پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۱۳۰۰
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۳

فکرشهر: شبکه سی‌ان‌ان با انتشار گزارشی درباره اعزام بمب‌افکن‌های بی‌ـ۵۲ آمریکا به خاورمیانه، گفته است در وزارت دفاع آمریکا درباره تهدیدهای احتمالی ایران در سالگرد ترور سردار سلیمانی اختلاف نظر وجود دارد.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، روز گذشته، چهارشنبه ۳۰ دسامبر / ۱۰ دی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو فروند بمب‌افکن بی‌ـ‌۵۲ با توانایی هسته‌ای با پرواز مستقیم و با سوخت‌گیری هوایی از پایگاهی در ایالت داکوتای شمالی راهی خاورمیانه شدند.

در بیانیه سنتکام آمده بود:

«اعزام این دو هواپیما حاوی پیامی روشن در مورد بازدارندگی به هر کسی است که بخواهد به آمریکایی‌ها یا منافع آمریکا آسیب وارد کند.»

ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده سنتکام نیز اعلام کرد که آمریکا با این اقدام خواسته است نشان دهد که «در صورت بروز هرگونه اقدام تجاوزگرانه‌ای علیه شهروندان و منافع آمریکا» آماده است و از قدرت پاسخگویی را دارد:

«ما آماده و قادریم تا به هرگونه حمله علیه آمریکایی‌ها یا منافع ما پاسخ دهیم. ما دنبال درگیری نیستیم اما هیچ‌کس نباید توانایی و قابلیت ما در دفاع از نیروهای‌مان یا اقدام قاطع ما در پاسخ به هرگونه حمله را دست‌کم بگیرد.»

شبکه سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داده است که مقامات پنتاگون می‌گویند این اقدام نظامی هشداری به تهران است 

ارتش آمریکا ۳ ژانویه ۲۰۲۰ / ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ به کاروان سردار قاسم سلیمانی در حوالی فرودگاه بغداد حمله کرد. این حمله به شهادت سردار  سلیمانی و ۱۰ نفر از همراهان او از جمله ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس حشدالشعبی، انجامید. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دستور این حمله را صادر کرده بود.

یک مقام ارشد وزارت دفاع به سی‌ان‌ان گفته است، کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا تصمیم گرفت به‌منظور کاهش فشار در مورد اعزام ناو هواپیمابر «یواس‌اس نیمیتز» به خلیج فارس، در اقدامی که نشان از کاهش تنش آشکار با ایران دارد، این ناو را به خارج از منطقه بفرستد.

به‌گفته سی‌ان‌ان، این اقدام و همزمان اعزام بمب‌افکن‌های بی‌ـ۵۲ به منطقه نشان‌دهنده پیام‌های متناقض و بازتاب‌دهنده اختلاف‌نظرها در پنتاگون است.

این در حالی است که یک مقام دیگر وزارت دفاع آمریکا تهدیدهای ایران را اغراق‌آمیز می‌داند و می‌گوید «حتی یک نشانه قابل تأیید در این‌باره (احتمال حمله قریب‌الوقوع ایران) وجود ندارد».

دونالد ترامپ به برخی عدم اطمینان‌ها دامن زده است. گفته می‌شود که ترامپ در جلسه‌ای در اواسط ماه نوامبر از گزینه‌های نظامی که می‌تواند علیه ایران استفاده شود سخن گفته است. او سپس در پی حمله به سفارت آمریکا در بغداد ایران را تهدید کرد.

ترامپ ۲۳ دسامبر / ۳ دی در توییتر نوشت:

«سفارت ما در بغداد روز یکشنبه مورد اصابت چندین موشک قرار گرفت. حدس بزنید این موشک‌ها از کجا آمدند: ایران»

او افزود:

«چند توصیه دوستانه بهداشتی به ایران: اگر یک آمریکایی کشته شود، من ایران را مسئول می‌دانم. خوب فکر کنید.»

سفارت آمریکا در بغداد یکشنبه ۲۰ دسامبر / ۳۰ آذر هدف شلیک چند موشک قرار گرفت. به هیچ یک از آمریکایی‌ها آسیبی وارد نشد اما محوطه سفارت خسارتی جزئی دید. عراق با محکوم کردن این حمله آن را به  یک «گروه غیرقانونی» نسبت داد اما جزئیاتی درباره آن ارائه نکرد.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا به سی‌ان‌ان گفت ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده «به‌شدت اوضاع را زیر نظر دارد. ارتش اعتقاد ندارد حمله‌ای نزدیک است، اما تمام اقدامات احتیاطی را برای اطمینان از بازدارندگی ایران در حین محافظت از نیروهای آمریکایی انجام می‌دهد».

سه مقام وزارت دفاع آمریکا گفته‌اند که ایران سلاح‌های بیش‌تری به عراق منتقل کرده است، از جمله موشک‌های بالستیک با برد کوتاه، سلاحی که به اعتقاد مقام‌های آمریکایی می‌تواند برای حمله به اهداف آمریکا مورد استفاده قرار گیرد.

یک مقام پنتاگون گفت:

«چندین نشانه نگران‌کننده از برنامه‌ریزی پیشرفته و آمادگی برای حملات در عراق وجود دارد که به نظر می‌رسد هدف منافع ارتش و آمریکا است.»

با این حال مقام‌های وزارت دفاع تأکید می‌کنند که هیچ برنامه‌ای برای اقدامات تهاجمی علیه ایران وجود ندارد و تلاش برای تقویت نیروهای آمریکایی در منطقه مربوط به بازدارندگی حملات ایران است، نه انجام یک حمله پیشگیرانه.

دو بمب‌افکن بی‌-‌۵۲ آمریکا روز گذشته در یک پرواز رفت و برگشت به خاورمیانه که بیش از ۳۰ ساعت طول کشید و با سوخت‌گیری هوایی انجام شد، بر فراز خلیج فارس به پرواز درآمدند.

این سومین بار در ۴۵ روز گذشته بود که بمب‌افکن‌های آمریکایی مأموریت‌های بازدارندگی را در خلیج فارس انجام می‌دهند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر