پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۹۸۱۲
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۲

فکرشهر: برای پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ در محیط‌های عمومی با ریسک بالا چه کنیم؟

به گزارش فکرشهر، روزنامه جام جم نوشت: «با افزایش احتمال ابتلا به کووید-۱۹ همزمان با سرد شدن هوا، این روزها بسیاری از شهرها در وضعیت نارنجی و قرمز از نظر همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های ناشی از این بیماری قرار دارند. اما همچنان بسیاری از شهروندان به دلایل شغلی، پیگیری و انجام امور اداری و بانکی یا خرید مایحتاج خانه ناگزیر به تردد در مکان‌های عمومی هستند. از اینها گذشته، بسیاری از افراد خواه‌ناخواه از خانه‌نشینی با وجود خطر جدی ابتلا به کرونا گریزانند. از این رو با سیداحمد فلاح، کارشناس مسئول بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت شمال تهران گفت‌وگو کرده‌ایم تا با اصولی که شهروندان برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در مناطق عمومی شهر باید رعایت کنند، آشنا شویم. بی‌شک رعایت نکات بهداشتی و ایمنی از سوی متصدیان هر حوزه‌ای برای تضمین سلامت عمومی حائز اهمیت است که به آن نیز در نوشتار دیگری خواهیم پرداخت.

مترو و اتوبوس سواری به سلامت

فلاح رعایت نکات زیر را برای پیشگیری از کرونا هنگام استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی لازم دانست:

گروه‌های پرخطر شامل افراد با سنین بالای ۶۵، بیماران قلبی - عروقی، بیماران مبتلا به دیابت، ریوی مزمن، مبتلایان به فشار خون بالا و افراد دچار ضعف سیستم ایمنی می‌شود که این گروه‌ها حتما باید از ماسک سه‌لایه استفاده کنند. از دست دادن با یکدیگر بپرهیزید. قبل از سوار شدن و بعد از پیاده‌شدن از وسیله نقلیه، دست‌ها را با موادضدعفونی‌کننده پایه الکلی ضدعفونی کنید. از تماس دست قبل از شست‌وشو و ضدعفونی با صورت خودداری کنید. دست‌ها باید به مدت ۲۰ثانیه با آب و صابون شسته شوند. از دستکش‌های نخی یا یکبار مصرف استفاده کنید. پرداخت وجوه باید الکترونیکی انجام شود و از دادن و گرفتن پول نقد خودداری شود. رانندگان و مسافران حتما از ماسک استفاده کنند. هنگام تماس با دستگیره‌های تاکسی، اتوبوس و سطوح مترو و هنگام عطسه یا سرفه کردن از دستمال کاغذی استفاده کنید. شیشه‌ها و دریچه‌های موجود در این گونه وسایل باید باز یا نیمه باز باشد. خودداری از خوردن غذا در این محیط‌ها و عدم استعمال دخانیات را کم اهمیت نشمرید. از صحبت در طول مسیر خودداری کنید.

استفاده ایمن از سرویس‌های بهداشتی اداره‌ها

به گفته فلاح رعایت موارد زیر به‌ویژه در همه‌گیری کووید-۱۹ در این مکان‌ها ضروری است:

شست‌وشو و گندزدایی مرتب سرویس‌های بهداشتی طی دو مرحله جداگانه انجام شود. بعد از گذاشتن در توالت فرنگی، سیفون آن را بکشید تا ویروس‌ها و میکروب‌ها در هوا پخش نشود. سیستم لوله‌کشی صابون مایع و دستمال کاغذی در توالت‌ها و سرویس‌های بهداشتی نصب شود. سطل، دستمال‌ها و وسایل نظافت و گندزدایی سرویس‌های بهداشتی باید مجزا باشد. وسایل نظافت پس از هر بار استفاده گندزدایی شود. سطل آشغال دردار پدالی در محل قرار گیرد. هواکش محل روشن باشد.

اگر ناگزیر از مراجعه به بانک هستید

بسیاری از افراد، به‌خصوص قدیمی‌ترها از انجام کارهای بانکی به‌ صورت الکترونیکی ناتوان هستند. به همین علت فلاح، نکاتی را برای حفظ ایمنی در صورت مراجعه به بانک‌ها گفت:

از دست دادن با یکدیگر پرهیز کنید. استفاده همگانی از ماسک تنفسی سه‌لایه را جدی بگیرید. مدام دست‌ها را ضد عفونی کنید. مواجهه چهره به چهره با کارکنان را کاهش دهید. فاصله حداقل یک متر از دیگران را رعایت کنید. از روش‌های انجام غیر حضوری درخواست‌ها بیشتر استفاده کنید. استفاده از لوازم‌تحریر شخصی و استفاده‌نکردن از خودکار مشترک را جدی بگیرید. در صورت استفاده از استامپ، قبل و بعد از استفاده دست‌ها را ضد عفونی کنید.

از حضور طولانی‌مدت در فضای بسته داخل بانک پرهیز کنید. هنگام استفاده از دستگاه خودپرداز یا دستگاه نوبت‌دهی در شعب از تماس مستقیم با دکمه‌های آن پرهیز و از دستکش یا دستمال استفاده کنید. کارت بانکی یا تلفن‌ همراه خود را در اختیار دیگران قرار ندهید. ازدست زدن به صورت، چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید. در صورت شلوغی بانک تا وقتی نوبت شما اعلام می‌شود در بیرون از بانک بمانید.

آداب استفاده مطمئن از آسانسور

خیلی‌ها این روزها از سوار شدن به آسانسور پرهیز می‌کنند. با این حال با رعایت موارد زیر از سوارشدن به آسانسور نهراسید:

بهتراست رو به دیوار بایستیم تا در تماس چهره به چهره دیگران قرار نگیریم. استفاده از دستمال کاغذی یا دستکش برای تماس با دکمه‌های آسانسور لازم است. رعایت فاصله حداقل یک متر با یکدیگر در داخل کابین آسانسور الزامی است. در صورت افزایش تعداد نفرات و رعایت‌نشدن فاصله از آسانسور پیاده شوید. استفاده از ماسک در آسانسور و پرهیز از صحبت کردن داخل آسانسور را مد نظر داشته باشید. مجهز بودن آسانسور به سطل زباله ضروری است. برای تهویه بهتر است هواکش نیز روشن باشد.

داروخانه‌ها هم ایمن نمی‌مانند

داروخانه‌ها از پرترددترین مکان‌ها در این روزها هستند که تقریبا گذر همه به آن می‌افتد. پس این موارد را در صورت مراجعه به داروخانه رعایت کنید:

فاصله یک تا دو متر برای پیشگیری از انتقال بیماری رعایت شود. (رعایت فاصله ایمن بین مراجعه‌کننده، نسخه‌پیچ و سایر کارکنان به میزان حداقل یک متر). از تجمع افراد در داروخانه با افزایش تعداد کارکنان جلوگیری شود. متصدیان صندوق تا جای ممکن از دریافت مستقیم وجه خودداری کنند. استفاده از میز و صندلی جداگانه در گوشه‌ای از سالن یا محوطه داروخانه برای رعایت فاصله الزامی است. استفاده از سامانه نوبت‌دهی الکترونیک برای ممانعت از ایستادن در صفوف و ایجاد ازدحام لازم است. در صورت امکان بدون دستکش از تحویل داروها خودداری شود. به علائم و توصیه‌های بهداشتی نصب شده در محل توجه کنید. در صورت شلوغی تا آماده‌شدن نسخه، بیرون از داروخانه بمانید.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر