتر توسط معاونت پیشگیری انجام می شود. 

آموزش منجر به اشتغال برای زنان سرپرست خانوار در بهزیستی به چه نحوی است؟

اشتغال زنان سرپرست خانوار به عهده دفتر زنان در حوزه امور اجتماعی است که به چند صورت انجام می شود. یکی از طریق کمک هزینه های گروه های همیار، که تعدادی از زنان سرپرست خانوار تشکیل گروهی می دهند و باهم کاری را راه اندازی می کنند. دوم، از طریق معرفی به مراکز فنی حرفه ای جهت آموزش و اخذ مدرک جهت تسهیلات اشتغالزایی که برای دریافت تسهیلات اشتغال زایی و مشاغل خانگی به حوزه اشتغال معرفی می شوند. تعدادی نیز برای معرفی به شرکت ها و کارخانه ها  جهت کار معرفی می شوند که اخیرا تعداد زیادی به شرکت تولید ماسک در بوشهر معرفی شدند. 

برای مدیریت معتادین گمنام پس از سالم شدن چه برنامه ریزی انجام شده است؟ 

نظر به اینکه نظارت بر معتادین گمنام  برعهده بهزیستی است با ایجاد کمپ های اقامتی، آموزش در کنار سم زدایی و مهارت پروری در دستور کار قرار دارد و پس از گذراندن دوره درمان و بدست آوردن سلامتی کامل تسهیلات اشتغال با نظارت بهزیستی دریافت می کنند و همچنین اشتغال گروهی و معرفی به کارفرمایان جهت بکارگیری در مشاغل نیز صورت می پذیرد. 

همکاری خیرین با بهزیستی به چه صورت است؟

استان بوشهر به داشتن مردمان نوعدوست و خیر زبانزد خاص و عام می باشد، نمونه بارز آن مشارکت  خیرین بوشهر در مراکز شیرخوارگاه، فرزندان بی سرپرست، نگهداری معلولین و سالمندان که بیشتر کمک ها به صورت تامین مواد غذایی است. امیدواریم که در زمینه ساخت و تامین مسکن نیز از کمک های خیرین گرامی بهره مند شویم.  

مدیریت کودکان کار تحت چه فرآیندی صورت می پذیرد؟

مرکز اورژانس اجتماعی پس از شناسایی و تشکیل پرونده برای کودکان کار جهت ساماندهی امور مربوط به خانواده و کودک اقدام می کنند که این کار باهماهنگی سازمان های ذیربط امکان‌پذیر است که دادگستری، نیروی انتظامی، شهرداری، آموزش و پرورش و... از ارگان هایی هستند که اغلب با ما همکاری دارند؛ البته کودکان سر چهارراه ها و میدان ها را نمی توان کودک کار نامید در اصل آن ها از متکدیانی هستند که در قالب دست فروشی گدایی می کنند که اکثرا از اتباع  خارجی هستند. 

فعالیت اورژانس اجتماعی به چه نحو است؟

از  ویژگی های  مهم ارائه خدمات در اورژانس اجتماعی تخصصی  بودن، به موقع بودن و در دسترس بودن است تا از این طریق ارائه خدمات اجتماعی به مردم محدود به زمان و مکان نشود.

از برنامه های اورژانس اجتماعی فعالیت های مرکز مداخله در بحران های فردی، خانو ادگی و اجتماعی است. پایگاه خدمات اجتماعی خط تلفن اورژانس اجتماعی(123) خدمات سیار اورژانس اجتماعی است.

گروههای هدف مرکز عبارتند از: زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند، کودکان خیابانی و کار، همسران آزار دیده، کودکان آزار دیده، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل و سایر افراد در کلیه سنین که در شرایط بحرانی ویژه قرار دارند. 

بحث آموزش قبل از ازدواج به چه صورت مدیریت می شود؟

آموزش پیش از ازدواج سعی دارد که پیش از اینکه افراد در گیر قرار داد مذهبی بین فردی و قانونی شوند با وجوه مختلف این قرداد آشنا شوند که قبلا این آموزش در خانواده ها داده می شد اما تغییرات سریع دنیای کنونی و نیازهای جدید باعث شده که بخشی از آموزش ها در نهادهایی خارج از خانواده انجام شود که این آموزش‌ها توسط روانشناسان آموزش دیده در معاونت پیشگیری انجام می شود.

توصیه پایانی خود خطاب به مردمان استان و اصحاب رسانه را بیان کنید. 

مردم در برابر مشکلات قوی باشند. در خصوص مددجویان نظر به اینکه وضعیت مسکن در بوشهر نامساعد است خیرین گرانقدری که در این زمینه می توانند رهگشا باشند، از هیچ کمکی دریغ نکنند و همچون موارد دیگر کمک حال مددجویان تحت پوشش این نهاد باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر