شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۰۴۶۰
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸

فکرشهر: مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی استان بوشهر گفت: ۴۹۱ تیم حمایتی، مراقبتی و نظارتی در قالب طرح شهید حاج قاسم سلیمانی با هدف مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ به شیوه محله و خانواده محور در این استان فعال هستند.

به گزارش فکرشهر، دکتر مراد علی فولادوند روز چهارشنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: از این تعداد ۱۶۶ تیم مراقبتی، ۱۴۳ تیم حمایتی و ۱۸۲ تیم نظارتی هستند که از اول آذر ماه درشهرستان‌های ۱۰ گانه استان بوشهر مشغول خدمات رسانی به گروه‌های مختلف مردم هستند.

وی اضافه کرد: از اول آذر تاکنون  ۱۷۴ میلیون ریال کمک نقدی و ۱۹۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال کمک معیشتی به نیازمندان مناطق مختلف استان بوشهر کمک رسانی شده است.

به گفته فولاوند، همچنین در این مدت تیم‌های نظارتی نیز ۳۷۰ بازرسی مشترک انجام داده و ۹۶ نفر از کسبه که پروتکل‌های بهداشتی را مراعات نکرده اند اخطار دریافت کرده و چهار مورد نیز پلمب مغازه انجام شده است.

وی یادآورشد: باتوجه به اینکه طرح شهید حاج قاسم سلیمانی با مشارکت سازمان بسیج مستضعفان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود در این راستا ۵۰۰ نفر از بسیجیان استان در تیم‌های مختلف به خصوص تیم‌های نظارتی و حمایتی سازماندهی و مشغول ارائه خدمت هستند.

فولادوند ادامه داد: طول مدت اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در مرحله  نخست چهار ماه است که با هدف قطع زنجیره انتقال ویروس و افزایش رعایت پروتکل‌ بهداشتی، رهگیری و رصد فعال حداقل به میزان  ۸۰ درصد در یک ماه و ۹۰ درصد در سه ماه است.

وی کاهش بستری به میزان ۳۰ درصد در یک ماه و ۵۰ درصد در سه ماه و پوشش حمایتی از گروه‌های حمایتی از گروه‌های در معرض خطر به میزان ۵۰ درصد در یک ماه و ۹۰ درصد در سه از  دیگر هدف‌های طرح شهید حاج قاسم سلیمانی است.

فولادوند اضافه کرد: طرح شهید حاج قاسم سلیمانی حاصل عقد یک تفاهم نامه بین سازمان بسیج مستضعفان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و قرار است در قالب این طرح استان‌ها و شهرستان‌ها به صورت محله و خانواده محور مورد ارزیابی قرار گیرند.

وی گفت: در این طرح از کمک و همیاری هلال احمر، شهرداری، صدا و سیما، نیروی انتظامی، تشکل‌های مردم نهاد و خیران نیز استفاده می‌شود.

رئیس جامعه بسیج پزشکی استان بوشهربا اشاره به تشکیل قرارگاهی به ریاست استاندار در مرکز استان یادآور شد: در هر شهرستان کمیته‌های چهارگانه حمایت و قرنطینه، رهگیری و مراقبت، آموزش همگانی و پایش و نظارت تشکیل و براساس دستورالعمل شهرها و روستاها بلوک بندی یا محله بندی شده اند. 

وی در خصوص تیم‌های مراقبتی گفت: این تیم‌ها از پزشک، پرستار یا بهیار یا مراقب سلامت تشکیل و به غربالگری جمعیت محله زیر پوشش پرداخته و با مراجعه به خانواده ها به بررسی افراد دارای علائم مشکوک می‌پردازند و نتیجه اجرای این طرح تشخیص بیماری یا نمونه گیری از فرد مشکوک برای تشخیص قطعی است و در نهایت افراد بیمار به قرنطینه در منزل توصیه شده و تیم مراقبتی مربوط بطور مرتب آنها را رهگیری می‌کند.

فولادوند اضافه کرد: در راستای پیشگیری از انتقال ویروس به افراد جدید سوابق تماس‌های نزدیک افراد بیمار و همچنین افراد دارای علائم مشکوک یا تست مثبت مورد شناسائی قرار گرفته و از آنها نیز نمونه گیری بعمل می آید؛ چنانچه علائم فرد حاد بوده و پزشک تشخیص دهد بیمار نیاز به ارجاع به بیمارستان دارد ضمن هماهنگی با اورژانس ۱۱۵ بیمار بوسیله آمبولانس به بیمارستان منتقل می شود.

وی ادامه داد: چنانچه افراد قرنطینه شده و خانواده آنها به دلیل قرنطینه بودن و امکان خروج از منزل نداشته باشند تیم‌های حمایتی که متشکل از جوانان بسیجی بوده و به فرماندهی فرمانده پایگاه بسیج محله تشکیل شده اند به یاری فرد قرنطینه شده شتافته و کمک‌های معیشتی و دیگر نیازمندی‌های وی را برطرف می‌کنند.

فولادوند بیان کرد: همچنین تیم‌های نظارتی هر محله نیز متشکل از افراد بسیجی یا هلال احمر هستند که با سرپرستی کارشناس بهداشت محیط یا حرفه ای مرکز بهداشت همان محله به امر نظارت بر اصناف و کسبه پرداخته و چگونگی اجرای پروتکل‌های بهداشتی را در اصناف محله زیر پوشش خود مورد بازرسی و نظارت قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه محل تیم‌های حمایت در پایگاه بسیج محله و تیمهای مراقبتی و نظارتی در مرکز جامع سلامت یا پایگاه سلامت محله مستقر می‌شوند، گفت:آنچه موفقیت طرح شهید سلیمانی را تضمین می‌کند میزان استقبال و همکاری مردم استان با تیم‌های سه گانه مستقر در محله های شهر و روستاها است.

رئیس جامعه بسیج پزشکی استان بوشهر اضافه کرد: چنانچه در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی همه افراد دارای علامت یعنی افرادی که تست مثبت دارند و افراد دارای علائم مشکوک را جدا و آنها را در خانه و یا در صورت لزوم در نقاهتگاه‌هایی که به همین منظور تدارک دیده شده قرنطینه شوند، در عمل زنجیره انتقال ویروس قطع و اپیدمی کنترل می‌شود.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر  کل موارد مثبت از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان بوشهر تاکنون تعداد ۱۷هزارو ۱۵۴ نفر نفر بوده است.

سعید کشمیری یادآورشد: مجموع جان‌باختگان کووید ۱۹ در استان بوشهر تا ۲۵  آذرماه ۸۲۸ مورد بوده است که از این تعداد ۸۲۲ نفر مورد مثبت قطعی و ۶ نفر مورد مشکوک بوده‌اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر