پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۲۳۷۰
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱

فکرشهر: رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: با توجه به اینکه بیماری "تب دانگ" در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مشاهده شده‌است، خطر ورود آن به کشور از طریق ملوانان شناورهای تجاری وجود دارد که باید در این زمینه مراقبت صورت گیرد.

به گزارش فکرشهر، عصمت حیدری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: یکی از بیماری‌های واگیردار که سلامت جمعیت بویژه مردم شهرستان‌های ساحلی و بندرهای استان بوشهر را تهدید می‌کند، تب دانگ معروف به (تب استخوان شکن) است که از طریق نیش پشه‌ای به نام "آئدس" مشهور به ببر آسیایی به انسان منتقل می‌شود.

وی اظهارکرد:  این بیماری عفونتی توسط ویروس "دنگی" منتقل می‌شود که در مناطق استوایی جهان بویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد و بتازگی  گسترش زیادی داشته است و پاکستان، هند، فیلیپین و یمن را درگیر  و در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز مشاهده شده‌است.

وی گفت:  تب و سردرد شدید بویژه پشت کره چشم، درد زیاد عضلات در پشت کمر و ماهیچه‌ها و مفاصل، تهوع و استفراغ و بزرگی غدد لنفاوی و حساسیت‌های پوستی و بثورات مانند سرخک، خونریزی از غشای مخاطی دهان و بینی از مهم‌ترین علایم بیماری تب دانگ است.

وی افزود: این علایم  با سایر بیماری‌های عفونی شبیه هستند و تشخیص افتراقی این بیماری را سخت کرده  و تاکنون واکسن و داروی ضد ویروسی شناخته شده‌ای برای آن پیدا نشده‌است.

حیدری ادامه داد: از مهم‌ترین خصوصیات پشه آئدس  (ناقل این بیماری) قدرت پرواز بال و سرعت تکثیر بالای آن است که  کار کنترل این بیماری را در صورت ورود به شهرستان و استان بوشهر  سخت و دشوار خواهد کرد.

رئیس شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت:  این پشه در صورت آلوده بودن مانند پشه مالاریا،  از طریق نیش پشه و خون‌خواری ویروس بیماری را به انسان انتقال می‌دهد.

وی اظهارکرد: راه تولید مثل این پشه، تخم‌گذاری در آب‌های راکد است و قادر خواهد بود در کوچک‌ترین آب‌های سطحی مانند آب گلدان، پشت کولرها و چاله‌ها ، تخم گذاشته و  تکثیر کند.

 رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه  افزود:  بهسازی محیط مانند از بین بردن آب‌های سطحی راکد،  سم پاشی و مه پاشی در صورت شناسایی نوع پشه ناقل، استفاده از توری و دور کننده حشرات در منازل، جمع آوری و دفع مناسب زباله‌های ساختمانی و پسماند از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری و کنترل شیوع این بیماری و مبارزه با ناقل آن است.

حیدری بیان کرد: شناسایی افراد بیمار و ناقل،درمان و قرنطینه این افراد از دیگر راه‌های پیشگیری و کنترل این بیماری است.

رئیس شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت: این شبکه در زمان حاضر برای شناسایی تخم، لارو و یا خود پشه  طی دوره‌های منظم  در نقاط مختلف مانند  اسکله‌ مرزی، گمرک و اداره بندر، دریابانی و پایانه مسافربری، تله‌گذاری انجام   و درصورت مشاهده، نمونه‌های پشه صید شده و تخم و لارو  را به آزمایشگاه حشره شناسی برای تشخیص انتقال می‌دهد.

وی اظهارکرد: معاینه ملوانان در بدو ورود به اسکله، گازوئیل پاشی در نقاط مختلف آب‌های راکد برای جلوگیری از تخمگذاری و رشد لارو  بویژه در فصل وفور رشد پشه‌ها نیز از دیگر راه‌های مبارزه با این بیماری است.

حیدری گفت:  جابه جایی و از بین بردن لاشه لنج‌های فرسوده  در خور به علت اینکه مکانی مناسب برای رشد پشه و تخم‌گذاری است،  جمع آوری سریع و روزانه زباله‌ها  و لاستیک‌های فرسوده در محوطه اداره بندر و گمرک، از بین بردن نخاله‌های ساختمانی، نیزارها و  آب‌های راکد در حاشیه خور و ساحل از اقدام‌های ضروری پیشگیری از انتقال و شیوع بیماری در منطقه است.

رئیس شبکه بهداشت ودرمان گناوه بیان کرد: در صورت وجود علایم این بیماری که اشاره شد بویژه کسانی که  سابقه مسافرت به کشورهای آلوده به این بیماری را دارند، ضروری است برای تشخیص افتراقی در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند تا اقدام‌های کنترلی به عمل آید.

شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر و کرانه خلیج فارس واقع است و شغل ۸۰ درصد مردم این منطقه  به دریانوردی ازطریق تردد با کشورهای همسایه عرب حاشیه  خلیج فارس وابسته است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر