جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۹۷۷۴
پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۵

فکرشهر: بسیاری از مردم از تنگناهای اقتصادی ناله و فریاد دارند و خواهان دستگشایی در این زمینه هستند. خدا در قرآن راهکارهایی برای گشایش اقتصادی داده است که یکی از آنها صدقه دادن از داشته‌ها است؛ یعنی هر کسی از هرچه دارد مقداری را انفاق کرده و در راه خدا صدقه دهد. از جمله خدا در قرآن می‌فرماید: بر توانگری است که از دارایی خود انفاق و هزینه کند؛ و هر که روزی‌اش تنگ باشد، باید از آنچه خدا به او داده انفاق و خرج کند. خدا هیچ‌کس را جز به اندازه آنچه به او داده است تکلیف نمی‌کند. خدا به‌زودی پس از دشواری، آسانی فراهم می‌کند. (طلاق، آیه ۷)

به گزارش فکرشهر، «کیهان» در ادامه نوشت: هر چند که این آیه درباره چگونگی انفاقات مالی و هزینه‌کردن مال نسبت به واجبات نفقه است ولی یک معنای عامی‌ دارد که هر کسی اگر از آنچه دارد انفاق کند، از حالت عسر و تنگنا به حالت یسر و آسانی می‌رسد.

در این راستا امیرمومنان علی (ع) می‌فرماید: إذَا أَمْلَقْتُمْ فَتَاجِرُوا الله بِالصَّدَقَهِ؛ هرگاه در تنگنا  و کمبود به‌ویژه تغذیه افتادید به‌وسیله  صدقه، با خدا تجارت کنید. (نهج‌البلاغه‌، حکمت ۲۵۸)

املاق از ملق به معنای خورشت غذا است؛ یعنی کسی که خورشت ندارد و از رفاه برخوردار نیست، می‌بایست از همان داشته‌هایش با صدقه به تجارت بپردازد تا وضعیت اقتصادی‌اش بهبود یابد و به رفاه برسد. ملتی که می‌خواهد به رفاه و آسایش برسد و از تنگناهای اقتصادی برهد می‌بایست اهل تجارت با صدقه و انفاقات در راه خدا باشد.

برچسب ها: فکرشهر صدقه تجارت
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر